De raad keurt de notulen van de vergadering van 25 september 2023 goed en machtigt de voorzitter en de algemeen directeur om deze te ondertekenen.
De voorzitter informeert bij het in de raadzaal aanwezige publiek of iemand een vraag wenst te stellen aan de raad.
Er is niemand uit het aanwezige publiek die aan vraag aan de raad wenst te stellen.
Kennis te nemen van het rapport 'Beoordeling aanpak organisatiebeheersing en opvolging aanbevelingen - Lokaal bestuur Maaseik' d.d. 12 september 2023, naar aanleiding van de opvolgaudit door Audit Vlaanderen.
Goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg d.d. 20 december 2023, zoals vermeld in de feitelijke context en motivering van onderhavig besluit.
De vertegenwoordiger van de stad Maaseik (Edgard Stijven, schepen - plaatsvervanger: André Willen, raadslid) die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg op 20 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde
beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het
e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De mandatering van schepen Edgard Stijven en raadslid Dominique Damen (plaatsvervangend afgevaardigde) voor deelname aan de Buitengewone Algemene Vergadering van De Watergroep op 15 december 2023 wordt bevestigd.
De agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering d.d. 15 december 2023 worden goedgekeurd.
Goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius OV d.d. 6 december 2023 met als agendapunten:
De vertegenwoordiger van de stad Maaseik (Edgard Stijven, schepen - plaatsvervanger André Willen, raadslid), die zal deelnemen aan de digitale Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 6 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Goedkeuring te verlenen aan de wijziging van de maatschappelijke zetel van Limburg.net (punt 3 van de agenda).
Goedkeuring te verlenen aan de toewijzing van de beschikbare en onbeschikbare eigenvermogensrekening van Limburg.net conform de toelichtende nota (punt 4 van de agenda).
Goedkeuring te verlenen aan de statutenwijziging van Limburg.net conform het bijgevoegd ontwerp van statutenwijziging en de toelichtende nota waarin de artikelsgewijze aanpassing staat opgenomen (punt 5 van de agenda).
De aanduiding van raadslid Elke Gonnissen als vertegenwoordiger en van raadslid André Willen als plaatsvervanger in de Algemene Vergadering van Limburg.net wordt bevestigd.
De vertegenwoordiger van stad Maaseik wordt gemandateerd om op de Buitengewone Algemene Vergadering van Limburg.net op 20 december 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze Buitengewone Algemene Vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de stad Maaseik gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de Opdrachthoudende Vereniging middels het bezorgen van een afschrift in tweevoud aan Limburg.net.
Akte te nemen van het budget 2024 van kerkfabriek OLV Hulp der Christenen Neeroeteren.
Akte te nemen van het budget 2024 van kerkfabriek Sint-Gertrudis.
Akte te nemen van het budget 2024 van kerkfabriek Sint-Laurentius.
Er wordt één opmerking geformuleerd: de 5%-overboekingsregel van exploitatie naar investeringen werd niet nageleefd in het budget 2024.
Aan de kerkfabriek wordt gevraagd om rekening te houden met bovenstaande opmerking bij de opmaak van toekomstige budgetten en jaarrekeningen.
Gunstig advies met opmerking:
Een beleidsnota is een verplichte bijlage bij een budget of een budgetwijziging.
Akte te nemen van het budget 2024 van Sint-Donatus Dorne.
Naast de opmerking in het advies van het bisdom, worden er twee bijkomende opmerkingen geformuleerd:
(1) er werden geen notulen ontvangen waaruit blijkt dat het budget 2024 werd vastgesteld door de kerkraad
(2) "Z" (Overzicht): Het resultaat van de investeringen dient gelijk te zijn aan nul.
Aan de kerkfabriek wordt gevraagd om rekening te houden met bovenstaande opmerkingen bij de opmaak van toekomstige budgetten en jaarrekeningen. Er wordt eveneens verzocht om een oplossing te formuleren voor het negatieve investeringsoverschot.
Akte te nemen van het budget 2024 van kerkfabriek Sint-Anna.
Er wordt één opmerking geformuleerd: de 5%-overboekingsregel van exploitatie naar investeringen werd niet nageleefd in het budget 2024.
Aan de kerkfabriek wordt gevraagd om rekening te houden met bovenstaande opmerking bij de opmaak van toekomstige budgetten en jaarrekeningen.
Akte te nemen van het budget 2024 van Sint-Catharina Maaseik.
Er wordt één opmerking geformuleerd:
(1) de 5%-vergoedingsregel voor de penningmeester werd niet nageleefd.
Aan de kerkfabriek wordt gevraagd om rekening te houden met bovenstaande opmerkingen bij de opmaak van toekomstige budgetten en jaarrekeningen.
Akte te nemen van het budget 2024 van kerkfabriek Sint-Lambertus Neeroeteren.
De gemeenteraad formuleert volgende opmerking op het budget 2024: bij de berekening van de exploitatietoelage 2024 is het correcte bedrag van rubriek K2 €7.666,21 en niet €9.296,50. De gevraagde exploitatietoelage valt hierdoor lager uit.
Gunstig advies met opmerking
Budgetwijziging 2023 : E (Overzicht): Er werden geen ontvangsten voorzien voor de stichtingen.
Budget 2024: E (Overzicht): Stichtingen deficitair. Een reductie van de stichtingslast wordt aanbevolen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de budgetwijziging 2023 van Sint-Dionysius Opoeteren goed te keuren.
De gemeenteraad verzoekt kerkfabriek Sint-Dionysius om het advies van het bisdom (m.b.t. rubriek E) strikt toe te passen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het budget 2024 van Sint-Dionysius Opoeteren goed te keuren.
De gemeenteraad verzoekt kerkfabriek Sint-Dionysius om het advies van het bisdom (m.b.t. rubriek E) strikt toe te passen.
Naast de opmerkingen geformuleerd door het bisdom omtrent rubriek E, worden er door Stad Maaseik 2 opmerkingen geformuleerd:
(1) er werden geen notulen ontvangen dat het budget 2024 werd vastgesteld door de kerkraad;
(2) de 5%-vergoedingsregel voor de penningmeester werd niet nageleefd (de vergoeding mag maximum 5% van €11.549,03 zijnde €577,45, bedragen)
Aan de kerkfabriek wordt gevraagd om rekening te houden met bovenstaande opmerkingen bij de opmaak van toekomstige budgetten en jaarrekeningen.
Circulaire 2022/C/100 betreffende de btw-regeling die van toepassing is op autonome gemeentebedrijven, meer bepaald:
"Vóór de aanvang van de activiteiten of vóór het begin van een nieuw boekjaar bepaalt het AGB de prijs van elk van de diensten die het zal verrichten (in voorkomend geval wordt voor elk van deze diensten een andere prijs vastgesteld naar gelang van de aard van de afnemer van deze diensten (al dan niet inwoner van de gemeente, lid van een club, school, … ));"
"Op dezelfde manier, zal de gemeente vóór de aanvang van de activiteiten van het AGB of vóór het begin van een nieuw boekjaar van het AGB het bedrag van de prijssubsidie bepalen die zij voornemens is toe te wijzen aan elke door het AGB verleende dienst (in voorkomend geval met onderscheid naar gelang de aard van de ontvanger van de diensten); het is dus vereist dat het bedrag van de prijssubsidies bepaald is voordat het AGB enige dienst verricht;"
Tot slot wordt de aandacht erop gevestigd dat prijssubsidies enkel voor de toekomst kunnen worden vastgesteld of aangepast en niet voor het verleden. Zo is het mogelijk om in de loop van het boekjaar het bedrag van de prijssubsidies aan te passen, maar dan enkel voor de toekomst en niet voor het verleden. Volgens Circulaire 2022/C/100 mogen de prijssubsidies slechts tweemaal per jaar worden herzien.
Prijssubsidieovereenkomst voor het jaar 2023 zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 19 december 2022.
De Gemeenteraad keurt het nieuwe prijssubsidiereglement voor het Autonoom Gemeentebedrijf Infrastructuur Maaseik goed als volgt:
PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT AGB Infrastructuur Maaseik
Artikel 1
Dit reglement vervangt alle voorgaande prijssubsidiereglementen of -overeenkomsten zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van Stad Maaseik.
Artikel 2
Met ingang van 1 november 2023 kent de gemeenteraad prijssubsidies toe aan het AGB Infrastructuur Maaseik, zoals vermeld in artikel 3.
Artikel 3
§1 De waarde van de prijssubsidie toegekend door Stad Maaseik voor het recht op toegang tot de museale, culturele en sportinfrastructuur bedraagt de prijs (inclusief 6% btw) die de gebruiker of bezoeker voor het recht op toegang betaalt vermenigvuldigd met een factor. De factoren van de 3 sectoren (musea, cultuur en sport) worden vastgelegd in artikel 3 § 3 t.e.m. §5 van dit reglement.
§2 In bijlage van dit prijssubsidiereglement wordt expliciet berekend hoeveel een gebruiker moet betalen en welk bedrag Stad Maaseik voor haar rekening neemt (i.e., de prijssubsidie).
§3 De waarde van de prijssubsidie toegekend door Stad Maaseik voor het recht op toegang tot de museale infrastructuur is de prijs (inclusief 6% btw) die de bezoeker voor recht op toegang betaalt, vermenigvuldigd met een factor 4.
§4 De waarde van de prijssubsidie toegekend door Stad Maaseik voor het recht op toegang tot de culturele infrastructuur is de prijs (inclusief 6% btw) die de bezoeker voor recht op toegang betaalt, vermenigvuldigd met een factor 2.
§5 De waarde van de prijssubsidie toegekend door Stad Maaseik voor het recht op toegang tot de sportinfrastructuur is de prijs (inclusief 6% btw) die de bezoeker voor recht op toegang betaalt, vermenigvuldigd met een factor 0,5.
Artikel 4
Het AGB Infrastructuur Maaseik zal op de tiende werkdag van elke maand aan Stad Maaseik een overzicht bezorgen van het aantal bezoekers waaraan recht op toegang werd verleend tijdens de voorbije maand. Dit overzicht bevat tevens het bedrag aan te betalen prijssubsidies. De afrekening van deze prijssubsidies zal gebeuren door de uitreiking van een debetnota die het AGB Infrastructuur Maaseik uitreikt aan Stad Maaseik.
Akkoord te gaan met de inhoud van de fietspolicy die als bijlage aan het arbeidsreglement wordt gehecht.
De gemeenteraad van de stad Maaseik gaat akkoord om de buurtweg nr. 143, gelegen te Maaseik kadastraal gekend 1ste afdeling - sectie D - nr. 783/E, en zoals aangeduid op plan OD_I_B_02_InplantingV3 met de letters A-B-C-D-E-F met een oppervlakte van 276 m³, gedeeltelijk af te schaffen.
Het afschaffingsplan, het uittreksel van de Atlas van de Buurtwegen en de orthofoto worden als integrerend deel gehecht aan dit besluit.
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Dit besluit wordt bekend gemaakt aan het publiek op de volgende manieren:
De gemeenteraad keurt het wegtracé zoals die voorkomt op het rooilijnplan gevoegd bij de voornoemde verkavelingsaanvraag niet goed. De voorliggende zaak van de wegen is niet in overeenstemming met de visie van het gemeentebestuur voor wat betreft de toekomstige opvatting van deze weg en het openbaar domein.
De Canadastraat is een gemeenteweg met een ruim straatprofiel van 6 meter. Deze bijkomend belasten kan echter wel tot conflicten leiden. Het is gewenst om de inrichting aan te passen aan de bestaande en te verwachte verkeersstromen (industrie, personenvervoer, actieve weggebruiker).
Een bijkomende toegang (oostelijk) via de Canadastraat kan ervoor zorgen dat de verkeersstroom beter verdeeld wordt waardoor het reeds gevaarlijke kruispunt met de Ophovenstraat minder bijkomend wordt belast.
Het is gewenst om het gemotoriseerd verkeer zo veel mogelijk van de actieve weggebruiker te scheiden. Dit zodat deze actieve weggebruiker vlot en veilig tot zijn bestemming (school, winkel, bushalte) kan geraken vanuit of via de verkaveling. Het realiseren van doorsteken voor de actieve weggebruiker alsook een tweede (of alternatieve ontsluiting) voor gemotoriseerd verkeer is niet mogelijk binnen de gevolgde procedure maar wel een van de te halen doelstellingen voor dit gebied.
Er moet bij het mobiliteitsonderzoek ruimer gekeken worden dan louter het projectgebied waarvan de doorwaarbaarheid uiteraard wel van groot belang is om bovenstaande redenen.
Het college keurt de bijgevoegde leidraad goed ter publicatie en bekendmaking en gaat akkoord met de heropstart van de volledige procedure voor de herbestemming van de voormalige pastorie.
Indien de geïnteresseerden hierom verzoeken wordt er een toelichtingsmoment georganiseerd.
De beoordelingsjury wordt samengesteld als volgt:
Gaat akkoord met het "hemelwater- en droogteplan Maaseik" zoals toegevoegd in bijlage.
Afschrift van dit besluit naar de dienst infrastructuur, dienst omgeving en distributienetbeheerder Fluvius.
Het huishoudelijk reglement van het Cultureel Centrum Neeroeteren wordt goedgekeurd.
Het tariefreglement van het Cultureel Centrum Neeroeteren (voor de periode van mei 2023 t.e.m. oktober 2023) wordt goedgekeurd.
De jaarlijkse indexering van de huurtarieven voor het Cultureel Centrum Neeroeteren wordt goedgekeurd met ingang van 1 november 2023.
De prijzen worden jaarlijks op 1 november, en voor een eerste maal op 1 november 2024, geïndexeerd op basis van de gezondheidsindex.
Akkoord te gaan met de inhoud van het nieuwe huishoudelijk reglement voor de buitenschoolse kinderopvang Robbedoes.
Akkoord te gaan met de aanpassing van de tarieven zoals opgenomen in het huishoudelijk reglement.
Akkoord te gaan met 1 januari 2024 als ingangsdatum.
Akkoord te gaan
Opdracht tot het ontwerp, de aanleg, opvolging en uitvoering van de werken voor de inrichting van de Van Eycktuin - Design&Build
|
Wettelijk kader
Beknopte samenvatting
Stad Maaseik wilt de open ruimte aan de Vesting inrichten als speelruimte en ontmoetingsplek in het centrum van Maaseik. In het centrum is hiervoor geen andere locatie voorzien.
Gekozen werd om het project “Van Eycktuin” te noemen als verwijzing naar de gebroeders Van Eyck.
In de ruimte willen we speeltoestellen plaatsen, rustbanken en ook verschillende verwijzingen maken naar het schilderij “Het Lam Gods”. (o.a. contouren van het schilderij, plantenbakken met kruiden, …)
In het stadspark zal ook een hellingbaan dienen aangelegd te worden als toegang naar de basisschool voor zwakke weggebruikers.
Het voorwerp van de opdracht betreft de volledige ontwerp- en studieopdracht (o.a. architectuur, omgevingsvergunning, aanbestedingsdossier…) alsook het uitvoeren van de werken om het stadspark in te richten (o.a. aankoop en plaatsen van de toestellen, grondverzetting, plaatsen kruidenbakken, banken, …). (= Design&Build)
Bij de aanleg van het park dient er rekening gehouden te worden met de richtlijnen van het Agentschap Onroerend Erfgoed.
Het project wordt deels gesubsidieerd i.k.v. “Investeringssubsidies voor jeugdinfrastructuur – duurzame basisvoorziening & inrichting”. De opgelegde criteria door de Vlaamse Overheid dienen opgevolgd te worden.
Voor de opdracht werd reeds een eerste schetsontwerp ontwerp gemaakt voor de toelageaanvraag ingediend bij de Vlaamse Gemeenschap. Dit ontwerp dient als basis voor de verdere invulling van de opdracht. De opdrachtnemer kan hieraan zijn eigen (beperkte) toets geven maar kan geen essentiële wijzigingen aanbrengen daar het ontwerp reeds voor subsidie werd goedgekeurd.
Het schetsontwerp dient evenwel verder uitgewerkt te worden zodat het voldoet voor de aanvraag van de omgevingsvergunning en voor goedkeuring door het Agentschap Onroerend erfgoed. Het is de opdracht van de opdrachtnemer om met de nodige instanties (zoals de dienst omgeving) contact op te nemen zodat het ontwerp aan de gestelde eisen voldoet.
In het kader van de opdracht “Opdracht tot het ontwerp, de aanleg, opvolging en uitvoering van de werken voor de inrichting van de Van Eycktuin - Design&Build” werd een bestek met nr. 2023/044 opgesteld door de Aankoopdienst.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 151.365,00 excl. btw of € 183.151,70 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking. Er wordt voorgesteld om de plaatsingsprocedure op te starten en een aankondiging van opdracht op nationaal niveau te verzenden op 26 oktober 2023.
Een deel van de kostprijs wordt gesubsidieerd door Fonds Culturele Infrastructuur, Arenbergstraat 9 te 1000 Brussel. Het toegezegd bedrag van 9 mei 2023 bedraagt € 92.789,48.
De handleiding voor investeringssubsidies vermeldt dat het noodzakelijk is om alle uitvoeringsdocumenten in de verschillende uitvoeringsfases ter goedkeuring voor te leggen aan het Departement Cultuur, Jeugd en Media.
Het administratief en technisch bestek, alsook de raming werden ter goedkeuring voorgelegd op 13 oktober 2023.
Op 16 oktober 2023 werd een kennisgeving ontvangen van het Departement Cultuur, Jeugd en Media dat zij geen opmerkingen hebben op het bestek.
Algemeen kader
In het kader van de opdracht “Opdracht tot het ontwerp, de aanleg, opvolging en uitvoering van de werken voor de inrichting van de Van Eycktuin - Design&Build” werd een bestek met nr. 2023/044 opgesteld door de Aankoopdienst.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 151.365,00 excl. btw of € 183.151,70 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking. Er wordt voorgesteld om de plaatsingsprocedure op te starten en een aankondiging van opdracht op nationaal niveau te verzenden op 26 oktober 2023.
Een deel van de kostprijs wordt gesubsidieerd door Fonds Culturele Infrastructuur, Arenbergstraat 9 te 1000 Brussel. Het toegezegd bedrag van 9 mei 2023 bedraagt € 92.789,48.
De handleiding voor investeringssubsidies vermeldt dat het noodzakelijk is om alle uitvoeringsdocumenten in de verschillende uitvoeringsfases ter goedkeuring voor te leggen aan het Departement Cultuur, Jeugd en Media.
Het administratief en technisch bestek, alsook de raming werden ter goedkeuring voorgelegd op 13 oktober 2023.
Op 16 oktober 2023 werd een kennisgeving ontvangen van het Departement Cultuur, Jeugd en Media dat zij geen opmerkingen hebben op het bestek.
Financieel kader
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 2250000/03/0752/90 (actie/raming AC000249/MJP002677).
Er is onvoldoende krediet aanwezig voor het financieren van deze opdracht.
Aangezien de uitvoering is voorzien in 2024, zal het budget van 2023 verschoven worden naar 2024 en zal dit budget in 2024 verhoogd worden bij de volgende aanpassing meerjarenplan.
Een deel van de kostprijs wordt gesubsidieerd door Fonds Culturele Infrastructuur, Arenbergstraat 9 te 1000 Brussel. Het toegezegd bedrag van 9 mei 2023 bedraagt € 92.789,48. Dit budget is voorzien op budgetcode 1500000/03/0752/90 (actie/raming AC000249/MJP002922). Aangezien de uitvoering is voorzien in 2024, zal het budget van 2023 verschoven worden naar 2024.
Meerjarenplannummer | MJP002677 | MJP002922 |
Actie | AC000249 We creëren creatieve, groene en veilige speel- en hangplekken voor kinderen en jongeren in wijken en buurten. | |
Kredietsleutel | 2023/2250000/03/0752/90 -- Voorzien in 2024 | 2023/1500000/03/0752/90 -- Uitvoering 2024 |
Omschrijving | Ontwikkeling/inrichting van de wal 2023 Van Eycktuin (enkel uitvoeren als subsidie is goedgekeurd) | Subsidie Ontwikkeling/inrichting van de wal 2022 Van Eycktuin (uitvoering gaat niet door zonder subsidies) |
Transactiekrediet | 2023: € 60.000,00 | 2023: € 0,00 |
Beschikbaar krediet | 2023: € 60.000,00 | 2023: € 0,00 |
Wijziging in aanvraag | - 2023: € 60.000,00 (voorzien in 2024) | 2023: € 0,00 |
Het bedrag van uitgave/ontvangst | Raming: € 151.365,00 excl. btw of € 183.151,70 incl. 21% btw. |
Besluit:
Artikel 1
Het bestek met nr. 2023/044 en de raming voor de opdracht “Opdracht tot het ontwerp, de aanleg, opvolging en uitvoering van de werken voor de inrichting van de Van Eycktuin - Design&Build”, opgesteld door de Aankoopdienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 151.365,00 excl. btw of € 183.151,70 incl. 21% btw.
Artikel 2
Een subsidie werd toegezegd door de subsidiërende instantie Fonds Culturele Infrastructuur, Arenbergstraat 9 te 1000 Brussel.
Het toegezegd bedrag van 9 mei 2023 bedraagt € 92.789,48.
Artikel 3
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Artikel 4
De vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking voor de opdracht “Opdracht tot het ontwerp, de aanleg, opvolging en uitvoering van de werken voor de inrichting van de Van Eycktuin - Design&Build” wordt opgestart.
Artikel 5
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 6
De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 21 november 2023 om 10.00 uur.
Artikel 7
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 2250000/03/0752/90 (actie/raming AC000249/MJP002677) en zal worden overgedragen naar 2024.
Artikel 8
De beknopte omschrijving van dit besluit op te nemen in de overzichtslijst welke via het secretariaat overgemaakt wordt aan de Gouverneur van de Provincie Limburg.
Artikel 9
Afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de Aankoopdienst en Dienst Jeugd en Samenleven.
Maaseik, 25-09-2023.
Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Maaseik.
Toegevoegd agendapunt volgens artikel 8 van het huishoudelijk reglement.
Betreft:
Rijrichting Bleumerstraat/Sioenstraat/Grote Kerkstraat/Mgr. Koningsstraat/Eikerstraat.
Motivatie:
Na de herinrichting van de Bleumerstraat/Mgr. Koningsstraat werd door het beleid besloten om de rijrichting van de Bleumerstraat/Mgr. Koningsstraat en de Sioenstraat te wijzigen. De Bleumerstraat werd, als koppeling met de Markt, een uitbreiding van het woonerf. De snelheid werd op deze wijze teruggebracht tot 20km/u. Op dat moment werd na verloop van tijd een evaluatie van deze verkeerswijziging toegezegd.
Na klachten en vaststellingen dat er te snel gereden werd bij het uitrijden van de Bleumerstraat, en de handhaving faalde, besliste het beleid om o.a. in deze straat een trajectcontrolesysteem te installeren. De invoering van het systeem veronderstelt een verhoging van de maximumsnelheid tot 30km/u. omdat een lagere snelheid niet kan geregistreerd worden door het trajectcontrolesysteem.
Onze eigen evaluatie wijst uit dat de rijrichtingen in voorgemelde straten echter dient aangepast te worden.
Als voorbeeld nemen we Bosstraat/Boomgaardstraat(Prinsenhoflaan) en de Hepperstraat, één vlotte beweging. Deze beweging willen we ook doorvoeren in de Bleumerstraat/Grote Kerkstraat en Eikerstraat. Bij wijze van; “zie wat onze mooie stad te bieden heeft ( afgestemd op terugkomen). In een stad rustig binnenrijden door een winkelstraat zet aan tot kopen. De Mgr. Koningstraat blijven gebruiken in de huidige rijrichting om de lus te maken met het uitrijden langs de Sioenstraat enerzijds en naar de markt rijden langs de parkeerplaatsen aan de kerk anderzijds. De Eikerstraat gebruiken om het centrum uit te rijden om de inwoners van onze Vlaamse buurtgemeenten vlot huiswaarts te laten rijden.
Besluit:
Leo Pieters
Gemeenteraadslid Vlaams Belang
Maaseik, 25-09-2023.
Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Maaseik.
Toegevoegd agendapunt volgens artikel 8 van het huishoudelijk reglement.
Betreft:
De locatie van de nieuwe Maasbrug ter hoogte van de grensovonde.
Motivatie:
Betreft het voorgesteld ontwerp en locatie van de nieuw te bouwen Maasbrug ter hoogte van de grensovonde.
Betreft de bezwaren van de waterwinning op NL zijde en de eigendomsrechten op VL zijde.
Overwegend dat de bouw van een nieuwe Maasbrug het beeld van de stad Maaseik zal bepalen de komende 60 tot 100 jaar.
Rekening houdend met een lock in effect en mogelijke toekomstige ontwikkelingen die de stad kan doormaken. Centrale steun in min of meer diepste punt van de rivierbedding. De korte afstand tussen de brug en de ovonde. De kortste weg en goedkoopste uitvoering. Gemakkelijkheidsoplossing. Snelst mogelijke uitvoering.
De best mogelijke ligging van een ringlaan rond Maaseik in Oostelijke richting, zou zijn op Nederlands grondgebied. Het meeste en zwaarste verkeer gebeurd op de Kon. Fabiolaring. De hoogste weg categorisering ligt via de Kon. Fabiolaring. De aansluiting van de brug aan de Noordzijde van de ovonde is ruimer en bied meer mogelijkheden voor de creatie van een echte relatie van het centrum met de rivier.
Vanuit onze visie zou het centrum tot aan de dijk kunnen komen of toch een stuk korter bij de dijk dan nu het geval is. De indeling van de ring van destijds blijkt nu meer een nadeel te zijn dan een voordeel.
Besluit:
Leo Pieters
Gemeenteraadslid Vlaams Belang
Maaseik, 23-10-2023.
Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Maaseik.
Mondelinge vraag gesteld in overeenstemming met het huishoudelijk reglement.
Betreft:
radicalisering lokaal niveau
Motivatie:
De afgelopen dagen werden we weer opgeschrikt door een terroristische aanslag van een geradicaliseerde Brusselse illegaal.
Maaseik is in het verleden al meer in het nieuws gekomen met inwoners die gelinkt werden met terrorisme en/of radicalisering. Zelfs in die mate dat onze vorige burgemeester Maaseik gepositioneerd had bij de vier gemeenten die middelen ontvingen, en nog steeds ontvangen, om een deradicaliseringsambtenaar te bekostigen.
Wat is de huidige situatie in Maaseik, Neeroeteren,Opoeteren?
Vragen:
Leo Pieters
Gemeenteraadslid Vlaams BelangMaaseik, 23-10-2023.
Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Maaseik.
Mondelinge vraag gesteld in overeenstemming met het huishoudelijk reglement.
Betreft:
Communicatie tussen administratie en burgers
Motivatie:
Vroeger verliep de communicatie tussen lokale overheid en burgers meestal mondeling. Een burger vroeg iets en een politicus zei dan, doe maar! Nadien kraaide er geen haan meer naar tenzij jaren later nadien de regelgeving veranderde en niets meer in orde was maar toch werd geregulariseerd.
Tegenwoordig is alles gejuridiseerd. Alles of toch veel is gedigitaliseerd, afspraak maken wil men iemand spreken of de tijd wordt gereserveerd en geregistreerd. Alle gemaakte afspraken worden genotuleerd en geformaliseerd.
Communicatie wordt geautomatiseerd! Wat ook fouten genereerd. Digitale systemen zijn niet feilloos.
Als bevolking moeten we wel kunnen vertrouwen op de documenten die, al of niet digitaal, worden afgeleverd. Tenslotte moet de correctheid van overheidsinformatie garanderen dat er nadien geen onverwachte situaties ontstaan met als gevolg boetes en/of extra kosten.
“STEDENBOUWKUNDIGE VERGUNNING”
“Opmerkingen
Dit formulier heeft louter een informatieve waarde. Het gemeentebestuur is niet verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid ervan.”
Vragen:
Leo Pieters
Gemeenteraadslid Vlaams BelangMaaseik, 23-10-2023.
Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Maaseik.
Mondelinge vraag gesteld in overeenstemming met het huishoudelijk reglement.
Betreft:
Misgelopen subsidies voor Musea Maaseik.
Motivatie:
Als enige van alle Limburgse musea wordt Maaseik geen subsidies toegekend om rede van enkele gekende niet vervulde voorwaarden.
Na de presentatie Codex Eyckensis leek alles beloftevol, geen vuiltje aan de lucht. Vol lof werd aangekondigd dat na jarenlange restauratie de codex elders zou worden geëxposeerd, maar niet in maaseik.
Vragen:
Leo Pieters
Gemeenteraadslid Vlaams BelangWat nooit eerder gebeurde en wat het stadsbestuur niet voor mogelijk hield, werd helaas werkelijkheid.
Maaseik verliest de Vlaamse subsidie voor onze musea en dat voor meerdere jaren ... terwijl andere musea meer middelen krijgen.
We hebben hier eerder uitvoerig over gedebatteerd en onze fractie heeft hiervoor gewaarschuwd. Onze fractie heeft ook gevraagd naar de opvolging van de opmerkingen die vanuit Vlaanderen werden geformuleerd. U gaf te kennen dat dit niet problematisch was. Vlaanderen oordeelt helaas anders en zet ons op droog zaad.
Dat is pijnlijk. Zeker voor een gemeente van wie vanaf volgende maand stukken te bezichtigen zijn tijdens het overzicht van de Vlaamse topstukken in Antwerpen.
Wie is finaal verantwoordelijk voor het mislopen van deze subsidies?
Wat zijn de gevolgen? Zowel voor onze stad als voor de werking en het personeel van onze musea.
Maaseik, 25-09-2023.
Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Maaseik.
Mondelinge vraag gesteld in overeenstemming met het huishoudelijk reglement.
Betreft:
Het speelveld in Wurfeld
Motivatie:
Het speelveld in Wurfeld werd een jaar geleden aangelegd. Op zich een mooie speelweide met speeltuigen, zelfs met een vaste-BBQ voor ieders gebruik?
We moeten echter vaststellen dat de vervolgacties achterblijven, met name handhaving?
Vragen:
Leo Pieters
Gemeenteraadslid Vlaams BelangMaaseik, 25-09-2023.
Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Maaseik.
Mondelinge vraag gesteld in overeenstemming met het huishoudelijk reglement.
Betreft:
Stand van zaken in het dossier van de windmolens langs de Kon. Boudewijnring.
Motivatie:
We zij alweer bijna een jaar verder na de vergunningaanvraag voor de wegeniswerken ter voorbereiding van de plaatsing van de twee windmolens.
Vragen:
Leo Pieters
Gemeenteraadslid Vlaams BelangMaaseik, 25-09-2023.
Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Maaseik.
Mondelinge vraag gesteld in overeenstemming met het huishoudelijk reglement.
Betreft:
Leegstaand pand van het oud ziekenhuis gelegen aan de Mgr. Koningsstraat.
Motivatie:
Het leegstaand pand van het oud ziekenhuis zal eerdaags afgebroken worden. Ondertussen ligt het er verlaten bij en onbeveiligd, net een kraakpand. Een interessante plaats voor kwajongensstreken, maar ook voor illegaal gebruik voor welke activiteit dan ook. Stukgeslagen ruiten, openstaande ramen en afgerukte vaste constructies.
Tot voor kort was niets aangegeven. Recent werd een A4-vel papier opgehangen, volgens ons op twee plaatsen, met de vermelding; “verboden toegang” + het logo. Aan de zijkant hangt een A4 over mogelijke camerabewaking.
Vragen:
Leo Pieters
Gemeenteraadslid Vlaams Belang
Maaseik, 25-09-2023.
Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Maaseik.
Mondelinge vraag gesteld in overeenstemming met het huishoudelijk reglement.
Betreft:
Blauwalg in de Heerenlaakplas
Motivatie:
Sinds verschillende JAREN moeten we blauwalg vaststellen in de Heerenlaakplas.
Dit is niet de eerste keer dat we deze vraag opperen maar we stellen vast dat ook dit jaar de Heerenlaakplas werd afgesloten wegens het giftige blauwalg. De Vlarem-wetgeving werd aangepast om het mogelijk te maken om meer te kunnen zwemmen in open water.
Sporta met haar watersportactiviteitencentrum heeft alweer weinig kunnen uitrichten deze zomer. Slecht voor het imago van de stad. Kinderen en ouders zullen wellicht nooit meer terugkeren naar Maaseik.
Vragen:
Leo Pieters
Gemeenteraadslid Vlaams Belang
De vraag wordt beantwoord door de leden van het college van burgemeester en schepenen.