De agenda en de notulen van de vergadering van het vast bureau d.d. 22 november 2021 goed te keuren en voor de raadsleden te publiceren op het digitale loket.
De dienst communicatie-secretariaat krijgt de opdracht om de Raad voor Maatschappelijk Welzijn samen te roepen op 14 december 2021 om 20.00 uur in jeugdservicecentrum Fuego (Sportlaan 36) om te beraadslagen over de agenda, aansluitend aan de vergadering van de gemeenteraad.
Het deel van de aanpassing van het meerjarenplan voor zijn deel (OCMW Maaseik) vast te stellen. In deze meerjarenplanaanpassing worden zowel de kredieten van 2021 aangepast alsook de kredieten van 2022 vastgesteld.
De aanpassing van het meerjarenplan ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.
Het Vast Bureau keurt de voorgebrachte facturen goed.
De lijst van toegestane nominatieve subsidies in budgetjaar 2022 (toegevoegd als bijlage) goed te keuren. Deze mogen uitbetaald worden in de loop van het jaar 2022.
Goedkeuring te verlenen aan:
Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan:
De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
De raad neemt kennis van de beslissing van de gemeenteraad van vandaag 14.12.2021 in verband met de goedkeuring van de overeenkomst tussen de besturen van Maaseik en Bree, met betrekking tot de afrekeningen, zowel voor het verleden als voor de toekomst, inzake de inkomsten en uitgaven van de pensioenlasten van voormalig ziekenhuispersoneel.
Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan:
De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
Het vast bureau gaat akkoord om deel te nemen aan de overheidsopdracht "Verlenging licenties Ironport emailsecurity" voor een bedrag indicatief geraamd op € 6.014,70 incl. btw voor 3 jaar.
Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de deelnemende besturen.
Principieel akkoord te gaan om deel te nemen aan Raamovereenkomst ergonomische bureaustoelen voor een bedrag indicatief geraamd op 57.750,00 incl. btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Stad Maaseik wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van Stad Maaseik bij de gunning van de opdracht op te treden
In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.
Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de deelnemende besturen.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in 2400000/02/0119/90.
Principieel akkoord te gaan om deel te nemen aan Raamovereenkomst schoonloopmatten en vloerwissers met was- en wisselservice voor een bedrag indicatief geraamd op € 40.533,28 excl. btw of € 49.045,27 incl. 21% btw voor de duur van 48 maanden.
Stad Maaseik wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van OCMW Maaseik bij de gunning van de opdracht op te treden.
In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.
Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de deelnemende besturen.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget 6103010/03/0953/20.
De rechtspositieregeling voor het personeel van het OCMW Maaseik.
Het vast bureau wenst gevolg te geven aan de uitbreiding van het urencontingent verzorgende binnen de dienst gezinszorg en verklaart de functie van deeltijds contractueel verzorgende gezinszorg vacant.
Het vast bureau richt een oproep tot de kandidaten die reeds eerder geslaagd zijn voor de selectieproeven van verzorgende binnen de gezinszorg en die momenteel met een deeltijdse betrekking worden tewerkgesteld.
Het vast bureau gaat akkoord met het opstarten van de procedure voor de aanleg van een wervingsreserve voor de functie van deeltijds (19u./38u.) contractueel poetshulp aanvullende thuiszorg (E1-E3).
Het vast bureau gaat akkoord met de publicatie van de vacature van poetshulp aanvullende thuiszorg:
- op de website van de stad Maaseik;
- op de website van de VDAB;
- in de Telegram;
- via de sociale media.
Het vast bureau stelt de selectiecommissie voor de functie van poetshulp aanvullende thuiszorg als volgt samen:
- De heer Tom STEVENS, diensthoofd thuiszorg, OCMW Dilsen-Stokkem;
- Mevrouw Reinhilde BRIERS, maatschappelijk werkster thuiszorgdienst OCMW Maaseik;
- De heer Peter GRAUX, diensthoofd thuiszorgdiensten, ocmw Maaseik;
- Een medewerker van de dienst Personeel & Organisatie, optredend als secretaris van de selectiecommissie.
Het vast bureau stelt de selectieprocedure voor de functie van poetshulp aanvullende thuiszorg als volgt samen:
- Het selectieprogramma zal bestaan uit een schriftelijke proef (100 punten) en een mondelinge proef (100 punten).
- Om geslaagd te zijn moeten de kandidaten 50% per proef en 60% in totaliteit (schriftelijk en mondeling) behalen.
- De selectieprocedure resulteert in een rangschikking van de geslaagde kandidaten op basis van hun eindresultaat.
Het vast bureau bepaalt de geldigheidsduur van de wervingsreserve voor de functie van poetshulp aanvullende thuiszorg op 2 jaar.
Het vast bureau gaat principieel akkoord om de rechtspositieregeling voor het personeel van het OCMW Maaseik met betrekking tot de eindejaarstoelage als volgt te wijzigen:
AFDELING III. DE EINDEJAARSTOELAGE
Art. 211. In deze afdeling wordt verstaan onder: 1° referentieperiode: de periode van 1 januari tot en met 30 september van het in aanmerking te nemen jaar; 2° jaarsalaris: het salaris op jaarbasis of, in voorkomend geval, het wachtgeld of de uitkering, uitbetaald in plaats van een salaris, eventueel aangevuld met de haard- of standplaatstoelage of de gegarandeerde salarisverhoging na bevordering.
Art. 212. Het personeelslid ontvangt jaarlijks een eindejaarstoelage.
Art. 213. Het bedrag van de eindejaarstoelage is de som van het forfaitaire gedeelte en het veranderlijke gedeelte, aangepast volgens de indexverhogingscoëfficiënt die van toepassing is op het salaris van de maand oktober van het in aanmerking te nemen jaar. Het forfaitaire gedeelte en het veranderlijke gedeelte worden als volgt berekend:
1° het forfaitaire gedeelte: a) het forfaitaire gedeelte bedraagt voor het jaar 2011 349,73 euro; b) vanaf 2012 wordt het forfaitaire gedeelte dat toegekend is tijdens het vorige jaar, telkens vermeerderd met een breuk waarvan de noemer gelijk is aan het gezondheidsindexcijfer van de maand oktober van het vorige jaar en de teller gelijk is aan het gezondheidsindexcijfer van de maand oktober van het in aanmerking te nemen jaar. Het resultaat daarvan wordt berekend tot op twee decimalen nauwkeurig; c) het bedrag dat het resultaat is van de berekening, vermeld in punt b), wordt verhoogd met 698,74 euro; d) voor het jaar 2012 wordt het bedrag dat het resultaat is van de berekening, vermeld in punt c), voor alle personeelsleden verhoogd met 100euro; e) vanaf het jaar 2013 wordt het bedrag dat het resultaat is van de berekening, vermeld in punt d) voor alle personeelsleden verhoogd met 200 euro;
2° het veranderlijke gedeelte: 3.6 procent van het jaarsalaris, aangepast volgens de indexverhogingscoëfficiënt die van toepassing is op het salaris van de maand oktober van het in aanmerking te nemen jaar. Als het personeelslid in de maand oktober van het in aanmerking te nemen jaar geen of slechts een gedeeltelijk salaris ontvangen heeft, dan wordt het percentage berekend op basis van het salaris dat voor diezelfde maand betaald zou zijn als het personeelslid zijn functie wel volledig had uitgeoefend.
Art. 214. Het personeelslid ontvangt het volledige bedrag van de toelage, vermeld in artikel 213, als het als titularis van een betrekking met volledige prestaties het volledige salaris heeft ontvangen tijdens de hele duur van de referentieperiode. Als het personeelslid niet het volledige salaris heeft ontvangen als titularis van een betrekking met volledige prestaties of onvolledige prestaties, wordt het bedrag van de toelage verminderd in verhouding tot het salaris dat het werkelijk heeft ontvangen. De periodes waarin het personeelslid tijdens de referentieperiode als titularis van een betrekking met volledige prestaties of onvolledige prestaties met ouderschapsverlof was of met bevallingsverlof was met toepassing van de Arbeidswet van 16 maart 1971, worden gelijkgesteld met periodes waarvoor het personeelslid het salaris volledig heeft ontvangen.
Art. 215. De eindejaarstoelage wordt uiterlijk tijdens de maand december van het in aanmerking te nemen jaar in één keer uitbetaald.
Bovenvermelde wijziging van de rechtspositieregeling wordt aan de afgevaardigden van de representatieve vakbonden en vervolgens aan de OCMW-raad ter goedkeuring voorgelegd.
Het vast bureau gaat principieel akkoord om de terbeschikkingstelling van het personeel in de rechtspositieregeling voor het personeel van het OCMW Maaseik als volgt op te nemen:
§1. De aanstellende overheid kan een statutair personeelslid conform artikel 185 Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (hierna: DLB) ter beschikking stellen van:
1° een extern verzelfstandigd agentschap als vermeld in artikel 225 DLB;
2° een vereniging of een vennootschap als vermeld in artikel 475, 496, 501, 508 en 513 DLB;
3° een samenwerkingsverband als vermeld in deel 3, titel 3, DLB;
4° een vereniging als vermeld in artikel 386 DLB;
5° een andere overheid dan die vermeld in punt 1° tot en met punt 4°;
6° een vereniging zonder winstoogmerk als vermeld in de wet van 27 juni 1921 betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk, de stichtingen en de Europese politieke partijen en stichtingen, waarin de gemeente al dan niet deelneemt en waarvan de activiteit verband houdt met een gemeentelijk belang.
§2. De terbeschikkingstelling is tijdelijk.
§3. Voor elke terbeschikkingstelling wordt een overeenkomst opgemaakt tussen de aanstellende overheid en de gebruiker waaraan het statutaire personeelslid ter beschikking wordt gesteld. De aanstellende overheid beslist over de terbeschikkingstelling en sluit voormelde overeenkomst af.
§4. Tijdens de terbeschikkingstelling blijft de statutaire band van het personeelslid met de Stad/het OCMW behouden. De Stad/het OCMW blijft de juridische werkgever van het terbeschikkinggestelde personeelslid. Het terbeschikkinggestelde personeelslid blijft onderworpen aan de rechtspositieregeling van de Stad/het OCMW, behoudens uitzonderingen die opgenomen zijn in de terbeschikkingstellingsovereenkomst.
§5. De Stad/het OCMW staat verder in voor de betaling van de bezoldiging (maandsalaris, vakantiegeld, eindejaarspremie, maaltijdcheques, aansluiting hospitalisatieverzekering,...), behoudens uitzonderingen die opgenomen zijn in de terbeschikkingstellingsovereenkomst. De Stad/het OCMW vordert deze kosten terug bij de gebruiker waarnaar het personeelslid ter beschikking is gesteld.
§6. De juridische werkgever, zijnde de Stad/het OCMW, blijft de tuchtoverheid voor het statutaire personeelslid. Indien er zich feiten voordoen die aanleiding kunnen geven tot een tuchtrechtelijke sanctie zal de gebruiker deze onmiddellijk melden aan de aanstellende overheid.
Bovenvermelde wijziging van de rechtspositieregeling wordt aan de afgevaardigden van de representatieve vakbonden en vervolgens aan de OCMW-raad ter goedkeuring voorgelegd.
Het Vast Bureau geeft de goedkeuring dat Huis van het Kind Maaseik-Kinrooi laptops aankoopt met het resterende subsidiebedrag van ongeveer 5.400,00 euro.
De samenwerkingsovereenkomst met de Plan-Trekkers goed te keuren.