De voorzitter informeert bij het in de raadzaal aanwezige publiek of iemand een vraag wenst te stellen aan de raad.
Er is niemand uit het aanwezige publiek die een vraag aan de raad wenst te stellen.
De raad keurt de notulen van 24 oktober 2022 goed en machtigt de voorzitter en de algemeen directeur om deze te ondertekenen.
De gemeenteraad bevestigt de mandatering van schepen Myriam Giebens en raadslid Sara Didden voor deelname aan de Buitengewone Algemene Vergadering van DV Marec op 21 december 2022.
De gemeenteraad keurt, op basis van de verkregen documenten, de punten goed die tijdens de Buitengewone Algemene Vergadering van 21 december 2022 ter goedkeuring zullen voorgelegd worden.
Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan DV Marec.
De aanduiding van raadslid Elke Gonnissen als vertegenwoordiger en van raadslid André Willen als plaatsvervanger in de Algemene Vergadering van Limburg.net wordt bevestigd.
Op basis van de verkregen documenten worden de agendapunten van de Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende Vereniging Limburg.net op 14 december 2022 goedgekeurd.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de Opdrachthoudende Vereniging middels het bezorgen van een afschrift in tweevoud aan Limburg.net.
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de Algemene Vergadering van Cipal op 15 december 2022 goedgekeurd.
De vertegenwoordiger van de Stad Maaseik wordt gemandateerd om op de Algemene Vergadering van Cipal op 15 december 2022 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze Algemene Vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze Algemene Vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de Stad Maaseik gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen ervan aan Cipal.
Goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg d.d. 21 december 2022:
Goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Fluvius Limburg aangaande het dossier Tramontana, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp, wat
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2023 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van het dossier Tramontana met het operationeel zijn van HoldCo en NetCo (cf. het inbrengverslag) en voor wat het synthetisch dividend betreft tevens onder de opschortende voorwaarde van gunstige beslissing van de Dienst Voorafgaande beslissingen in fiscale zaken (Ruling) van de FOD Financiën m.b.t. de oorsprong van het synthetisch dividend, nl. door verkoop van aandelen aan Telenet.
Ingevolge de beslissing genomen in de artikelen 1 en 2 wordt de activiteit zoals omschreven in 3.A.2 van de statuten toevertrouwd aan de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg die – door middel van haar exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv – hiervoor een beroep zal doen op haar dochtervennootschap NetCo, wat mogelijk is overeenkomstig artikel 3.B van de statuten.
Goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Fluvius Limburg met betrekking tot de structuurwijzigingen.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2025 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van alle hiermee verband houdende partiële splitsingen.
Goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Fluvius Limburg met betrekking tot de overige wijzigingen, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2022 met uitzondering van de voorgestelde aanpassingen met betrekking tot de nevenactiviteiten Fluvius GIS en Fluvius Center die van toepassing blijven tot en met 21 juni 2022 (zijnde de datum van de voorbije algemene vergadering waarop de intrekking van de beheeroverdracht werd aanvaard).
Goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Fluvius Antwerpen / Fluvius Limburg door overneming inzake de overgang van Fluvius Antwerpen naar Fluvius Limburg van de activiteiten gas en warmte verbonden aan de gemeente Laakdal.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Fluvius Limburg wordt verzocht de uitbreiding van aansluiting voor de activiteiten gas en warmte van de gemeente Laakdal te willen aanvaarden.
Goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Fluvius Limburg / Iverlek door overneming inzake de overgang van de activiteit gas verbonden aan de Opdrachthoudende vereniging PBE (dewelke optreedt namens de gemeenten Begijnendijk, Bekkevoort, Galmaarden, Geetbets, Glabbeek, Gooik, Herne, Holsbeek, Kortenaken, Landen, Linter, Lubbeek, Oud-Heverlee, Pepingen, Tielt-Winge en Zoutleeuw) van Fluvius Limburg naar Iverlek (Fluvius Zenne-Dijle).
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Fluvius Limburg wordt verzocht de uittreding van de Opdrachthoudende vereniging PBE voor de activiteit gas te willen aanvaarden.
De betrokken Opdrachthoudende verenigingen te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
De vertegenwoordiger van de stad Maaseik (schepen Edgard Stijven - plaatsvervanger André Willen) die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg op 21 december 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 tot en met 8 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
In artikel 3 van belastingreglement "Gemeentebelasting op tweede verblijven 2020-2025" zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 november 2019, wordt een tweede en derde paragraaf ingevoegd:
“§2. Er wordt een vrijstelling toegestaan in het voormeld tarief uit §1 voor aanslagjaar 2022 pro rata het aantal dagen dat een tweede verblijf ter beschikking gesteld werd aan Oekraïense vluchtelingen gedurende het jaar 2022. De bewijslast van de looptijd van de terbeschikkingstelling ligt bij de belastingplichtige. Een vrijstelling wordt per beveiligde zending aangevraagd met toevoeging van de nodige bewijsstukken.
§3. De belastingplichtige kan zijn aanvraag tot vrijstelling versturen tot dertig dagen na de verzendingsdatum van het aanslagbiljet. Hierbij kan gebruik gemaakt worden van het formulier dat meegestuurd wordt met het aanslagbiljet. Indien de bovenvermelde termijn van dertig dagen na de verzendingsdatum van het aanslagbiljet verstreken is, kan er enkel nog een vrijstelling bekomen worden door de indiening van een bezwaar overeenkomstig de procedure vermeld in artikel 7 van onderhavig reglement."
Kennis te nemen van de goedkeuring door de gouverneur van de jaarrekening 2021 van Stad & OCMW Maaseik.
De gemeenteraad keurt het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen elektriciteit en gas op gemeentelijk openbaar domein voor de periode 2023-2025 goed.
Het reglement luidt als volgt:
Artikel 1 - Algemeen
Er wordt aan de eigenaar van elke nutsvoorziening een retributie aangerekend op de gemeentelijke dienstverlening en het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein, in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen.
Permanente nutsvoorzieningen omvatten:
- alle installaties (zoals kabels, leidingen, buizen, …), inclusief hun aanhorigheden (zoals kabel-, verdeel-, aansluit-, e.a. kasten, palen, masten, toezichts-, verbindings-, e.a. putten, …) dienstig voor het transport van elektriciteit, gas, gasachtige producten, stoom, drink-, hemel- en afvalwater, warm water, brandstof;
- alle trein- en tramsporen die zich bevinden op de openbare weg. Deze worden eveneens aanzien als nutsvoorzieningen.
De retributie is niet verschuldigd indien de werken worden uitgevoerd samen met of onmiddellijk voorafgaand aan wegen- of rioleringswerken uitgevoerd door de stad/gemeente of indien het werken zijn die uitgevoerd worden op verzoek van de stad/gemeente.
Deze retributie sluit elke andere heffing, semi-heffing, of waarborgstelling in het kader van werken aan permanente nutsvoorzieningen door de gemeente uit zowel in hoofde van de distributienetbeheerder als van haar werkmaatschappij en ongeacht of voorgenoemden deze werken uitvoeren in eigen naam, dan wel laten uitvoeren door derden in naam en voor rekening van de distributienetbeheerder of de werkmaatschappij.
Onderhavig retributiereglement gaat in vanaf 1 januari 2023 voor een termijn eindigend op 31 december 2025.
Artikel 2 - Retributie naar aanleiding van sleufwerken
De retributie naar aanleiding van sleufwerken is verschuldigd per dag en per meter openliggende sleuflengte voor alle sleufwerken. Zij bedraagt per meter sleuflengte voor werken in rijwegen 10,24 euro, voor werken in voetpaden 7,88 euro en voor werken in aardewegen 4,73 euro.
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.
Indexatie gebeurt aan het begin van een nieuwe cyclus van 3 jaar.
Een begonnen dag geldt voor een volledige dag.
Artikel 3 - Retributie voor dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen, kleine onderhoudswerken en ter compensatie van diverse heffingen en belastingen
Voor de hinder veroorzaakt door de dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen en kleine onderhoudswerken met een sleufoppervlakte van maximum 3 m², wordt per kalenderjaar een retributie geheven van 1,00 euro per op het grondgebied van de stad/gemeente aanwezig aansluitingspunt.
Ter compensatie van diverse heffingen en belastingen in hoofde van zowel de distributienetbeheerder als zijn werkmaatschappij wordt een retributie voorzien van 0,5 euro per aanwezig aansluitingspunt op het grondgebied van de stad/gemeente.
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast., naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.
Deze retributies zijn verschuldigd vóór het einde van ieder jaar. In dit kader doet iedere nutsmaatschappij vóór 15 december van ieder jaar opgave van het aantal aansluitingspunten op het grondgebied van de stad/gemeente.
Artikel 4 – Inning
De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de facturen.
Artikel 5 – Definitief karakter
Dit retributiereglement wordt toegezonden aan de toezichthoudende overheid.
Het retributiereglement wordt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur afgekondigd en bekendgemaakt.
Akkoord met het ontwerp van overeenkomst zoals af te sluiten met Teychene en Heemloc. Het ontwerp van overeenkomst wordt in bijlage bij dit besluit gevoegd.
De raad mandateert de heren Johan Tollenaere, André Willen en Guido Hellings om deel te nemen aan de bijzondere algemene vergadering van M.C.N.O.L. av in vereffening op 29 november 2022 en keurt de agendapunten goed
Bovengenoemde vertegenwoordigers worden gemandateerd om op de in artikel 1 vermelde bijzondere algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de raad zijn genomen over de agendapunten zoals vermeld in de considerans van dit besluit en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018
Het decreet lokaal bestuur artikel 326 ev. inzake het bestuurlijk toezicht
Het decreet lokaal bestuur artikel 285 ev. inzake de bekendmaking van besluiten
De wet van 29 juli 1991 inzake de uitdrukkelijke motiveringsplicht
Het decreet van 18 juli 2008 betreffende elektronische bestuurlijke gegevensverkeer
Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG): de EU Verordening 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG
Meer bepaald:
Artikel 5:
Eerste lid, a): Rechtmatigheid, behoorlijkheid en transparantie
Persoonsgegevens moeten verwerkt worden op een wijze die ten aanzien van de betrokkene rechtmatig, behoorlijk en transparant is.
eerste lid, b): Doelbinding
Persoonsgegevens moeten verzameld worden voor welbepaalde, uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigde doeleinden. Ze mogen niet verder op een met die doeleinden onverenigbare wijze worden verwerkt. De verdere verwerking met het oog op archivering in het algemeen belang, wetenschappelijk of historisch onderzoek of statistische doeleinden mogen niet als onverenigbaar met de oorspronkelijke doeleinden beschouwd worden.
eerste lid, c): Minimale gegevensverwerking
Persoonsgegevens moeten toereikend zijn, ter zake dienend en beperkt tot wat noodzakelijk is voor de doeleinden waarvoor ze verwerkt worden.
eerste lid, d): Juistheid
Persoonsgegevens moeten juist zijn en zo nodig worden geactualiseerd. Alle redelijke maatregelen moeten worden genomen om de persoonsgegevens die onjuist zijn, onverwijld te wissen of te rectificeren zodat deze gegevens geactualiseerd blijven, gelet op de doeleinden waarvoor zij worden verwerkt.
eerste lid, e): Opslagbeperking
Persoonsgegevens moeten bewaard worden in een vorm die het mogelijk maakt om betrokkenen niet langer te identificeren dan voor de doeleinden waarvoor de persoonsgegevens worden verwerkt. Ook niet langer dan noodzakelijk. Dit laatste handelt dan over de bewaartermijnen van persoonsgegevens.
eerste lid, f): Integriteit en vertrouwelijkheid
Persoonsgegevens moeten zodanig kunnen verwerkt worden dat ze gewaarborgd worden door het nemen van passende technische of organisatorische maatregelen, dat ze passend beveiligd zijn en dat zij onder meer beschermd zijn tegen ongeoorloofde of onrechtmatige verwerking en tegen onopzettelijk verlies, vernietiging of beschadiging.
Tweede lid AVG: Verantwoordingsplicht
De verwerkingsverantwoordelijke is verantwoordelijk voor de naleving van de beginselen vermeld in artikel 5 lid 1 en kan deze aantonen.
Artikel 6:
vierde lid AVG: Rechtmatigheid van de verwerking
Wanneer de verwerking voor een ander doel dan dat waarvoor de persoonsgegevens zijn verzameld niet berust op toestemming van de betrokkene houdt de verwerkingsverantwoordelijke bij de beoordeling van de vraag of de verwerking voor een ander doel verenigbaar is met het doel waarvoor de persoonsgegevens aanvankelijk zijn verzameld.
Hij houdt hierbij rekening met:
a) ieder verband tussen de doeleinden waarvoor de persoonsgegevens zijn verzameld, en de doeleinden van de voorgenomen verdere verwerking
b) het kader waarin de persoonsgegevens zijn verzameld, met name wat de verhouding tussen de betrokkenen en de verwerkingsverantwoordelijke betreft
c) de aard van de persoonsgegevens
d) de mogelijke gevolgen van de voorgenomen verdere verwerking voor de betrokkenen
e) het bestaan van passende waarborgen, waaronder eventueel versleuteling of pseudonimisering
Artikel 8:
§ 1, tweede lid: decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer.
In dit protocol dienden de volgende voorwaarden vastgelegd te worden:
2° de doeleinden waarvoor de persoonsgegevens worden medegedeeld.
6° In dit protocol worden de beveiligingsmaatregelen vastgesteld van de mededeling, rekening houdend met de stand van de techniek, de uitvoeringskosten, alsook met de aard, de omvang en de verwerkingsdoeleinden en de qua waarschijnlijkheid en ernst uiteenlopende risico's voor de rechten en vrijheden van personen welke aan de verwerking zijn verbonden.
10° de beschrijving van de precieze doeleinden waarvoor de gegevens oorspronkelijk werden ingezameld door de instantie die beheerder is van de gevraagde gegevens.
11° ingeval van latere verwerking van de ingezamelde gegevens, vermelding van de verenigbaarheidsanalyse van de doeleinden van deze verwerking met het doeleinde waarvoor de gegevens aanvankelijk zijn verzameld overeenkomstig artikel 6, lid 4, van de AVG.
Het protocol wordt gesloten door de betreffende verwerkingsverantwoordelijken op advies van de functionaris voor gegevensbescherming van alle betrokken instanties en wordt vervolgens onmiddellijk bekendgemaakt op de website van alle betrokken instanties.
Op verzoek van één van de partijen kan het advies van de Vlaamse Toezichtcommissie (VTC) ingewonnen worden.
12° In het protocol worden afspraken vastgelegd omtrent de garantie van de kwaliteit van de gegevens en in voorkomend geval de eerbiediging van het wettelijk kader dat de toegang tot de authentieke gegevensbron eerbiedigt.
Artikel 12:
Eerste lid:
De verwerkingsverantwoordelijke neemt passende maatregelen opdat de betrokkene de in de artikelen 13 en 14 bedoelde informatie en de in de artikelen 15 tot en met 22 en artikel 34 bedoelde communicatie in verband met de verwerking in een beknopte, transparante, begrijpelijke en gemakkelijk toegankelijke vorm en in duidelijke en eenvoudige taal ontvangt, in het bijzonder wanneer de informatie specifiek voor een kind bestemd is.
Tweede lid:
De verwerkingsverantwoordelijke faciliteert ook de uitoefening van de rechten van de betrokkene uit hoofde van deze zelfde artikelen 15 tot en met 22.
In de artikel 11, lid 2 bedoelde gevallen mag de verwerkingsverantwoordelijke niet weigeren gevolg te geven aan het verzoek van de betrokkene om diens rechten uit hoofde van de artikelen 15 tot en met 22 uit te oefenen, tenzij de verwerkingsverantwoordelijke aantoont dat hij niet in staat is de betrokkene te identificeren.
Artikel 13:
Derde lid:
Wanneer de verwerkingsverantwoordelijke voornemens is de persoonsgegevens verder te verwerken voor een ander doel dan dat waarvoor de persoonsgegevens zijn verzameld, verstrekt de verwerkingsverantwoordelijke de betrokkene vóór die verdere verwerking informatie over dat andere doel en alle relevante verdere informatie als bedoeld in lid 2.” (alsook artikel 14, derde lid AVG).
Artikel 15:
De betrokkene heeft het recht om van de verwerkingsverantwoordelijke uitsluitsel te verkrijgen over het al dan niet verwerken van hem betreffende persoonsgegevens en, wanneer dat het geval is, om inzage te verkrijgen van die persoonsgegevens en van o.a. de volgende informatie:
a. de verwerkingsdoeleinden
b. de betrokken categorieën van persoonsgegevens
c. de ontvangers of categorieën van ontvangers aan wie de persoonsgegevens zijn of zullen worden verstrekt
d. de bewaartermijnen
e. het recht om te verzoeken om persoonsgegevens te rectificeren
f. het recht om klacht in te dienen bij een toezichthoudende overheid
g. het recht om alle informatie te verkrijgen over de bron van de gegevens
h. het recht om geïnformeerd te worden over het belangen de verwachte gevolgen van de verwerking voor de betrokkene
Artikel 16:
De betrokkene heeft het recht om van de verwerkingsverantwoordelijke onverwijld rectificatie van hem betreffende onjuiste persoonsgegevens te verkrijgen. Met inachtneming van de doeleinden van de verwerking heeft de betrokkene het recht vervollediging van onvolledige persoonsgegevens te verkrijgen, onder meer door een aanvullende verklaring te verstrekken.
Artikel 18:
1. De betrokkene heeft het recht van de verwerkingsverantwoordelijke de beperking van de verwerking te verkrijgen indien een van de volgende elementen van toepassing is:
a. de juistheid van de persoonsgegevens wordt betwist door de betrokkene, gedurende een periode die de verwerkingsverantwoordelijke in staat stelt de juistheid van de persoonsgegevens te controleren
b. een verwerking is onrechtmatig en de betrokkene verzet zich tegen het wissen van de persoonsgegevens en verzoekt in de plaats daarvan om beperking van het gebruik ervan
c. de verwerkingsverantwoordelijke heeft de persoonsgegevens niet meer nodig voor de verwerkingsdoeleinden, maar de betrokkene heeft deze nodig voor de instelling, uitoefening
of onderbouwing van een rechtsvordering
d. de betrokkene heeft bezwaar gemaakt tegen de verwerking, in afwachting van het antwoord op de vraag of de gerechtvaardigde gronden van de verwerkingsverantwoordelijke
zwaarder wegen dan die van de betrokkene.
2. Wanneer de verwerking op grond van lid 1 is beperkt, worden persoonsgegevens, met uitzondering van de opslag ervan, slechts verwerkt met toestemming van de betrokkene of voor de instelling, uitoefening of onderbouwing van een rechtsvordering of ter bescherming van de rechten van een andere natuurlijke persoon of rechtspersoon of om gewichtige redenen van algemeen belang voor de Unie of voor een lidstaat. L 119/44 NL Publicatieblad van de Europese Unie 4.5.2016
3. Een betrokkene die overeenkomstig lid 1 een beperking van de verwerking heeft verkregen, wordt door de verwerkingsverantwoordelijke op de hoogte gebracht voordat de beperking van de verwerking wordt opgeheven.”
Artikel 24:
De verwerkingsverantwoordelijke treft de nodige passende technische en organisatorische maatregelen om te waarborgen en te kunnen aantonen dat de verwerking in overeenstemming met deze verordening wordt uitgevoerd. Die maatregelen worden geëvalueerd en indien nodig geactualiseerd.
Deze maatregelen zijn nodig rekening houdend met de aard, de omvang en het doel van de verwerking, alsook met de qua waarschijnlijkheid en ernst uiteenlopende risico's voor de rechten en vrijheden van natuurlijke personen welke aan de verwerking zijn verbonden.
Artikel 25:
1. Rekening houdend met de stand van de techniek, uitvoeringskosten, aard, omvang, doel van de werking, treffen beide verwerkingsverantwoordelijken passende technische en organisatorische maatregelen, zoals pseudonimisering, die zijn opgesteld met als doel gegevensbeschermingsbeginselen, zoals minimale gegevensverwerking, op een doeltreffende manier uit te voeren en de nodige waarborgen in de verwerking in te bouwen ter naleving van de voorschriften van deze verordening en ter bescherming van de rechten van de betrokkenen.
2. De beide verwerkingsverantwoordelijken treffen passende technische en organisatorische maatregelen om ervoor te zorgen dat alleen persoonsgegevens worden verwerkt die noodzakelijk zijn voor elk specifiek doel van de verwerking. Dit geldt ook voor de hoeveelheid verzamelde persoonsgegevens, de mate waarin ze verwerkt worden, de termijn waarvoor ze opgeslagen en de toegankelijkheid ervan.
3. Een goedgekeurd certificeringsmechanisme kan gebruikt worden om aan te tonen dat aan de voorschriften van lid 1 en lid 2 van dit artikel voldaan is.
Artikel 30:
Elke verwerkingsverantwoordelijke en, in voorkomend geval, de vertegenwoordiger van de verwerkingsverantwoordelijke houdt een register van de verwerkingsactiviteiten die onder hun verantwoordelijkheid plaatsvinden.
Artikel 32:
De verwerkingsverantwoordelijke treft de nodige passende technische en organisatorische maatregelen om een op het risico afgestemd beveiligingsniveau te waarborgen die het volgende kunnen bevatten:
a) de pseudonimisering en versleuteling van persoonsgegevens
b) het vermogen om op permanente basis de vertrouwelijkheid, integriteit, beschikbaarheid en veerkracht van de verwerkingssystemen en diensten te garanderen
c) het vermogen om bij een fysiek of technisch incident de beschikbaarheid van en de toegang tot de persoonsgegevens tijdig te herstellen
d) een procedure voor het op gezette tijdstippen testen, beoordelen en evalueren van de doeltreffendheid van de technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de verwerking.
Bij de beoordeling van het passende beveiligingsniveau wordt met name rekening gehouden met de verwerkingsrisico's, vooral als gevolg van de vernietiging, het verlies, de wijziging of de ongeoorloofde verstrekking van of ongeoorloofde toegang tot doorgezonden, opgeslagen of anderszins verwerkte gegevens, hetzij per ongeluk hetzij onrechtmatig.
Het aansluiten bij een goedgekeurde gedragscode of een goedgekeurd certificeringsmechanisme kunnen worden gebruikt als elementen om aan te tonen dat bedoelde vereisten worden nageleefd.
De verwerkingsverantwoordelijke en de verwerker treffen maatregelen om ervoor te zorgen dat iedere natuurlijke persoon die handelt onder het gezag van de verwerkingsverantwoordelijke of van de verwerker en toegang heeft tot persoonsgegevens, deze slechts in opdracht van de verwerkingsverantwoordelijke verwerkt.
Kennis te nemen van het positief advies van de interne DPO van stad en OCMW Maaseik over het protocol - Data Sharing Agreement - tussen Fluvius CVBA en stad Maaseik, voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens in het kader van het gebruik van de diensten van Fluvius.Net.
Het Protocol - Data Sharing Agreement - tussen Fluvius CVBA en stad Maaseik, voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens in het kader van het gebruik van de diensten van Fluvius.Net, goed te keuren.
Na de raadszitting zal het protocol ondertekend worden door algemeen directeur en burgemeester waarna het overgemaakt zal worden aan Fluvius CVBA voor ondertekening.
Zowel Fluvius CVBA als stad Maaseik zullen dit protocol publiceren op hun respectievelijke websites.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018
Het decreet lokaal bestuur artikel 326 ev. inzake het bestuurlijk toezicht
Het decreet lokaal bestuur artikel 285 ev. inzake de bekendmaking van besluiten
De wet van 29 juli 1991 inzake de uitdrukkelijke motiveringsplicht
Het decreet van 18 juli 2008 betreffende elektronische bestuurlijke gegevensverkeer
Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG): de EU Verordening 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG
Meer bepaald:
Artikel 5:
Eerste lid, a): Rechtmatigheid, behoorlijkheid en transparantie
Persoonsgegevens moeten verwerkt worden op een wijze die ten aanzien van de betrokkene rechtmatig, behoorlijk en transparant is.
eerste lid, b): Doelbinding
Persoonsgegevens moeten verzameld worden voor welbepaalde, uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigde doeleinden. Ze mogen niet verder op een met die doeleinden onverenigbare wijze worden verwerkt. De verdere verwerking met het oog op archivering in het algemeen belang, wetenschappelijk of historisch onderzoek of statistische doeleinden mogen niet als onverenigbaar met de oorspronkelijke doeleinden beschouwd worden.
eerste lid, c): Minimale gegevensverwerking
Persoonsgegevens moeten toereikend zijn, ter zake dienend en beperkt tot wat noodzakelijk is voor de doeleinden waarvoor ze verwerkt worden.
eerste lid, d): Juistheid
Persoonsgegevens moeten juist zijn en zo nodig worden geactualiseerd. Alle redelijke maatregelen moeten worden genomen om de persoonsgegevens die onjuist zijn, onverwijld te wissen of te rectificeren zodat deze gegevens geactualiseerd blijven, gelet op de doeleinden waarvoor zij worden verwerkt.
eerste lid, e): Opslagbeperking
Persoonsgegevens moeten bewaard worden in een vorm die het mogelijk maakt om betrokkenen niet langer te identificeren dan voor de doeleinden waarvoor de persoonsgegevens worden verwerkt. Ook niet langer dan noodzakelijk. Dit laatste handelt dan over de bewaartermijnen van persoonsgegevens.
eerste lid, f): Integriteit en vertrouwelijkheid
Persoonsgegevens moeten zodanig kunnen verwerkt worden dat ze gewaarborgd worden door het nemen van passende technische of organisatorische maatregelen, dat ze passend beveiligd zijn en dat zij onder meer beschermd zijn tegen ongeoorloofde of onrechtmatige verwerking en tegen onopzettelijk verlies, vernietiging of beschadiging.
Tweede lid AVG: Verantwoordingsplicht
De verwerkingsverantwoordelijke is verantwoordelijk voor de naleving van de beginselen vermeld in artikel 5 lid 1 en kan deze aantonen.
Artikel 6:
vierde lid AVG: Rechtmatigheid van de verwerking
Wanneer de verwerking voor een ander doel dan dat waarvoor de persoonsgegevens zijn verzameld niet berust op toestemming van de betrokkene houdt de verwerkingsverantwoordelijke bij de beoordeling van de vraag of de verwerking voor een ander doel verenigbaar is met het doel waarvoor de persoonsgegevens aanvankelijk zijn verzameld.
Hij houdt hierbij rekening met:
a) ieder verband tussen de doeleinden waarvoor de persoonsgegevens zijn verzameld, en de doeleinden van de voorgenomen verdere verwerking
b) het kader waarin de persoonsgegevens zijn verzameld, met name wat de verhouding tussen de betrokkenen en de verwerkingsverantwoordelijke betreft
c) de aard van de persoonsgegevens
d) de mogelijke gevolgen van de voorgenomen verdere verwerking voor de betrokkenen
e) het bestaan van passende waarborgen, waaronder eventueel versleuteling of pseudonimisering
Artikel 8:
§ 1, tweede lid: decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer.
In dit protocol dienden de volgende voorwaarden vastgelegd te worden:
2° de doeleinden waarvoor de persoonsgegevens worden medegedeeld.
6° In dit protocol worden de beveiligingsmaatregelen vastgesteld van de mededeling, rekening houdend met de stand van de techniek, de uitvoeringskosten, alsook met de aard, de omvang en de verwerkingsdoeleinden en de qua waarschijnlijkheid en ernst uiteenlopende risico's voor de rechten en vrijheden van personen welke aan de verwerking zijn verbonden.
10° de beschrijving van de precieze doeleinden waarvoor de gegevens oorspronkelijk werden ingezameld door de instantie die beheerder is van de gevraagde gegevens.
11° ingeval van latere verwerking van de ingezamelde gegevens, vermelding van de verenigbaarheidsanalyse van de doeleinden van deze verwerking met het doeleinde waarvoor de gegevens aanvankelijk zijn verzameld overeenkomstig artikel 6, lid 4, van de AVG.
Het protocol wordt gesloten door de betreffende verwerkingsverantwoordelijken op advies van de functionaris voor gegevensbescherming van alle betrokken instanties en wordt vervolgens onmiddellijk bekendgemaakt op de website van alle betrokken instanties.
Op verzoek van één van de partijen kan het advies van de Vlaamse Toezichtcommissie (VTC) ingewonnen worden.
12° In het protocol worden afspraken vastgelegd omtrent de garantie van de kwaliteit van de gegevens en in voorkomend geval de eerbiediging van het wettelijk kader dat de toegang tot de authentieke gegevensbron eerbiedigt.
Artikel 12:
Eerste lid:
De verwerkingsverantwoordelijke neemt passende maatregelen opdat de betrokkene de in de artikelen 13 en 14 bedoelde informatie en de in de artikelen 15 tot en met 22 en artikel 34 bedoelde communicatie in verband met de verwerking in een beknopte, transparante, begrijpelijke en gemakkelijk toegankelijke vorm en in duidelijke en eenvoudige taal ontvangt, in het bijzonder wanneer de informatie specifiek voor een kind bestemd is.
Tweede lid:
De verwerkingsverantwoordelijke faciliteert ook de uitoefening van de rechten van de betrokkene uit hoofde van deze zelfde artikelen 15 tot en met 22.
In de artikel 11, lid 2 bedoelde gevallen mag de verwerkingsverantwoordelijke niet weigeren gevolg te geven aan het verzoek van de betrokkene om diens rechten uit hoofde van de artikelen 15 tot en met 22 uit te oefenen, tenzij de verwerkingsverantwoordelijke aantoont dat hij niet in staat is de betrokkene te identificeren.
Artikel 13:
Derde lid:
Wanneer de verwerkingsverantwoordelijke voornemens is de persoonsgegevens verder te verwerken voor een ander doel dan dat waarvoor de persoonsgegevens zijn verzameld, verstrekt de verwerkingsverantwoordelijke de betrokkene vóór die verdere verwerking informatie over dat andere doel en alle relevante verdere informatie als bedoeld in lid 2.” (alsook artikel 14, derde lid AVG).
Artikel 15:
De betrokkene heeft het recht om van de verwerkingsverantwoordelijke uitsluitsel te verkrijgen over het al dan niet verwerken van hem betreffende persoonsgegevens en, wanneer dat het geval is, om inzage te verkrijgen van die persoonsgegevens en van o.a. de volgende informatie:
a. de verwerkingsdoeleinden
b. de betrokken categorieën van persoonsgegevens
c. de ontvangers of categorieën van ontvangers aan wie de persoonsgegevens zijn of zullen worden verstrekt
d. de bewaartermijnen
e. het recht om te verzoeken om persoonsgegevens te rectificeren
f. het recht om klacht in te dienen bij een toezichthoudende overheid
g. het recht om alle informatie te verkrijgen over de bron van de gegevens
h. het recht om geïnformeerd te worden over het belangen de verwachte gevolgen van de verwerking voor de betrokkene
Artikel 16:
De betrokkene heeft het recht om van de verwerkingsverantwoordelijke onverwijld rectificatie van hem betreffende onjuiste persoonsgegevens te verkrijgen. Met inachtneming van de doeleinden van de verwerking heeft de betrokkene het recht vervollediging van onvolledige persoonsgegevens te verkrijgen, onder meer door een aanvullende verklaring te verstrekken.
Artikel 18:
1. De betrokkene heeft het recht van de verwerkingsverantwoordelijke de beperking van de verwerking te verkrijgen indien een van de volgende elementen van toepassing is:
a. de juistheid van de persoonsgegevens wordt betwist door de betrokkene, gedurende een periode die de verwerkingsverantwoordelijke in staat stelt de juistheid van de persoonsgegevens te controleren
b. een verwerking is onrechtmatig en de betrokkene verzet zich tegen het wissen van de persoonsgegevens en verzoekt in de plaats daarvan om beperking van het gebruik ervan
c. de verwerkingsverantwoordelijke heeft de persoonsgegevens niet meer nodig voor de verwerkingsdoeleinden, maar de betrokkene heeft deze nodig voor de instelling, uitoefening
of onderbouwing van een rechtsvordering
d. de betrokkene heeft bezwaar gemaakt tegen de verwerking, in afwachting van het antwoord op de vraag of de gerechtvaardigde gronden van de verwerkingsverantwoordelijke
zwaarder wegen dan die van de betrokkene.
2. Wanneer de verwerking op grond van lid 1 is beperkt, worden persoonsgegevens, met uitzondering van de opslag ervan, slechts verwerkt met toestemming van de betrokkene of voor de instelling, uitoefening of onderbouwing van een rechtsvordering of ter bescherming van de rechten van een andere natuurlijke persoon of rechtspersoon of om gewichtige redenen van algemeen belang voor de Unie of voor een lidstaat. L 119/44 NL Publicatieblad van de Europese Unie 4.5.2016
3. Een betrokkene die overeenkomstig lid 1 een beperking van de verwerking heeft verkregen, wordt door de verwerkingsverantwoordelijke op de hoogte gebracht voordat de beperking van de verwerking wordt opgeheven.”
Artikel 24:
De verwerkingsverantwoordelijke treft de nodige passende technische en organisatorische maatregelen om te waarborgen en te kunnen aantonen dat de verwerking in overeenstemming met deze verordening wordt uitgevoerd. Die maatregelen worden geëvalueerd en indien nodig geactualiseerd.
Deze maatregelen zijn nodig rekening houdend met de aard, de omvang en het doel van de verwerking, alsook met de qua waarschijnlijkheid en ernst uiteenlopende risico's voor de rechten en vrijheden van natuurlijke personen welke aan de verwerking zijn verbonden.
Artikel 25:
1. Rekening houdend met de stand van de techniek, uitvoeringskosten, aard, omvang, doel van de werking, treffen beide verwerkingsverantwoordelijken passende technische en organisatorische maatregelen, zoals pseudonimisering, die zijn opgesteld met als doel gegevensbeschermingsbeginselen, zoals minimale gegevensverwerking, op een doeltreffende manier uit te voeren en de nodige waarborgen in de verwerking in te bouwen ter naleving van de voorschriften van deze verordening en ter bescherming van de rechten van de betrokkenen.
2. De beide verwerkingsverantwoordelijken treffen passende technische en organisatorische maatregelen om ervoor te zorgen dat alleen persoonsgegevens worden verwerkt die noodzakelijk zijn voor elk specifiek doel van de verwerking. Dit geldt ook voor de hoeveelheid verzamelde persoonsgegevens, de mate waarin ze verwerkt worden, de termijn waarvoor ze opgeslagen en de toegankelijkheid ervan.
3. Een goedgekeurd certificeringsmechanisme kan gebruikt worden om aan te tonen dat aan de voorschriften van lid 1 en lid 2 van dit artikel voldaan is.
Artikel 30:
Elke verwerkingsverantwoordelijke en, in voorkomend geval, de vertegenwoordiger van de verwerkingsverantwoordelijke houdt een register van de verwerkingsactiviteiten die onder hun verantwoordelijkheid plaatsvinden.
Artikel 32:
De verwerkingsverantwoordelijke treft de nodige passende technische en organisatorische maatregelen om een op het risico afgestemd beveiligingsniveau te waarborgen die het volgende kunnen bevatten:
a) de pseudonimisering en versleuteling van persoonsgegevens
b) het vermogen om op permanente basis de vertrouwelijkheid, integriteit, beschikbaarheid en veerkracht van de verwerkingssystemen en diensten te garanderen
c) het vermogen om bij een fysiek of technisch incident de beschikbaarheid van en de toegang tot de persoonsgegevens tijdig te herstellen
d) een procedure voor het op gezette tijdstippen testen, beoordelen en evalueren van de doeltreffendheid van de technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de verwerking.
Bij de beoordeling van het passende beveiligingsniveau wordt met name rekening gehouden met de verwerkingsrisico's, vooral als gevolg van de vernietiging, het verlies, de wijziging of de ongeoorloofde verstrekking van of ongeoorloofde toegang tot doorgezonden, opgeslagen of anderszins verwerkte gegevens, hetzij per ongeluk hetzij onrechtmatig.
Het aansluiten bij een goedgekeurde gedragscode of een goedgekeurd certificeringsmechanisme kunnen worden gebruikt als elementen om aan te tonen dat bedoelde vereisten worden nageleefd.
De verwerkingsverantwoordelijke en de verwerker treffen maatregelen om ervoor te zorgen dat iedere natuurlijke persoon die handelt onder het gezag van de verwerkingsverantwoordelijke of van de verwerker en toegang heeft tot persoonsgegevens, deze slechts in opdracht van de verwerkingsverantwoordelijke verwerkt.
FLUVIUS heeft de opgevraagde gegevens oorspronkelijk verzameld voor het verstrekken van REG-premies met het oog op rationeel energieverbruik en dit op grond van titel VI van het Energiebesluit.
Het protocol tussen Fluvius CVBA en stad Maaseik voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens in het kader van het toekennen van een aanvullende (REG) premie van rationeel energiegebruik, goed te keuren.
Na de raadszitting zal het protocol ondertekend worden door algemeen directeur en burgemeester waarna het overgemaakt zal worden aan Fluvius CVBA voor ondertekening.
Zowel Fluvius CVBA als stad Maaseik zullen dit protocol publiceren op hun respectievelijke websites.
De beslissing wordt genomen op grond van:
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41:
De gemeenteraad kan bij reglement bepaalde bevoegdheden toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen.
De Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG. (kortom de Algemene Verordening Gegevensbescherming, AVG)
Met in het bijzonder de volgende artikelen:
Artikel 26:
Gemeenteraad en Schepencollege zijn beiden verwerkingsverantwoordelijken namens de stad Maaseik en zij bepalen beiden de doeleinden en de middelen van de verwerking. Ze stellen op transparante wijze hun verantwoordelijkheden vast met betrekking tot het uitoefenen van de rechten van de betrokkene(n), door een onderlinge regeling de verplichtingen betreffende het verstrekken van informatie (artikel 13, 14 AVG) te verstrekken.
Uit de onderlinge regelingen moet duidelijk blijken welke rol de gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk vervullen, en wat hun respectieve verhouding met de betrokkenen is. De wezenlijke inhoud van de regeling wordt aan de betrokkene beschikbaar gesteld.
Artikel 28:
De verwerkingsverantwoordelijke doet een beroep op verwerkers die afdoende garanties met betrekking tot het toepassen van passende technische en organisatorische maatregelen bieden opdat de verwerking aan de vereisten voldoet en de bescherming van de rechten van de betrokkene is gewaarborgd.
De verwerking van persoonsgegevens, de beveiliging ervan door het nemen van de gepaste technische en organisatorische maatregelen worden hier beschreven
Decreet van 18 juli 2008 (E-GOV decreet) betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer conform artikel 8, §1, vervangen door artikel 16 van het decreet van 18 juni 2018 houdende de aanpassingen van de decreten aan de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (AVG).
Artikel 8 §1:
Elke elektronische mededeling van persoonsgegevens door een instantie naar een andere instantie of naar een externe overheid vereist een protocol, gesloten tussen de betreffende instanties.
Zo'n protocol legt een aantal specifieke voorwaarden vast rond de deling van persoonsgegevens waar de verwerkingsverantwoordelijken over moeten waken zodat aan de principes van de AVG worden voldaan.
De gemeenteraad gaat akkoord met het verlenen van delegatie aan het college van burgemeester en schepenen om zo verder concrete invulling te geven aan het afsluiten van verwerkingsovereenkomsten met verwerkers, overeenkomsten tussen gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken en protocollen tussen Vlaamse instanties of overheden.
De functionaris van gegevensbescherming (DPO) zal de gemeenteraad één maal per jaar een overzicht bezorgen van de gesloten overeenkomsten met verwerkers, andere verwerkingsverantwoordelijken, Vlaamse instanties of overheden.
Goedkeuring te hechten aan het retributiereglement voor de vernietiging van de lachgasflessen/-capsules in het kader van het oneigenlijk gebruik van lachgas welk integraal deel uitmaakt van dit besluit.
De specifieke overeenkomst, aanvullend op de raamovereenkomst betreffende het ophalen en milieudeskundig verwerken van in beslag genomen lachgas, welke integraal deel uit maakt van dit besluit wordt goedgekeurd.
Goedkeuring te hechten aan de ondertekening van de engagementsverklaring met betrekking tot het Family Justice Center Limburg, zoals aangehecht aan dit besluit, en stemt derhalve in met de inhoud van bijhorende kaderovereenkomst tussen de Vlaamse overheid, Agentschap Justitie en Handhaving enerzijds en alle kernpartners van het Family Justice Center anderzijds.
De ondertekende engagementsverklaring wordt bezorgd aan het Agentschap Justitie en Handhaving, t.a.v. Sabrina Reggers, coördinator Family Justice Center Limburg.
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de verantwoordelijke sociale dienst.
voorwaarden inzake de verhandeling van dieren
De uitbreiding/aanpassing van de overeenkomst tussen Politiezone Maasland, de vzw Dieren in Nood en de stad Maaseik betreffende de verdeling van de kosten en het opnemen van inbeslagnames wordt goedgekeurd.
Afschrift van deze overeenkomst wordt bezorgd aan:
Het extra budget voor de inbeslagnames zal worden voorzien onder MJP001193.
Het retributiereglement in het kader van het (op)vangen van honden of zorgbehoevende katten in opdracht van de Politiezone Maasland of de stad Maaseik op het grondgebied van Maaseik gevoegd in bijlage en welk integraal deel uit maakt van dit besluit, wordt goedgekeurd.
Akkoord te gaan met de voortverkoop door de besloten vennootschap Breugelmans Invest, met maatschappelijke zetel Theo De Belderlaan 16 te 2240 Zandhoven, van “UNIT 4” met de parkeerplaatsen genummerd 13-14 aan de besloten vennootschap “HENRO” met zetel te 3670 Oudsbergen, Stienersweg 8 en met ondernemingsnummer 0820.891.985, onder de voorwaarde dat bij de verhuur een aanvraag voorgelegd moet worden bij het Beheerscomité.
Akkoord te gaan met de voortverkoop door de besloten vennootschap Breugelmans Invest, met maatschappelijke zetel Theo De Belderlaan 16 te 2240 Zandhoven, van:
- “UNIT 2” met de parkeerplaatsen genummerd 5-6-7-8 aan de naamloze vennootschap “VLAMCO”, met zetel te 3930 Hamont-Achel, Industriestraat 3 en met ondernemingsnummer 0432.404.125.
- “UNIT 5” met de parkeerplaatsen genummerd 15-16-17 aan de besloten vennootschap “DAVID DAS BINNENSCHRIJNWERK”, met zetel te 3670 Oudsbergen (Gruitrode), Leemakkerstraat 35 en met ondernemingsnummer 0896.089.265.
Akkoord te gaan met de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0.
Uiterlijk 5 december 2022 bezorgt de gemeente via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur de gemeenteraadsbeslissing tot ondertekening van het Lokaal Energie en Klimaatpact.
De gemeenteraad gaat akkoord met de wijzigingen aan het tarievenreglement dat van toepassing is op de recyclageparken van Limburg.net., zoals beslist werd door de raad van bestuur van Limburg.net op 26 oktober 2022.
Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Limburg.net.
Het nieuwe tarievenreglement betreffende de bronophaling asbest aan huis via (platen)zakken, bigbags of via asbestcontainers wordt goedgekeurd.
Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Limburg.net.
Akkoord te gaan met het reglement van de winactie' Win Uw Shoppingsbudget', met actieperiode van donderdag 1 december 2022 tot en met woensdag 11 januari 2023.
De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersonen aan wie het stuk wordt afgeleverd en is verschuldigd bij de aanvraag.
Vanaf 1 januari 2023 wordt het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 29 maart 2021 als volgt aangepast:
Worden van de retributie vrijgesteld :
De retributie is niet van toepassing op de afgifte van stukken, welke krachtens een wet, een koninklijk besluit of een overheidsverordening reeds aan de betaling van een recht ten behoeve van de stad onderworpen is. Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten welke de met het afgeven van reispassen belaste gemeenten ambtshalve toekomen krachtens artikel 13 van de wet van 04 juli 1956 en de Koninklijke Besluiten van 20 december 1972 en van 12 november 1976.
De retributie wordt contant ingevorderd tegen afgifte van een betalingsbewijs bij de aflevering van het document of bij de aanvraag van het document.
Wanneer de gevraagde stukken aangetekend met de post moeten verstuurd worden, worden de verzendingskosten aan de retributie toegevoegd. Die kosten dienen bij de aanvraag te worden betaald.
Bij niet-betaling van de retributie wordt deze ingevorderd conform het gemeentelijk retributiereglement ter invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen en gemeentelijke administratieve geldboetes.
Dit reglement treedt in voege ten vroegste 5 dagen na de bekendmaking van het reglement en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 287 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
Dit reglement treedt in voege op 1 januari 2023 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 287 van het Decreet over het lokaal bestuur.
De European Disability Card is een officiële kaart die mensen met een (niet zichtbare) handicap kunnen gebruiken om hun handicap aan te tonen. Denk bijvoorbeeld aan slechtzienden, doven of personen met autisme. Er wordt hierbij geen inbreuk meer gepleegd op de privacy wat nu wel vaak het geval is omdat medische bewijsstukken de beperking vermelden. De kaart is ook een stimulans voor organisaties en ondernemingen om voordelen toe te kennen aan personen met een beperking.
Alleen personen die een erkende handicap hebben, kunnen er gebruik van maken.
De Kamer van volksvertegenwoordigers heeft in navolging van de Europese Unie een resolutie goedgekeurd om het gebruik en de bekendheid van de Europese handicapkaart te promoten. Mensen met een beperking ervaren nog veel vooroordelen en discriminatie wanneer ze in de samenleving participeren. De handicapkaart, waarmee mensen hun beperking kunnen aantonen, kan deze maatschappelijke drempels verder wegwerken.
Maaseik kan haar sociale gelaat laten zien door deze kaart te promoten. Want ook onze stadsgenoten met een fysieke of mentale beperking hebben recht op een aanbod op maat.. Zo kan u bijvoorbeeld, op vertoon van deze kaart, in het zwembad, sporthal of de bibliotheek voordelen toekennen aan personen met een beperking. Met deze kaart maken personen met een beperking aanspraak op een verlaagd tarief, aangepaste brochures of informatie, aangepaste rondleidingen e.d.
Als lokaal bestuur kun je lokale ondernemingen ook stimuleren om in het kader van een toegankelijk sport-, vrijetijds- en cultuuraanbod voordelen toe te kennen aan personen met een beperking.
Dit plaatst Maaseik op een positieve manier in de kijker! Want via de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid worden de organisaties die deelnemen op de website vermeld, waardoor hun imago verbetert en het klantenbestand verbetert.
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad gaat akkoord dat stad Maaseik de European Disability Card mee promoot via het stadsmagazine MAzine, social media en de website van de stad.
Artikel 2
De gemeenteraad gaat akkoord om de European Disability Card (EDC) te aanvaarden in de vrijetijdsdiensten en andere diensten van Stad Maaseik en te helpen met de uitbouw van de EDC door ze ook te introduceren bij de politie en de eerstelijnszone (dokters, verplegers, ziekenhuizen) en de lokale ondernemingen in Maaseik.
Ik ben beschaamd ... diep beschaamd.
Daar waar het op Facebook heet dat Maaseik - naar eigen zeggen - in tegenstelling tot andere gemeenten niet stiekem sproeistoffen gebruikt en waardoor het verwijderen van onkruid meer tijd in beslag neemt, blijkt onze stad en gemeente het meeste pesticiden te gebruiken van alle gemeenten in Limburg. Maaseik is absolute koploper.
Het bestrijden van de processierups is hier niet vreemd aan.
Anderzijds bestaan er milieuvriendelijkere oplossingen.
Blijkbaar neemt onze gemeente het niet zo nauw qua inzetten van natuurlijke vijanden van de processsierups en bij uitbreiding biodiversiteit in het algemeen (ik verwijs hiervoor naar het bijenplan of beter gezegd, het ontbreken hiervan ondanks eerdere toezeggingen en het op de agenda plaatsen van dit punt door de partij van de schepen van milieu).
Dat is niet serieus en al zeker niet iets om fier op te zijn ... wel integendeel.
Wat gaat het stadsbestuur doen om weg te raken van de eerste plaats qua pesticidengebruik in Limburg?
Mag ik van u vernemen hoeveel zorgwoningen geregistreerd staan in Maaseik?
Maaseik, 28-11-2022.
Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Maaseik.
Mondelinge vraag gesteld in overeenstemming met het huishoudelijk reglement.
Betreft:
Kiezelgroeve
Motivatie:
Het is nu alweer een tijd geleden dat het beleid de motorcrossers heeft laten vallen en beslisten om van hun terrein in te richten als mountainbike gebied. Daarvoor werd er in Waterloos zelfs een infoavond georganiseerd waar ook wij aanwezig waren.
Sedertdien hebben we op deze raad nog maar weinig gehoord van jullie plannen met de kiezelgroeve.
Vragen:
Leo Pieters
Gemeenteraadslid Vlaams Belang
Maaseik, 28-11-2022.
Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Maaseik.
Mondelinge vraag gesteld in overeenstemming met het huishoudelijk reglement.
Betreft:
Onbewoonbaar verklaring van woningen in Maaseik-Neeroeteren-Opoeteren.
Motivatie:
Het blijft een heikel punt in Maaseik. Woningen in zulke slechte staat dat het gewoon niet meer gezond is om in te wonen. Ondanks dat we al jaren geleden en in tussentijd hebben aangekaart blijft de situatie onveranderd. Het beleid is duidelijk niet bezorgt om de leef kwaliteit van haar eigen bevolking. Het enige dat het beleid moet investeren is tijd en aandacht.
Het is niet voldoende om het belangrijk te vinden, het beleid moet er iets aan doen. Burgemeester is de functie en heeft de bevoegdheid om actie te ondernemen. Het lijkt erop alsof de durf ontbreekt om de eigenaars bewoners, maar belangrijker de verhuurders eigenaars, aan te pakken. De term huisjesmelker is bij momenten niet meer te ontkennen.
Er kan niet meer ontkent worden dat het beleid er geen weet van heeft.
Vragen:
Leo Pieters
Gemeenteraadslid Vlaams Belang
Maaseik, 28-11-2022.
Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Maaseik.
Mondelinge vraag gesteld in overeenstemming met het huishoudelijk reglement.
Betreft:
Vuurwerk
Motivatie:
Als we Het belang van Limburg van 23 november 2022 mogen geloven dan heeft deze gemeente een burgemeester die als een volleerde Zorro eigenhandig achter bommentjesgooiers aangaat.
Leuk om in de pers mee te scoren, maar wat is er nu juist aan van het verhaal? En hoe prangend is de problematiek daadwerkelijk?
Vragen:
Leo Pieters
Gemeenteraadslid Vlaams Belang