Terug
Gepubliceerd op 24/01/2024

2024_GR_00003 - Aanpassing van het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 22/01/2024 - 20:30 Minderbroedersklooster
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Johan Tollenaere, Burgemeester - Voorzitter; Myriam Giebens, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Guido Geusen, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Bouchera Ait Aadi, Schepen; Dominique Damen, Raadslid; Sara Didden, Raadslid; Tim Vandewinkel, Raadslid; André Willen, Raadslid; Ine Franssen, Raadslid; Guido Hellings, Raadslid; Kevin Drees, Raadslid; Peter De Bruyn, Raadslid; Frank Goossens, Raadslid; Karien Vandewal, Raadslid; Dirk Reeskens, Raadslid; Hilde Vermeulen, Raadslid; Leo Pieters, Raadslid; Elke Gonnissen, Raadslid; Ruth Damiaens, Raadslid; Patrick Schaefer, Raadslid; Eddy Slootmakers, Raadslid; Jaak Verheyen, Raadslid; Mat Zoons, Raadslid; Miranda Hermans, Raadslid; Maike Stieners, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Gunter Haeldermans, Raadslid; Audrey Jütten, Raadslid

Secretaris

Maike Stieners, Algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2024_GR_00003 - Aanpassing van het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken - Goedkeuring

Aanwezig

Johan Tollenaere, Myriam Giebens, Marc Vereecken, Ann-Sofie Custers, Guido Geusen, Edgard Stijven, Bouchera Ait Aadi, Dominique Damen, Sara Didden, Tim Vandewinkel, André Willen, Ine Franssen, Guido Hellings, Kevin Drees, Peter De Bruyn, Frank Goossens, Karien Vandewal, Dirk Reeskens, Hilde Vermeulen, Leo Pieters, Elke Gonnissen, Ruth Damiaens, Patrick Schaefer, Eddy Slootmakers, Jaak Verheyen, Mat Zoons, Miranda Hermans, Maike Stieners
Stemmen voor 24
Johan Tollenaere, Myriam Giebens, Ann-Sofie Custers, Edgard Stijven, Marc Vereecken, Guido Geusen, Bouchera Ait Aadi, Dominique Damen, Sara Didden, Tim Vandewinkel, André Willen, Ine Franssen, Guido Hellings, Kevin Drees, Peter De Bruyn, Frank Goossens, Karien Vandewal, Dirk Reeskens, Hilde Vermeulen, Elke Gonnissen, Ruth Damiaens, Patrick Schaefer, Jaak Verheyen, Miranda Hermans
Stemmen tegen 3
Leo Pieters, Eddy Slootmakers, Mat Zoons
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_GR_00003 - Aanpassing van het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken - Goedkeuring 2024_GR_00003 - Aanpassing van het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken - Goedkeuring

Motivering

Juridisch kader

  • Het bestuursdecreet van 7 december 2018
  • Het decreet lokaal bestuur artikel 326 ev. inzake het bestuurlijk toezicht
  • Het decreet lokaal bestuur artikel 285 ev. inzake de bekendmaking van besluiten
  • De wet van 29 juli 1991 inzake de uitdrukkelijke motiveringsplicht
  • identiteitskaarten, vreemdelingenkaarten, Kids-ID:
  • Wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953
  • Wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen
  • KB van 10 december 1996 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar - KB van 25 maart 2003 betreffende de identiteitskaarten
  • KB van 1 september 2004 houdende de beslissing om de elektronische identiteitskaart veralgemeend in te voeren
  • KB van 18 oktober 2006 betreffende het elektronisch identiteitsdocument voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar
  • Ministerieel besluit van 3 maart 2009 houdende de beslissing om het elektronisch identiteitsdocument voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar veralgemeend in te voeren
  • omzendbrief van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken van 24 september 2014 over de herziening van de bedragen ten laste van de gemeenten voor het verkrijgen van de elektronische identiteitskaarten, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de kaarten en verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemde onderdanen
  • Ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de kaarten en verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen en latere wijzigingen
  • KB van 5 maart 2017 tot bepaling van de verblijfsvergunningen waarvoor de gemeenten retributies kunnen innen voor het vernieuwen, verlengen of vervangen  ervan en tot bepaling van het maximumbedrag bedoeld in artikel 2, § 2, van de wet van 14 maart 1968 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953    
  • Omzendbrief van 19 maart 2019 over de modernisering en informatisering van de burgerlijke stand
  • Ministerieel besluit van 28 oktober 2019 tot wijziging van het ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, Belgische kinderen onder de 12 jaar, elektronische kaarten en verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemde onderdanen en de biometrische kaarten en verblijfstitels afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen
  • Ministerieel besluit van 5 juli 2022 tot wijziging van het ministerieel besluit van 15 maart 2013, inzake de vastlegging van de tarieven voor de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de verschillende categorieën van elektronische identiteitskaarten en -documenten, van toepassing vanaf 1 januari 2024
  • nota ontvangen op 6 november van de Dienst Vreemdelingen inzake de implementatie van de elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar
  • nota van de federale overheidsdienst Binnenlandse Zaken, algemene directie identiteit en burgerzaken, van 8 december, kondigt de bedragen aan van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar
  • Paspoorten:
  • Artikelen 50-67 Consulair Wetboek van 21 december 2013
  • Artikel 2 Ministerieel besluit van 19 april 2014 aangaande de afgifte van paspoorten
  • Omzendbrief van 15 september 2017 inzake de stopzetting van de afgifte van de paspoorten en reisdocumenten door de provinciale administraties;
  • Rijbewijzen:
  • Koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs
  • Ministerieel besluit van 20 juli 2005 tot bepaling van de betalingswijze van de retributies
  • KB van 3 juli 2012 betreffende de invoering van het rijbewijs in kaartmodel

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersonen aan wie het stuk wordt afgeleverd en is verschuldigd bij de aanvraag.

Artikel 2

Vanaf 23 januari 2024 wordt het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 27 maart 2023 als volgt aangepast:

  1. voor het afleveren van de elektronische identiteitskaarten voor Belgische kinderen, tot 12 jaar, volgens de normale procedure: 9,00 EUR 
  2. voor het afleveren van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen (of duplicaten) voor volwassenen (vanaf 12 jaar) volgens de normale procedure: 25,00 EUR
  3. voor het afleveren van de elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven, bedoeld in artikel 1; eerste lid, 4°, f) tot l) (of duplicaten) voor volwassenen (vanaf 12 jaar) volgens de normale procedure: 25,00 EUR 
  4. voor het afleveren van de elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, a) tot e), m) en n) (of duplicaten) voor volwassenen (vanaf 12 jaar) volgens de normale procedure: 25,00 EUR 
  5. voor het afleveren van een attest van immatriculatie: 3,80 EUR 
  6. voor het afleveren van de elektronische identiteitskaarten voor Belgische kinderen (tot 12 jaar) volgens de spoedprocedure met levering van de kaart en pin/puk code bij de gemeente: 127,00 EUR 
  7. voor het afleveren van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen (of duplicaten) voor volwassenen (vanaf 12 jaar) volgens de spoedprocedure met levering van de kaart en pin/puk code bij de gemeente: 140,00 EUR
  8. voor het afleveren van de elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan de vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven bedoeld in artikel 1, eerste lid 4°, a) tot n) (of duplicaten) voor volwassenen (vanaf 12 jaar) volgens de spoedprocedure met levering van de kaart en pin/puk code bij de gemeente vast te leggen op 140,00EUR
  9. voor het afleveren van de elektronische identiteitskaarten voor Belgische kinderen (tot 12 jaar) volgens de spoedprocedure met gecentraliseerde levering van de kaart en pin/puk code bij de Algemene Directie Instellingen en Bevolking van de FOD Binnenlandse  Zaken-Brussel: 163,00 EUR 
  10. voor het afleveren van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen (vanaf 12 jaar) volgens de spoedprocedure met gecentraliseerde levering van de kaart en pin/puk code bij de Algemene Directie Instellingen en Bevolking van de FOD Binnenlandse Zaken-Brussel: 175,00 EUR
  11. voor het afleveren van de elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar, kaarttype EU-kaart, EU+-kaart, F-kaart, F+-kaart en M-kaart: 9,00 EUR
  12. voor het afleveren van de elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar, kaarttype A-kaart, B-kaart, K-kaart en L-kaart: 12,00 EUR
  13. voor het afleveren van de elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar, kaarttype EU-kaart, EU+-kaart, F-kaart, F+-kaart en M-kaart in spoedprocedure: 127,00 EUR
  14. voor het afleveren van de elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan 12 jaar, kaarttype A-kaart, B-kaart, K-kaart en L-kaart in spoedprocedure: 130,00 EUR
  15. voor de paspoorten voor Belgen vanaf 18 jaar voor een gewone procedure: 90,00 EUR
  16. voor de paspoorten voor Belgen vanaf 18 jaar voor een dringende procedure: 265,00 EUR
  17. voor de paspoorten voor Belgen ingeschreven in Maaseik vanaf 18 jaar voor een superdringende procedure:  325,00 EUR
  18. voor de paspoorten voor Belgen jonger dan 18 jaar voor een gewone procedure: 35,00 EUR
  19. voor de paspoorten voor Belgen jonger dan 18 jaar voor een dringende procedure: 210,00 EUR
  20. voor de paspoorten voor Belgen ingeschreven in Maaseik jonger dan 18 jaar voor een superdringende procedure: 270,00 EUR
  21. voor de reisdocumenten van vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen vanaf 18 jaar in gewone procedure: 86,00 EUR
  22. voor de reisdocumenten van vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen vanaf 18 jaar in dringende procedure: 255,00 EUR
  23. voor de reisdocumenten van erkende vluchtelingen en erkende staatlozen vanaf 18 jaar in een superdringende procedure: 315,00 EUR
  24. voor de reisdocumenten van vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen jonger dan 18 jaar: 41,00 EUR
  25. voor de reisdocumenten van vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen jonger dan 18 jaar in dringende procedure : 210,00 EUR
  26. voor de reisdocumenten van erkende vluchtelingen en erkende staatlozen jonger dan 18 jaar in een superdringende procedure: 270,00 EUR
  27. voorlopig rijbewijs: 25,00 EUR Europees rijbewijs: 30,00 EUR Internationaal rijbewijs: 20,00 EUR
  28. voor het maken van een fotokopie: 0,20 EUR per kopie

Artikel 3

Worden van de retributie vrijgesteld : 

  1. de stukken die in uitvoering van een wet of van gelijk welk reglement van de administratieve overheid door het stadsbestuur van Maaseik kosteloos moeten afgeleverd worden;
  2. de stukken die afgeleverd worden aan behoeftige personen; de behoeftigheid wordt door ieder overtuigend bewijsstuk gestaafd;
  3. de machtigingen betreffende de godsdienstige of politieke manifestaties;
  4. de machtigingen betreffende activiteiten die als dusdanig reeds het voorwerp uitmaken van een retributie of retributie te voordele van de stad;
  5. de stukken die afgeleverd worden aan de gerechtelijke of administratieve overheden, alsook aan instellingen van openbaar nut;
  6. de mededeling van inlichtingen door de politie aan verzekeringsmaatschappijen omtrent het gevolg dat gegeven werd ter zake van verkeersongevallen op de openbare weg;
  7. getuigschriften van een goed zedelijk gedrag, afgegeven door de gemeentebesturen om gevoegd te worden bij een aanvraag van een door de regering ingestelde eervolle onderscheiding;
  8. geldigverklaring van aanvraagformulieren voor vermindering op de biljetten van de NMBS, de NMVB en de openbare autobusdiensten;
  9. afgifte van nationaliteitsbewijzen aan de kandidaten bij gemeenteraadsverkiezingen;
  10. de al dan niet uitkeringsgerechtigde werklozen, leerlingen van het laatste jaar secundair onderwijs en werkzoekende jongeren van wie het enig inkomen het bestaansminimum is, die bescheiden nodig hebben wanneer zij voor een betrekking solliciteren, met dien verstande dat belanghebbende personen zelf het bewijs leveren dat ze voor de vrijstelling in aanmerking komen en de bescheiden waarvoor ze belastingvrijstelling vragen bij het solliciteren nodig zijn;
  11. de eerste afgifte van de M-kaart en de N-kaart, aan een begunstigde van het terugtrekkingsakkoord die op het moment van de aanvraag in het bezit was van een geldig document ter staving van duurzaam verblijf, bijlage 8bis of E+-kaart of van een geldige duurzame verblijfskaart van een familielid van een burger van de Unie, F+-kaart.
  12. de stukken die worden afgeleverd ingevolge de rechtzetting van een materiële vergissing;

Artikel 4

De retributie is niet van toepassing op de afgifte van stukken, welke krachtens een wet, een koninklijk besluit of een overheidsverordening reeds aan de betaling van een recht ten behoeve van de stad onderworpen is. Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten welke de met het afgeven van reispassen belaste gemeenten ambtshalve toekomen krachtens artikel 13 van de wet van 04 juli 1956 en de Koninklijke Besluiten van 20 december 1972 en van 12 november 1976.

Artikel 5

De retributie wordt contant ingevorderd tegen afgifte van een betalingsbewijs bij de aflevering van het document of bij de aanvraag van het document.

Artikel 6

Wanneer de gevraagde stukken aangetekend met de post moeten verstuurd worden, worden de verzendingskosten aan de retributie toegevoegd. Die kosten dienen bij de aanvraag te worden betaald.

Artikel 7

Bij niet-betaling van de retributie wordt deze ingevorderd conform het gemeentelijk retributiereglement ter invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen en gemeentelijke administratieve geldboetes.

Artikel 8

Dit reglement treedt in voege op 23 januari 2024 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 287 van het Decreet van het lokaal bestuur.