De gemeenteraad keurt het wegtracé zoals die voorkomt op het rooilijnplan gevoegd bij de voornoemde verkavelingsaanvraag niet goed. De voorliggende zaak van de wegen is niet in overeenstemming met de visie van het gemeentebestuur voor wat betreft de toekomstige opvatting van deze weg en het openbaar domein.
De Canadastraat is een gemeenteweg met een ruim straatprofiel van 6 meter. Deze bijkomend belasten kan echter wel tot conflicten leiden. Het is gewenst om de inrichting aan te passen aan de bestaande en te verwachte verkeersstromen (industrie, personenvervoer, actieve weggebruiker).
Een bijkomende toegang (oostelijk) via de Canadastraat kan ervoor zorgen dat de verkeersstroom beter verdeeld wordt waardoor het reeds gevaarlijke kruispunt met de Ophovenstraat minder bijkomend wordt belast.
Het is gewenst om het gemotoriseerd verkeer zo veel mogelijk van de actieve weggebruiker te scheiden. Dit zodat deze actieve weggebruiker vlot en veilig tot zijn bestemming (school, winkel, bushalte) kan geraken vanuit of via de verkaveling. Het realiseren van doorsteken voor de actieve weggebruiker alsook een tweede (of alternatieve ontsluiting) voor gemotoriseerd verkeer is niet mogelijk binnen de gevolgde procedure maar wel een van de te halen doelstellingen voor dit gebied.
Er moet bij het mobiliteitsonderzoek ruimer gekeken worden dan louter het projectgebied waarvan de doorwaarbaarheid uiteraard wel van groot belang is om bovenstaande redenen.