De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, alinea 2 (gelegenheidsaankopen), en meer bepaald artikel 2, 6° en 7°a (de aanbestedende overheid verricht gecentraliseerde aankoopactiviteiten voor de verwerving van leveringen of diensten die bestemd zijn voor aanbesteders).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Goedkeuring wordt verleend aan het verslag van nazicht van de offertes van 30 november 2021, opgesteld door de Aankoopdienst.
Het verslag van nazicht van de offertes in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.
De opdracht “Busvervoer buitenschoolse kinderopvang Robbedoes - Stad Maaseik + Schoolzwemmen Intergemeentelijk Zwembad Maaseik 2022” wordt gegund aan de firma met de enige offerte (op basis van de prijs), zijnde De Wilg, Industrieterrein Kanaal-Noord 1433 te 3960 Bree, tegen het nagerekende offertebedrag van € 284.386,00 excl. btw of € 301.449,16 incl. 6% btw, waarvan €149.951,88 excl BTW of €158.948,99 incl 6% btw ten laste van Stad Maaseik.
De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 2021/091.
De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in 6169900/03/0945/10 en 6169900/03/0945/20.
Afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de Aankoopdienst.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 144.000,00 niet), en meer bepaald artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
College van burgemeester en Schepenen gaat akkoord met de aankoop van ICT-apparatuur via het Raamcontract van Cipal DV inzake ICT-infrastructuur.
Deze opdracht wordt gegund aan Centralpoint, Nieuwlandlaan 111/203 te 3200 AARSCHOT, tegen het nagerekende offertebedrag van € 19.635,56 excl btw of € 23.759,03 incl 21% btw.
De nodige kredieten voor deze uitgave worden voorzien in de volgende aanpassing van het meerjarenplan onder nummer MJP000673.
Het bestek met nr. 2021/076 en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst digitale geschenkbon Stad Maaseik”, opgesteld door de Aankoopdienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 26.651,00excl. btw of € 32.251,34 incl. 21% btw. voor de looptijd van 8 jaar.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
- Joyn, Ilgatlaan 9 te 3500 Hasselt;
- Alfa-Zet Systems, Herckenrodestraat 25 te 3550 Heusden-Zolder;
- Kivalo, Borsbeeksebrug 1 te 2600 Berchem;
- Tukadoo BV, Pelgrimsweg 28 te 1785 Merchtem;
- Print a gift VOF, Gordunalaan 91 te 9000 Gent;
- Unigift BVBA, Cederstraat 58 te 9000 Gent;
- Fairville NV, Steenweg Deinze 154 9810 Nazareth;
- Aranere BVBA, Research campus 18 te 3500 Hasselt.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in de budgetsleutel 6150300/03/0520.
De beslissing van het college dd.25/10/2021 wordt ingetrokken.
De opdracht “Fluvius : Coaxaansluiting Dekenskamp 22” wordt gegund aan de de enige bieder, zijnde FLUVIUS, Brusselsesteenweg 199, c/o Gouverneur Verwilgensingel 32 3500 Hasselt te 9090 MELLE, tegen het nagerekende offertebedrag van € 469,00 excl. btw of € 567,49 incl. 21% btw.
De betaling zal gebeuren overeenkomstig de bepalingen voorzien in de offerte en met het krediet ingeschreven in de trekkingsrechten Fluvius
als volgt voorzien in de budgetten:
MJP002466 (ontvangst) kredietsleutel 1500000/04/0200
MJP001745 (uitgave) kredietsleutel 2289000/04/0200
Bij aanpassing van het meerjarenplan zal hierop een voldoende hoge raming voorzien (gebaseerd op effectieve uitgaven van voorgaande jaren) worden.
De kosten worden vervolgens via interne facturatie teruggevorderd van het OCMW, zijnde de eigenaar van het gebouw.
Afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de Fluvius.
Een Exemplaar (pagina 1 en 2) van de offerte 2000010325 wordt ondertekend teruggestuurd naar Fluvius System Operator cv , Noordlaan 9, 8820 TorhoutCollege van burgemeester en schepenen gaat akkoord met de aankoop van Licentie Topdesk via het Raamcontract van Stad Brugge inzake ICT-apparatuur
De opdracht wordt gegund aan Real Dolmen, A.Vaucampslaan 42 te 1654 HUIZINGEN tegen het nagerekende offertebedrag van €10.869,22 excl BTW of € 13.151,49 incl btw, waarvan € 8.151,75 excl btw of € 9.863,62 incl 21% btw ten laste van Stad Maaseik.
De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in de investeringen op budgetsleutel 6150300/02/0119/20.
Een kopie van dit besluit wordt bezorgd aan Dienst ICT en Dienst Aankoop
Akkoord te gaan met het voornemen om de opdracht “Stroomvoorziening tijdelijke technieken voor de kerstmarkt en sinterklaasmarkt”, na prijsvraag door de dienst lokale economie te gunnen aan de firma met de enige offerte, zijnde RSL Replay Sound & Light - Kristof Vissers, Hubensstraat 6 te 3640 Kinrooi, tegen het nagerekende offertebedrag van € 6.750,00 excl. btw of € 8.167,50 incl. 21% btw.
Door het feit dat de evenementen werden door de stad werden geannuleerd de kosten die de firma maakte te vergoeden.
Factuur 90010339 van RSL Replay Sound & Light - Kristof Vissers, Hubensstraat 6 te 3640 Kinrooi, voor het bedrag van € 1.500,00 excl. btw of € 1.815 incl. 21% btw te vergoeden.
De betaling van de factuur zal gebeuren met het krediet ingeschreven in budgetsleutel 2021/6160400/04/0500.
Goedkeuring wordt verleend aan het gunningsvoorstel, opgesteld door de Aankoopdienst.
De opdracht “nieuwjaarsgeschenk personeel” wordt gegund aan Baeten Vinopolis BVBA, Weertersteenweg 181 te 3680 Maaseik tegen het nagerekende offertebedrag van € 7.502,38 excl. btw of € 8.656,00 incl. btw voor 541 pakketten.
De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in exploitatiebudget op de budgetcode 61604000/02/0112.
Het college van burgemeester en schepenen brengt volgend advies uit aan de provincie Limburg met betrekking tot het beleidsplan Limburg: Ruimtepact 2040 (in opmaak):
De strategische visie zoals opgenomen in het voorontwerp van het ‘Beleidsplan ruimte Limburg’ valt binnen de krijtlijnen die de stad Maaseik vandaag zelf heeft vooropgesteld voor de verder ruimtelijke ontwikkeling van de stad.
SD1 – De ruimtelijke regionale eigenheid valoriserenVoor wat de situering van Maaseik binnen het ‘referentiekader ruimtelijke regionale eigenheid’ en de doelstellingen en acties wat hieraan verbonden zijn volgt het college van burgemeester en schepenen van de stad Maaseik deze verdere uitbouw van de opgenomen gebieden. Deze historische eigenheid met specifieke kenmerken moet bewaard blijven, de toeristische trekpleisters binnen deze gebieden verder uitgewerkt. Dit wordt mee opgenomen in de strategische visie van het BRL.
SD2 – Steden en dorpen gericht versterkenOok de ambitie van deze strategische doelstelling steden en dorpen versterken om ervoor te zorgen dat er meer stedelijke beleving is en vitalere geconcentreerde stads- en dorpskernen en om er voor te zorgen dat er minder versnippering is van de open ruimte en om de modal shift in de hand te werken kan gevolgd worden. Hierbij gaat de focus liggen op de regionale woonmarkten, de bovenlokale en lokale kernen en de vervoersinfrastructuur. De verschillende kerntypes vervullen hun eigen rol en eigenheid binnen de ruimtelijke structuur en het functioneren van de regionale woningmarkten in Limburg. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen de lokale kernen (bv. Voorshoven, Opoeteren, Dorne, Wurfeld, Aldeneik) en Neeroeteren. Vanuit de stad wordt er echter wel een onderscheid gemaakt en is de ambitie om binnen de kern van Neeroeteren, zijnde met respect voor de identiteit van de kern, op een intensievere manier gebruik te maken van de kern en deze als woonkern te versterken. Dit steeds in combinatie met het behoud en uitbouwen van de voorzieningen. Ook in de kern van Opoeteren moet de mogelijkheid krijgen om verder te ontwikkelen, met een strenge voorwaarde tot voorzien van kernversterkende functies bij het ontwikkelen van woongelegenheden.
SD3 – ruimtelijke ontwikkelingen en mobiliteit op elkaar afstemmenBinnen de derde strategische doelstelling zijnde het op mekaar afstemmen van ruimtelijke ontwikkelingen en mobiliteit stelt zich de vraag van de ontsluiting van het regionaal bedrijventerrein Jagersborg via een noordoostelijke ontsluitingsweg (Venweg).
De ontsluiting van het Regionaal bedrijventerrein Jagersborg – aangeduid als een economische drager binnen het beleidsplan ‘economische ruimte’ – moet opgenomen worden binnen dit BRL. De verdere ontwikkeling en uitbouw van dit regionaal bedrijventerrein, en het aantrekken van bijkomende regionale bedrijven, is afhankelijk van een goede ontsluiting voor vrachtverkeer.
Voor de leefbaarheid van het stadscentrum en de ontsluiting van het industrieterrein Jagersborg is de opwaardering naar een verbinding voor vrachtverkeer van de Venweg cruciaal.
(zie bijlage afbeelding 1)
De ‘omleidingsweg’ werd niet expliciet opgenomen in de synthesenota van het RMPL. Er werd enkel een eerste aanzet gegeven tot uitwerking van de verschillende thema’s van het logistieke netwerk. De ‘logistieke kaart’ zal in fase 3 (ontwikkeling beleidsscenario) van de opmaak van het RMPL verder vormgegeven worden.
(zie bijlage afbeelding 2)
Dit wordt ook verder vermeld onder de focus van deze strategische doelstelling: ‘In afwachting van de verdere uitwerking van het RMPL wordt in dit voorontwerp Beleidsplan Ruimte Limburg voorlopig nog geen kaart opgenomen. De samenstelling van de kaart bevat inhoudelijke elementen van het mobiliteitsbeleid en is afhankelijk van het proces van het RMPL.’
Het is voor de stad Maaseik van groot belang om de realisatie van de omleidingsweg zo snel mogelijk te concretiseren.
Verder dient de verbinding tussen de regionale en provinciale kernen alsook de verbinding naar Nederland voor het autoverkeer behouden en geoptimaliseerd worden.
SD4 – het open ruimtesysteem versterkenHet vrijwaren van de open ruimte moet ten allen tijde nagestreefd worden. De open ruimte corridor beperkt echter wel de uitbreidingsmogelijkheden van de stadskern. In eerste instantie dient er binnen de kern gebouwde ruimte geïntensiveerd worden. Maar dit heeft ook zijn beperkingen, op lange termijn.
SD5 – competitief en duurzaam ondernemen faciliteren op de juiste plaatsenOmtrent competitief en duurzaam ondernemen faciliteren op de juiste plaatsen is het college van burgemeester en schepenen van mening dat, om het bestaande Regionaal bedrijventerrein verder te kunnen ontwikkelen en om het regionaal bedrijventerrein Jagersborg aantrekkelijk te maken voor vestiging van regionale bedrijven, er ingezet moet worden op de ontsluiting van dit bedrijventerrein. Het is voor de stad Maaseik van groot belang om de realisatie van de omleidingsweg zo snel mogelijk te concretiseren. Zoals aangegeven in deze doelstelling wordt hier gerekend op de opstart en uitrol van het RMPL. Hier wordt door het college van burgemeester en schepenen de bedenking gemaakt dat de uitrol van het RMPL 2030-2050, voor wat de timing betreft, beter afgestemd zou kunnen worden op het BRL.
Voor het optimaliseren van de werking van het regionaal bedrijventerrein is het noodzakelijk om de ontsluiting en bereikbaarheid van de verschillende vervoermodi te verbeteren. Het vracht- en autoverkeer zou gebaat zijn bij de aanleg van de voorgenoemde ontsluitingsweg. Verder sluiten wij ons aan bij de doelstelling voor het verhogen van het fietsverkeer en op die manier de modal shift positief te beïnvloeden. Hiervoor is nabijheid van tewerkstelling belangrijk alsook veilige fietsverbindingen naar dit bedrijventerrein. Op vlak van openbaar vervoer zal het RMP een grote rol spelen, een hoppinpunt geënt op de industrie zou geïntegreerd moeten worden.
Verder is het van belang de lokale bedrijventerreinen optimaal invulling te geven. Een beleidskader voor het opdelen van percelen op Jagersborg voor kleine Kmo’s wordt idealiter concreter uitgewerkt in samenspraak met de provincie.
De vrijetijdseconomie is sterk aanwezig in Maaseik. Het fietsroutenetwerk is een betekenisvolle drager voor toerisme en recreatie in Limburg. De natuur- en landschapsgebieden dragen bij aan de vrijetijdseconomie als door recreatief medegebruik. De toeristisch-recreatieve voorzieningen geïntegreerd in stad- en dorpskernen en op het platteland en de verdere ontwikkeling hiervan zijn zeer belangrijke elementen voor de verdere groei van en beleving in de stad- en dorpskernen. Hier moet volop op worden ingezet.
Het feit dat in het BRL binnen de stad Maaseik geen enkele industriegebied of recreatiegebied aangeduid staat als te schrappen wordt positief onthaald. Meer nog, het college van burgemeester en schepenen ziet in de toepassing van de strategische visie van het BRL, een positief verloop tot verder uitbouwen van deze ontwikkelingen en gebieden. Een visie die het college van burgemeester en schepenen ook heeft opgenomen in zijn beleidsnota.
SD6 – Duurzame energie integreren in het beleidGeen specifieke opmerkingen.
SD7 – meer ruimte geven aan de fietsersMeer ruimte geven aan de fietser is een doelstelling die het college van burgemeester en schepenen van de stad Maaseik met hun beleid nastreeft. Er zijn 2 belangrijke bovenlokale fietsnetwerken in Limburg: Het bovenlokaal functioneel fietsnetwerk met de fietssnelwegen als hoofdassen en het toeristisch-recreatief fietsroutenetwerk met het knooppuntensysteem. Beide van toepassing voor de stad Maaseik. De ambitie van deze doelstelling is om meer fietsgebruik te stimuleren in Limburg en Limburg als een nog betere fietsomgeving uit te bouwen. Het college van burgemeester en schepenen deelt deze ambitie.
Advies gecoro
Het college van burgemeester en schepenen vindt de input relevant. Deze input zal als bijlage aan het advies van het college van burgemeester en schepenen worden toegevoegd.