De raad keurt de notulen van de vergadering van 27 maart 2023 goed en machtigt de voorzitter en de algemeen directeur om deze te ondertekenen.
Er wordt kennisgenomen van de vragen die gesteld werden over:
De nominatieve subsidie van 10.000 euro aan de vzw Dorperkermis Neeroeteren in het jaar 2023, ter ondersteuning van Dorperkermis 1 Neeroeteren in het weekend vrijdag 30 juni tot en met maandag 3 juli 2023, goed te keuren.
Het convenant Toegankelijkheid tussen Stad Maaseik enerzijds en Inter anderzijds wordt goedgekeurd.
De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd om voormelde overeenkomst te ondertekenen.
De ondertekende overeenkomst wordt bezorgd aan Inter.
Geeft opdracht tot het laten uitvoeren van een oriënterend bodemonderzoek van de site oud-ziekenhuis en oud-rusthuis.
Aanvaardt de eigendomsoverdracht van de gebouwen met bijhorende gronden van het oud-ziekenhuis en het oud-rusthuis gelegen aan de Monseigneur Koningsstraat te Maaseik tegen betaling van € 1,00 en onder last van het herinrichten van de site ten algemenen nutte.
Er wordt een gunstig advies gegeven aan de provincie Limburg met betrekking tot het ontwerp-beleidsplan Limburg: Ruimtepact 2040.
De strategische visie, doelstellingen, en de hieraan gekoppelde acties binnen de voorgestelde beleidskaders vallen binnen de krijtlijnen die de stad Maaseik vandaag zelf heeft vooropgesteld voor de verder ruimtelijke ontwikkeling van de stad.
Akkoord te gaan met de voortverkoop door de besloten vennootschap Breugelmans Invest met maatschappelijke zetel Theo De Belderlaan 16 te 2240 Zandhoven van:
Het openbaar domein, zoals dit is aangeduid op het rooilijnplan van 12 augustus 2022 en laatst aangepast op 30 september 2022 door landmeter-expert Peter Gijsen in donker rode tint, tussen de cijfers 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12-13-1, groot 1a 14ca, te onttrekken aan het openbaar domein van de stad Maaseik.
Akkoord te gaan met de ruiling van gronden waarbij de naamloze vennootschap Groep Knippenberg 3680 Maaseik, Industrieterrein Jagersborg 1007, ondernemingsnummer BTW BE 0418.204.810, de gronden, zoals aangeduid op het in artikel 1 vermeld rooilijnplan groene tint, tussen de cijfers 1-14-15-16-17-8-24-23-22-21-20-19-18-1, groot 1a 22ca ruilt tegen de eigendom van de stad Maaseik, zoals deze is aangeduid op het zelfde plan in donker rode tint, tussen de cijfers 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12-13-1, groot 1a 14ca, met gesloten beurs.
Alle kosten van deze verkoop, inclusief leveringskosten, zijn ten laste van naamloze vennootschap Groep Knippenberg, voornoemd.
De akte van ruiling zal verleden worden voor notarissen Indekeu&Tyskens. De burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd om namens de stad Maaseik de akte te ondertekenen en de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie te ontslaan om ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving der akte.
Akkoord te gaan om de vrijgekomen wegzate, zoals deze is aangeduid onder lot 1 groot 06a 36ca, lot 2 groot 00a 13ca, lot 3 groot 00a 88ca, lot 4 groot 01a 79ca, lot 5 groot 01a 42ca, lot 6 groot 01a 79ca, lot 7 groot 00a 87ca en lot 8 groot 00a 12ca op het afschaffingsplan van 30 juni 2021, welk laatst werd aangepast op 30 mei 2022, opgesteld door landmeter-expert Leo Rutten, te onttrekken aan het openbaar wegdomein van de stad Maaseik.
Akkoord te gaan met de verkoop van vrijgekomen wegzate, voornoemd onder artikel 1, als volgt te verkopen:
Lot 1 aan:
mits de prijs van 3.180,00 euro.
Loten 2 – 4 – 6 – 8 aan:
Steengoed Projecten CVBA met adres Rooselaerspad 19 te 3650 Dilsen-Stokkem mits de prijs van 1.915,00 euro.
Lot 3 en 7 aan:
de kerkfabriek Sint-Gertrudis te Heppeneert met adres Heppeneert 21 te 3680 Maaseik mits de prijs van 875,00 euro.
Lot 5 aan:
De heer Schroyen Karel en mevrouw Haesevoets Nadia met als adres Waaierhofstraat 42 te 3680 Maaseik mits de prijs van 710,00 euro.
De akte(n) van verkoop zal verleden worden voor een notaris. De burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd om namens de stad Maaseik de akte te ondertekenen en de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie te ontslaan om ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving der akte.
Er wordt akkoord gegaan met het inrichten van een zone 50 op de Weg naar As in Dorne middels enerzijds het verwijderen van C43 borden en anderzijds het bijplaatsen van ZC43 borden.
De dienst Werken staat in voor het aanpassen, toevoegen en verwijderen van de bebording.
Volgende verkeerstekens worden door dienst werken geplaatst:
- ZC43 50 km/u: Aan elke toegang tot de zone
- ZC43 einde zone 50 km/u: Aan elke uitgang van de zone
Er wordt akkoord gegaan met het vervangen van de huidige drempels op de Sportlaan ter hoogte van de tennis door nieuwe verkeerskussens.
Deze kussens worden ingericht met het plaatsen van plooibakens naast het kussen zodat er een poorteffect gecreëerd wordt, alsook het plaatsen van plooibakens in de berm.
Er wordt akkoord gegaan met het plaatsen van een voorrangsregeling middels de borden B19 en B21.
Op de Sportlaan wordt de voorrang geregeld zodat auto's die richting de ingang van de tennis rijden, voorrang moeten verlenen.
De dienst Werken staat in voor het verwijderen van de huidige drempels en het plaatsen van de nieuwe plooibakens en verkeerskussens.
Sobkowiak Michael en Verrees Dirk worden aangesteld als gewestelijke vaststellers voor de gemeentelijke administratieve sancties voor de Stad Maaseik voor de vaststelling van overtredingen op Deel 4 “openbare reinheid en het handhaven van een gezond leefmilieu” van de politieverordening van 25 juni 2018 en op basis van het algemeen reglement op de gemeentelijke administratieve sancties van 5 september 2022.
De aanstelling van de gewestelijke personeelsleden in het kader van handhaving tegen zwerfvuil, krijgt goedkeuring.
Afschrift van deze beslissing te bezorgen aan het team handhaving van de OVAM.
Goedkeuring van het bestek bestek met nr. GT-220440-61 / R006339 opgesteld door de ontwerper, Geotec, Riemsterweg 117 te 3742 Bilzen-Martenslinde. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van overheidsopdrachten.
Goedkeuring van raming van € 134.287,52 excl. btw of € 162.067,72 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De uitgaven van deze opdracht kunnen gefinancierd worden via het rioleringsfonds. Deze kredieten zijn voorzien in het MJP001746 ten bedrage van € 162.067,72.
Dit besluit ter goedkeuring voor te leggen aan de eerstvolgende gemeenteraad op 24 april 2023.
Afschrift van dit besluit aan distributienetbeheerder Fluvius en dienst werken.
Het bestek, plannen en de raming voor de opdracht “Infrastructuurwerken Gremelsloweg - fase 2”, opgesteld door de ontwerper, Antea Group, Kempische Steenweg 293 bus 32, Corda Campus – Gebouw 6 te 3500 Hasselt worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 2.216.53231 excl. btw of € 2.682.004,10 incl. 21% btw.
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 4
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023 ter waarde van € 1.300.000,00.
In de aanpassing van het meerjarenplan zal voor 2024 een bijkomend investeringsbudget van € 1.400.000,00 voorzien worden.
De Gemeenteraad gaat akkoord met de wijzigingen aan het evaluatiereglement volgens de omzendbrief "Functiebeschrijving en Evaluatie" PERS/2007/09 met publicatiedatum 29 10 2007.
Het nieuw openbaar vervoersplan wordt uitgerold in Vlaanderen en in Limburg (de vervoerregio waartoe wij behoren). Het uitrollen gebeurt in 2 fases. De eerste fase start over dik 2 maanden en heeft vooral een impact op de lijnbussen vanuit Maaseik centrum. De wijzigingen voor Maaseik zijn duidelijk.
Minder duidelijk is de toestand voor wat Lijn 11 betreft. Hier dient zich vanaf januari 2024 een wijziging aan. Het traject van Lijn 11 zal niet langer volledig over het grondgebied van Maaseik richting As lopen. Het wordt in Opoeteren afgeleid richting Opglabbeek.
Hierdoor wordt met name Dorne niet meer bediend. Niet richting As - Genk en ook niet meer rechtstreeks naar Maaseik. Dorne lijkt een witte vlek te worden qua openbaar vervoer.
De oplossing die hiervoor wordt voorgesteld in het nieuw vervoersplan van De Lijn, heet vervoer op maat. Men denkt daarbij aan deelauto's, collectieve taxi’s, buurt- en flexbussen.
Vragen
- Hoever staat het met de uitwerking van vervoer op maat voor Dorne?
- Kunnen de inwoners van Dorne er zeker van zijn om vanaf 2024 met het openbaar vervoer vanuit hun dorp tot in Genk of tot in Maaseik te raken?
In Maaseik wordt 's nachts en op weekdagen de openbare verlichting gedoofd op een aantal wegen.
Dat zorgt voor onaangename en onveilige situaties, vooral in de binnenstad.
Het doven van de verlichting kadert in een besparingsactie n.a.v. de hoge energieprijzen.
De prijzen zijn momenteel lang niet zo hoog als bij aanvang van de actie of als gevreesd ten tijde van de bespreking hiervan.
Komt daarbij dat veel klassieke straatlampen werden vervangen door LED
Vragen
- Hoeveel bedraagt de besparing voor de Stad Maaseik door het doven van de lichten?
- Zijn er meldingen of gevallen bekend van ongelukken, valpartijen of verwondingen opgelopen ten gevolge van slechte zichtbaarheid op plaatsen waar geen openbare verlichting was?
- Tot wanneer loopt de huidige besparingsmaatregel?
- Zal de stad Maaseik - in de huidige omstandigheden en op basis van het antwoord op de eerste 2 vragen - een nieuwe besparingsactie overwegen?
Sinds jaar en dag krijgen de verenigingen aangesloten bij de stedelijke cultuurraad financiële ondersteuning. Dat gebeurt door het toekennen van werkingsmiddelen door de stad Maaseik. Al naargelang een aantal criteria was dat voor de ene vereniging wat meer als voor de ander en vaak waren die middelen meer dan welkom.
Precies 3 jaar geleden keurde deze gemeenteraad een nieuw subsidiereglement goed. De werkingsmiddelen werden vervangen door een projectsubsidie.
Hoofdzakelijk om de administratie te ontlasten. Het nakijken en berekenen van de werkingsverslagen die de verenigingen moesten indienen, was blijkbaar te zwaar geworden.
Dat zou veranderen met de invoering van de nieuwe regeling aangezien het dan om projectaanvragen zou gaan.
Het blijkt helaas een maat voor niets.
Er komen niet voldoende aanvragen binnen en de tijd die moet worden gestoken in het afhandelen van de aanvragen is omvangrijker dan gedacht, laat staan de tijd die moet worden gestoken in het sensibiliseren van de verenigingen.
Dus ging men kijken hoe het op andere plaatsen werkt en op basis van die bevindingen werd een nieuw reglement uitgewerkt. Hierbij grijpt men terug naar werkingsmiddelen (die weliswaar op basis van andere criteria worden toegekend). De inhoud van dit nieuw reglement wordt kortelings meegedeeld aan de verenigingen tijdens een algemene vergadering.
Vragen
- Hoeveel projectdossiers werden ingediend sinds de invoering van het reglement zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in april 2020?
- Hoeveel projectsubsidie werd uitgekeerd sinds de invoering van het reglement zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in april 2020?
- Rekening houdende met de coronamaatregelen, wat is het verschil tussen het jaarlijks budget van 25 000 euro en de uitgekeerde projectsubsidies?
- Ingeval van een batig saldo, waaraan worden de overgebleven middelen besteed?
- Waarom gaat u nu te rade bij andere steden en gemeenten en deed u dat niet bij de opmaak van het reglement zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in april 2020?
- In welke mate is de werklast voor de administratie doorslaggevend bij de aanpassing van het oorspronkelijk en het huidig reglement? Niet - nauwelijks - behoorlijk - veel?
- U deelt aan de verenigingen mee wat de inhoud is van het nieuw reglement. Waar gebeurt de bespreking en de finale goedkeuring van het nieuw reglement?