Terug
Gepubliceerd op 08/12/2021

Notulen  Vast Bureau

ma 29/11/2021 - 16:45 Maaseik

Samenstelling

Aanwezig

Johan Tollenaere, Voorzitter; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, Schepen; Bouchera Ait Aadi, Schepen; Maike Stieners, algemeen directeur

Secretaris

Maike Stieners, algemeen directeur

Agendapunten

1.

2021_VB_00078 - Agenda en notulen vast bureau 22 november 2021. - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Tollenaere, Voorzitter; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, Schepen; Bouchera Ait Aadi, Schepen; Maike Stieners, algemeen directeur
Secretaris
Maike Stieners, algemeen directeur
1.

2021_VB_00078 - Agenda en notulen vast bureau 22 november 2021. - Goedkeuring

2021_VB_00078 - Agenda en notulen vast bureau 22 november 2021. - Goedkeuring

Motivering

Juridisch kader
  • het bestuursdecreet van 7 december 2018 
  • het decreet lokaal bestuur en meer bepaald artikel 326 e.v. inzake bestuurlijk toezicht 
  • het decreet lokaal bestuur en meer bepaald artikel 285 e.v. inzake bekendmaking besluiten 
  • de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht
Regelgeving bevoegdheid
Artikel 84-86 van het decreet lokaal bestuur
Het vast bureau is bevoegd op basis van artikel 84-86 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

De agenda en de notulen van de vergadering van het vast bureau d.d. 22 november 2021 goed te keuren en voor de raadsleden te publiceren op het digitale loket.

2.

2021_VB_00079 - Definitieve vaststelling agenda OCMW-raad 14 december 2021. - Vaststelling

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Tollenaere, Voorzitter; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, Schepen; Bouchera Ait Aadi, Schepen; Maike Stieners, algemeen directeur
Secretaris
Maike Stieners, algemeen directeur
2.

2021_VB_00079 - Definitieve vaststelling agenda OCMW-raad 14 december 2021. - Vaststelling

2021_VB_00079 - Definitieve vaststelling agenda OCMW-raad 14 december 2021. - Vaststelling

Motivering

Juridisch kader
  • het bestuursdecreet van 7 december 2018 
  • het decreet lokaal bestuur en meer bepaald artikel 326 e.v. inzake bestuurlijk toezicht 
  • het decreet lokaal bestuur en meer bepaald artikel 285 e.v. inzake bekendmaking besluiten 
  • de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht 
  • het huishoudelijk reglement van de raad
Regelgeving bevoegdheid
Artikel 77-78 van het decreet lokaal bestuur
De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd op basis van artikel 77-78 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 84-86 van het decreet lokaal bestuur
Het vast bureau is bevoegd op basis van artikel 84-86 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

De  dienst communicatie-secretariaat krijgt de opdracht om de Raad voor Maatschappelijk Welzijn  samen te roepen op 14 december 2021 om 20.00 uur in jeugdservicecentrum Fuego (Sportlaan 36) om te beraadslagen over de agenda, aansluitend aan de vergadering van  de gemeenteraad. 

3.

2021_VB_00080 - Aanpassing meerjarenplan OCMW Maaseik. Aanpassing kredieten 2021 en vaststelling kredieten 2022. - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Tollenaere, Voorzitter; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, Schepen; Bouchera Ait Aadi, Schepen; Maike Stieners, algemeen directeur
Secretaris
Maike Stieners, algemeen directeur
3.

2021_VB_00080 - Aanpassing meerjarenplan OCMW Maaseik. Aanpassing kredieten 2021 en vaststelling kredieten 2022. - Goedkeuring

2021_VB_00080 - Aanpassing meerjarenplan OCMW Maaseik. Aanpassing kredieten 2021 en vaststelling kredieten 2022. - Goedkeuring

Motivering

Juridisch kader
  • Het bestuursdecreet van 7 december 2018
  • Het decreet lokaal bestuur artikel 326 ev. inzake het bestuurlijk toezicht
  • Het decreet lokaal bestuur artikel 285 ev. inzake de bekendmaking van besluiten
  • De wet van 29 juli 1991 inzake de uitdrukkelijke motiveringsplicht
  • Besluit Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
  • Het Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen van 26 juni 2018;
Regelgeving bevoegdheid
Artikel 78 §1 4° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 78 §1 4° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd: het vaststellen van de beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, vermeld in artikel 249

Besluit

Het vast bureau legt het volgende voor aan de raad voor maatschappelijk welzijn:

Artikel 1

Het deel van de aanpassing van het meerjarenplan voor zijn deel (OCMW Maaseik) vast te stellen. In deze meerjarenplanaanpassing worden zowel de kredieten van 2021 aangepast alsook de kredieten van 2022 vastgesteld.

Artikel 2

De aanpassing van het meerjarenplan ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad. 

4.

2021_VB_00081 - Mandaten OCMW dienstjaar 2021 lijst goedgekeurde facturen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Tollenaere, Voorzitter; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, Schepen; Bouchera Ait Aadi, Schepen; Maike Stieners, algemeen directeur
Secretaris
Maike Stieners, algemeen directeur
4.

2021_VB_00081 - Mandaten OCMW dienstjaar 2021 lijst goedgekeurde facturen - Goedkeuring

2021_VB_00081 - Mandaten OCMW dienstjaar 2021 lijst goedgekeurde facturen - Goedkeuring

Motivering

Juridisch kader
  • het bestuursdecreet van 7 december 2018 
  • het decreet lokaal bestuur en meer bepaald artikel 326 e.v. inzake bestuurlijk toezicht 
  • het decreet lokaal bestuur en meer bepaald artikel 285 e.v. inzake bekendmaking besluiten 
  • de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht 
Regelgeving bevoegdheid
Artikel 84 §3 3° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 84 §3 3° van het decreet lokaal bestuur: Het vast bureau is bevoegd voor het financiële beheer, onder voorbehoud van de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het Vast Bureau keurt de voorgebrachte facturen goed.

5.

2021_VB_00082 - Lijst van nominatieve subsidies 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Tollenaere, Voorzitter; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, Schepen; Bouchera Ait Aadi, Schepen; Maike Stieners, algemeen directeur
Secretaris
Maike Stieners, algemeen directeur
5.

2021_VB_00082 - Lijst van nominatieve subsidies 2022 - Goedkeuring

2021_VB_00082 - Lijst van nominatieve subsidies 2022 - Goedkeuring

Motivering

Juridisch kader
  • Het bestuursdecreet van 7 december 2018
  • Het decreet lokaal bestuur artikel 326 ev. inzake het bestuurlijk toezicht
  • Het decreet lokaal bestuur artikel 285 ev. inzake de bekendmaking van besluiten
  • De wet van 29 juli 1991 inzake de uitdrukkelijke motiveringsplicht
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de BBC (BVR BBC)
  • het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de BBC (MB BBC)
  • de omzendbrief KB/ABB 2019/4 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de BBC
Regelgeving bevoegdheid
Artikel 78 §1 17° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 78 §1 17° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het vast bureau worden toevertrouwd: het vaststellen van subsidiereglementen en het toekennen van nominatieve subsidies

Besluit

Het vast bureau legt het volgende voor aan de raad voor maatschappelijk welzijn:

Artikel 1

De lijst van toegestane nominatieve subsidies in budgetjaar 2022 (toegevoegd als bijlage) goed te keuren. Deze mogen uitbetaald worden in de loop van het jaar 2022.

6.

2021_VB_00083 - AV MCNOL in vereffening: Pensioenlastconventies - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Tollenaere, Voorzitter; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, Schepen; Bouchera Ait Aadi, Schepen; Maike Stieners, algemeen directeur
Secretaris
Maike Stieners, algemeen directeur
6.

2021_VB_00083 - AV MCNOL in vereffening: Pensioenlastconventies - Goedkeuring

2021_VB_00083 - AV MCNOL in vereffening: Pensioenlastconventies - Goedkeuring

Motivering

Juridisch kader
  • Het bestuursdecreet van 7 december 2018
  • Het decreet lokaal bestuur artikel 326 ev. inzake het bestuurlijk toezicht
  • Het decreet lokaal bestuur artikel 285 ev. inzake de bekendmaking van besluiten
  • De wet van 29 juli 1991 inzake de uitdrukkelijke motiveringsplicht
Regelgeving bevoegdheid
Artikel 77-78 van het decreet lokaal bestuur
De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd op basis van artikel 77-78 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het vast bureau legt het volgende voor aan de raad voor maatschappelijk welzijn:

Artikel 1

Goedkeuring te verlenen aan:

  • Het ontwerp van pensioenlastconventie (GPF- gesolidariseerd pensioenfonds), en bijlagen, met betrekking tot ziekenhuispersoneel – Overeenkomst tussen AV Medisch Centrum Noord Oost Limburg i.v., stad Bree, OCMW Bree, stad Maaseik, OCMW Maaseik;
  • Het ontwerp van pensioenlastconventie (Ethias), en bijlagen, met betrekking tot ziekenhuispersoneel - Overeenkomst tussen AV Medisch Centrum Noord Oost Limburg i.v., stad Bree, OCMW Bree, stad Maaseik, OCMW Maaseik;

Artikel 2

Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan:

  • Stad Bree
  • De vereffenaar van AV MCNOL
  • De financieel directeur.

Artikel 3

De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.

7.

2021_VB_00084 - AV MCNOL in vereffening: overeenkomst met stad Bree - Kennisneming

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Tollenaere, Voorzitter; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, Schepen; Bouchera Ait Aadi, Schepen; Maike Stieners, algemeen directeur
Secretaris
Maike Stieners, algemeen directeur
7.

2021_VB_00084 - AV MCNOL in vereffening: overeenkomst met stad Bree - Kennisneming

2021_VB_00084 - AV MCNOL in vereffening: overeenkomst met stad Bree - Kennisneming

Motivering

Juridisch kader
  • Het bestuursdecreet van 7 december 2018
  • Het decreet lokaal bestuur artikel 326 ev. inzake het bestuurlijk toezicht
  • Het decreet lokaal bestuur artikel 285 ev. inzake de bekendmaking van besluiten
  • De wet van 29 juli 1991 inzake de uitdrukkelijke motiveringsplicht
Regelgeving bevoegdheid
Artikel 77-78 van het decreet lokaal bestuur
De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd op basis van artikel 77-78 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het vast bureau legt het volgende voor aan de raad voor maatschappelijk welzijn:

Artikel 1

De raad neemt kennis van de beslissing van de gemeenteraad van vandaag 14.12.2021 in verband met de goedkeuring van de overeenkomst tussen de besturen van Maaseik en Bree, met betrekking tot de afrekeningen, zowel voor het verleden als voor de toekomst, inzake de inkomsten en uitgaven van de pensioenlasten van voormalig ziekenhuispersoneel.

Artikel 2

Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan:

  • Stad Bree
  • De vereffenaar van AV MCNOL
  • De financieel directeur.

Artikel 3

De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.

8.

2021_VB_00085 - Mandaatopdracht aan Stad Maaseik voor "Verlenging licenties Ironport emailsecurity". - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Tollenaere, Voorzitter; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, Schepen; Bouchera Ait Aadi, Schepen; Maike Stieners, algemeen directeur
Secretaris
Maike Stieners, algemeen directeur
8.

2021_VB_00085 - Mandaatopdracht aan Stad Maaseik voor "Verlenging licenties Ironport emailsecurity". - Goedkeuring

2021_VB_00085 - Mandaatopdracht aan Stad Maaseik voor "Verlenging licenties Ironport emailsecurity". - Goedkeuring

Motivering

Juridisch kader
  • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, § 3, 5°, waarbij wordt bepaald dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur.
  • Het besluit van de gemeenteraad van 28 januari 2019 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
  • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
  • Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
  • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
  • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
  • De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 92 (de geraamde waarde excl. btw bereikt de drempel van € 30.000,00 niet) en artikel 57, en meer bepaald   artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.
  • Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
  • Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Regelgeving bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau gaat akkoord om deel te nemen aan de overheidsopdracht "Verlenging licenties Ironport emailsecurity" voor een bedrag indicatief geraamd op € 6.014,70 incl. btw voor 3 jaar.

Artikel 2

Stad  Maaseik wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van OCMW Maaseik bij de gunning van de opdracht op te treden.

Artikel 3

In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht. 

Artikel 4

Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de deelnemende besturen.

9.

2021_VB_00086 - Raamovereenkomst ergonomische bureaustoelen. Mandatering Stad Maaseik. - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Tollenaere, Voorzitter; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, Schepen; Bouchera Ait Aadi, Schepen; Maike Stieners, algemeen directeur
Secretaris
Maike Stieners, algemeen directeur
9.

2021_VB_00086 - Raamovereenkomst ergonomische bureaustoelen. Mandatering Stad Maaseik. - Goedkeuring

2021_VB_00086 - Raamovereenkomst ergonomische bureaustoelen. Mandatering Stad Maaseik. - Goedkeuring

Motivering

Juridisch kader


  • Het bestuursdecreet van 7 december 2018
  • Het decreet lokaal bestuur artikel 326 ev. inzake het bestuurlijk toezicht
  • Het decreet lokaal bestuur artikel 285 ev. inzake de bekendmaking van besluiten
  • De wet van 29 juli 1991 inzake de uitdrukkelijke motiveringsplicht
  •  Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht., waarbij wordt bepaald dat het vast bureau bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur. 
  • Het besluit van de OCMW raad van 28 januari 2019 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
  • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
  • De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet), en meer bepaald  artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat. 
  • Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen. 
  • Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Regelgeving bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Principieel akkoord te gaan om deel te nemen aan Raamovereenkomst ergonomische   bureaustoelen voor een bedrag indicatief geraamd op 57.750,00 incl. btw.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Artikel 3

Stad Maaseik wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van Stad Maaseik bij de gunning van de opdracht op te treden

Artikel 4

In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.

Artikel 5

Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de deelnemende besturen.

Artikel 6

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in 2400000/02/0119/90.

Artikel 7

 

10.

2021_VB_00087 - overheidsopdracht zonder voorafgaande bekendmaking voor Raamovereenkomst schoonloopmatten en vloerwissers met was- en wisselservice. Mandaatstelling Stad Maaseik. - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Tollenaere, Voorzitter; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, Schepen; Bouchera Ait Aadi, Schepen; Maike Stieners, algemeen directeur
Secretaris
Maike Stieners, algemeen directeur
10.

2021_VB_00087 - overheidsopdracht zonder voorafgaande bekendmaking voor Raamovereenkomst schoonloopmatten en vloerwissers met was- en wisselservice. Mandaatstelling Stad Maaseik. - Goedkeuring

2021_VB_00087 - overheidsopdracht zonder voorafgaande bekendmaking voor Raamovereenkomst schoonloopmatten en vloerwissers met was- en wisselservice. Mandaatstelling Stad Maaseik. - Goedkeuring

Motivering

Juridisch kader
  • Het bestuursdecreet van 7 december 2018
  • Het decreet lokaal bestuur artikel 326 ev. inzake het bestuurlijk toezicht
  • Het decreet lokaal bestuur artikel 285 ev. inzake de bekendmaking van besluiten
  • De wet van 29 juli 1991 inzake de uitdrukkelijke motiveringsplicht
  •  Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht., waarbij wordt bepaald dat het vast bureau bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur. 
  • Het besluit van de OCMW raad van 28 januari 2019 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
  • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
  • De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet), en meer bepaald  artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat. 
  • Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen. 
  • Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Regelgeving bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Principieel akkoord te gaan om deel te nemen aan Raamovereenkomst schoonloopmatten en vloerwissers met was- en wisselservice voor een bedrag indicatief geraamd op € 40.533,28 excl. btw of € 49.045,27 incl. 21% btw voor de duur van 48 maanden.

Artikel 2

Stad Maaseik wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van OCMW Maaseik bij de gunning van de opdracht op te treden.

Artikel 3

In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.

Artikel 4

Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de deelnemende besturen.

Artikel 5

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget 6103010/03/0953/20.

11.

2021_VB_00088 - Kennisgeving resultaat en aanleg wervingsreserve verpleegkundige. - Goedkeuring

Goedgekeurd
11.

2021_VB_00088 - Kennisgeving resultaat en aanleg wervingsreserve verpleegkundige. - Goedkeuring

2021_VB_00088 - Kennisgeving resultaat en aanleg wervingsreserve verpleegkundige. - Goedkeuring
12.

2021_VB_00089 - Weigering arbeidsongeval - Goedkeuring

Goedgekeurd
12.

2021_VB_00089 - Weigering arbeidsongeval - Goedkeuring

2021_VB_00089 - Weigering arbeidsongeval - Goedkeuring
13.

2021_VB_00090 - Vacantverklaring verzorgende gezinszorg - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Tollenaere, Voorzitter; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, Schepen; Bouchera Ait Aadi, Schepen; Maike Stieners, algemeen directeur
Secretaris
Maike Stieners, algemeen directeur
13.

2021_VB_00090 - Vacantverklaring verzorgende gezinszorg - Goedkeuring

2021_VB_00090 - Vacantverklaring verzorgende gezinszorg - Goedkeuring

Motivering

Juridisch kader

De rechtspositieregeling voor het personeel van het OCMW Maaseik.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 84-86 van het decreet lokaal bestuur
Het vast bureau is bevoegd op basis van artikel 84-86 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau wenst gevolg te geven aan de uitbreiding van het urencontingent verzorgende binnen de dienst gezinszorg en verklaart de functie van deeltijds contractueel verzorgende gezinszorg vacant.

Artikel 2

Het vast bureau richt een oproep tot de kandidaten die reeds eerder geslaagd zijn voor de selectieproeven van verzorgende binnen de gezinszorg en die momenteel met een deeltijdse betrekking worden tewerkgesteld.

14.

2021_VB_00091 - Weigering arbeidsongeval - Goedkeuring

Goedgekeurd
14.

2021_VB_00091 - Weigering arbeidsongeval - Goedkeuring

2021_VB_00091 - Weigering arbeidsongeval - Goedkeuring
15.

2021_VB_00092 - Aanstelling onbepaalde duur kinderarmoedecoördinator - Goedkeuring

Goedgekeurd
15.

2021_VB_00092 - Aanstelling onbepaalde duur kinderarmoedecoördinator - Goedkeuring

2021_VB_00092 - Aanstelling onbepaalde duur kinderarmoedecoördinator - Goedkeuring
16.

2021_VB_00093 - Gedeeltelijke beëindiging onderling overleg arbeidsovereenkomst onbepaalde duur verzorgende gezinszorg - Goedkeuring

Goedgekeurd
16.

2021_VB_00093 - Gedeeltelijke beëindiging onderling overleg arbeidsovereenkomst onbepaalde duur verzorgende gezinszorg - Goedkeuring

2021_VB_00093 - Gedeeltelijke beëindiging onderling overleg arbeidsovereenkomst onbepaalde duur verzorgende gezinszorg - Goedkeuring
17.

2021_VB_00094 - Vacant verklaring wervingsreserve poetshulp aanvullende thuiszorg. - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Tollenaere, Voorzitter; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, Schepen; Bouchera Ait Aadi, Schepen; Maike Stieners, algemeen directeur
Secretaris
Maike Stieners, algemeen directeur
17.

2021_VB_00094 - Vacant verklaring wervingsreserve poetshulp aanvullende thuiszorg. - Goedkeuring

2021_VB_00094 - Vacant verklaring wervingsreserve poetshulp aanvullende thuiszorg. - Goedkeuring

Motivering

Juridisch kader
  • Het bestuursdecreet van 7 december 2018
  • Het decreet lokaal bestuur artikel 326 ev. inzake het bestuurlijk toezicht
  • Het decreet lokaal bestuur artikel 285 ev. inzake de bekendmaking van besluiten
  • De wet van 29 juli 1991 inzake de uitdrukkelijke motiveringsplicht
  • De rechtspositieregeling voor het personeel van het OCMW Maaseik.
Regelgeving bevoegdheid
Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau gaat akkoord met het opstarten van de procedure voor de aanleg van een wervingsreserve voor de functie van deeltijds (19u./38u.) contractueel poetshulp aanvullende thuiszorg (E1-E3).

Artikel 2

Het vast bureau gaat akkoord met de publicatie van de vacature van poetshulp aanvullende thuiszorg:

- op de website van de stad Maaseik;

- op de website van de VDAB;

- in de Telegram;

- via de sociale media.

Artikel 3

Het vast bureau stelt de selectiecommissie voor de functie van poetshulp aanvullende thuiszorg als volgt samen:

- De heer Tom STEVENS, diensthoofd thuiszorg, OCMW Dilsen-Stokkem;

- Mevrouw Reinhilde BRIERS, maatschappelijk werkster thuiszorgdienst OCMW Maaseik;

- De heer Peter GRAUX, diensthoofd thuiszorgdiensten, ocmw Maaseik;

- Een medewerker van de dienst Personeel & Organisatie, optredend als secretaris van de selectiecommissie.

Artikel 4

Het vast bureau stelt de selectieprocedure voor de functie van poetshulp aanvullende thuiszorg als volgt samen:

- Het selectieprogramma zal bestaan uit een schriftelijke proef (100 punten) en een mondelinge proef (100 punten).

- Om geslaagd te zijn moeten de kandidaten 50% per proef en 60% in totaliteit (schriftelijk en mondeling) behalen.

- De selectieprocedure resulteert in een rangschikking van de geslaagde kandidaten op basis van hun eindresultaat.

Artikel 5

Het vast bureau bepaalt de geldigheidsduur van de wervingsreserve voor de functie van poetshulp aanvullende thuiszorg op 2 jaar.

18.

2021_VB_00095 - Wijziging rechtspositieregeling: verhoging variabel gedeelte eindejaarstoelage - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Tollenaere, Voorzitter; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, Schepen; Bouchera Ait Aadi, Schepen; Maike Stieners, algemeen directeur
Secretaris
Maike Stieners, algemeen directeur
18.

2021_VB_00095 - Wijziging rechtspositieregeling: verhoging variabel gedeelte eindejaarstoelage - Goedkeuring

2021_VB_00095 - Wijziging rechtspositieregeling: verhoging variabel gedeelte eindejaarstoelage - Goedkeuring

Motivering

Juridisch kader
  • Het bestuursdecreet van 7 december 2018
  • Het decreet lokaal bestuur artikel 326 ev. inzake het bestuurlijk toezicht
  • Het decreet lokaal bestuur artikel 285 ev. inzake de bekendmaking van besluiten
  • De wet van 29 juli 1991 inzake de uitdrukkelijke motiveringsplicht
  • De rechtspositieregeling voor het personeel van het OCMW Maaseik
  • De wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel
Regelgeving bevoegdheid
Artikel 77-78 van het decreet lokaal bestuur
De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd op basis van artikel 77-78 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het vast bureau legt het volgende voor aan de raad voor maatschappelijk welzijn:

Artikel 1

Het vast bureau gaat principieel akkoord om de rechtspositieregeling voor het personeel van het OCMW Maaseik met betrekking tot de eindejaarstoelage als volgt te wijzigen:

AFDELING III. DE EINDEJAARSTOELAGE

Art. 211. In deze afdeling wordt verstaan onder: 1° referentieperiode: de periode van 1 januari tot en met 30 september van het in aanmerking te nemen jaar; 2° jaarsalaris: het salaris op jaarbasis of, in voorkomend geval, het wachtgeld of de uitkering, uitbetaald in plaats van een salaris, eventueel aangevuld met de haard- of standplaatstoelage of de gegarandeerde salarisverhoging na bevordering.

Art. 212. Het personeelslid ontvangt jaarlijks een eindejaarstoelage.

Art. 213. Het bedrag van de eindejaarstoelage is de som van het forfaitaire gedeelte en het veranderlijke gedeelte, aangepast volgens de indexverhogingscoëfficiënt die van toepassing is op het salaris van de maand oktober van het in aanmerking te nemen jaar. Het forfaitaire gedeelte en het veranderlijke gedeelte worden als volgt berekend:

1° het forfaitaire gedeelte: a) het forfaitaire gedeelte bedraagt voor het jaar 2011 349,73 euro; b) vanaf 2012 wordt het forfaitaire gedeelte dat toegekend is tijdens het vorige jaar, telkens vermeerderd met een breuk waarvan de noemer gelijk is aan het gezondheidsindexcijfer van de maand oktober van het vorige jaar en de teller gelijk is aan het gezondheidsindexcijfer van de maand oktober van het in aanmerking te nemen jaar. Het resultaat daarvan wordt berekend tot op twee decimalen nauwkeurig; c) het bedrag dat het resultaat is van de berekening, vermeld in punt b), wordt verhoogd met 698,74 euro; d) voor het jaar 2012 wordt het bedrag dat het resultaat is van de berekening, vermeld in punt c), voor alle personeelsleden verhoogd met 100euro; e) vanaf het jaar 2013 wordt het bedrag dat het resultaat is van de berekening, vermeld in punt d) voor alle personeelsleden verhoogd met 200 euro;

2° het veranderlijke gedeelte: 3.6 procent van het jaarsalaris, aangepast volgens de indexverhogingscoëfficiënt die van toepassing is op het salaris van de maand oktober van het in aanmerking te nemen jaar. Als het personeelslid in de maand oktober van het in aanmerking te nemen jaar geen of slechts een gedeeltelijk salaris ontvangen heeft, dan wordt het percentage berekend op basis van het salaris dat voor diezelfde maand betaald zou zijn als het personeelslid zijn functie wel volledig had uitgeoefend.

Art. 214. Het personeelslid ontvangt het volledige bedrag van de toelage, vermeld in artikel 213, als het als titularis van een betrekking met volledige prestaties het volledige salaris heeft ontvangen tijdens de hele duur van de referentieperiode. Als het personeelslid niet het volledige salaris heeft ontvangen als titularis van een betrekking met volledige prestaties of onvolledige prestaties, wordt het bedrag van de toelage verminderd in verhouding tot het salaris dat het werkelijk heeft ontvangen. De periodes waarin het personeelslid tijdens de referentieperiode als titularis van een betrekking met volledige prestaties of onvolledige prestaties met ouderschapsverlof was of met bevallingsverlof was met toepassing van de Arbeidswet van 16 maart 1971, worden gelijkgesteld met periodes waarvoor het personeelslid het salaris volledig heeft ontvangen.

Art. 215. De eindejaarstoelage wordt uiterlijk tijdens de maand december van het in aanmerking te nemen jaar in één keer uitbetaald.

Artikel 2

Bovenvermelde wijziging van de rechtspositieregeling wordt aan de afgevaardigden van de representatieve vakbonden en vervolgens aan de OCMW-raad ter goedkeuring voorgelegd.

19.

2021_VB_00096 - Wijziging rechtspositieregeling: terbeschikkingstelling personeel - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Tollenaere, Voorzitter; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, Schepen; Bouchera Ait Aadi, Schepen; Maike Stieners, algemeen directeur
Secretaris
Maike Stieners, algemeen directeur
19.

2021_VB_00096 - Wijziging rechtspositieregeling: terbeschikkingstelling personeel - Goedkeuring

2021_VB_00096 - Wijziging rechtspositieregeling: terbeschikkingstelling personeel - Goedkeuring

Motivering

Juridisch kader
  • Het bestuursdecreet van 7 december 2018
  • Het decreet lokaal bestuur artikel 326 ev. inzake het bestuurlijk toezicht
  • Het decreet lokaal bestuur artikel 285 ev. inzake de bekendmaking van besluiten
  • Het decreet lokaal bestuur artikel 185 inzake de terbeschikkingstelling van het personeel
  • De wet van 29 juli 1991 inzake de uitdrukkelijke motiveringsplicht
  • De rechtspositieregeling voor het personeel van de stad Maaseik
Regelgeving bevoegdheid
Artikel 77-78 van het decreet lokaal bestuur
De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd op basis van artikel 77-78 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het vast bureau legt het volgende voor aan de raad voor maatschappelijk welzijn:

Artikel 1

Het vast bureau gaat principieel akkoord om de terbeschikkingstelling van het personeel in de rechtspositieregeling voor het personeel van het OCMW Maaseik als volgt op te nemen:

§1. De aanstellende overheid kan een statutair personeelslid conform artikel 185 Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (hierna: DLB) ter beschikking stellen van: 

1° een extern verzelfstandigd agentschap als vermeld in artikel 225 DLB;

2° een vereniging of een vennootschap als vermeld in artikel 475, 496, 501, 508 en 513 DLB;

3° een samenwerkingsverband als vermeld in deel 3, titel 3, DLB;

4° een vereniging als vermeld in artikel 386 DLB;

5° een andere overheid dan die vermeld in punt 1° tot en met punt 4°;

6° een vereniging zonder winstoogmerk als vermeld in de wet van 27 juni 1921 betreffende de verenigingen zonder winstoogmerk, de stichtingen en de Europese politieke partijen en stichtingen, waarin de gemeente al dan niet deelneemt en waarvan de activiteit verband houdt met een gemeentelijk belang.

§2. De terbeschikkingstelling is tijdelijk. 

§3. Voor elke terbeschikkingstelling wordt een overeenkomst opgemaakt tussen de aanstellende overheid en de gebruiker waaraan het statutaire personeelslid ter beschikking wordt gesteld. De aanstellende overheid beslist over de terbeschikkingstelling en sluit voormelde overeenkomst af. 

§4. Tijdens de terbeschikkingstelling blijft de statutaire band van het personeelslid met de Stad/het OCMW behouden. De Stad/het OCMW blijft de juridische werkgever van het terbeschikkinggestelde personeelslid. Het terbeschikkinggestelde personeelslid blijft onderworpen aan de rechtspositieregeling van de Stad/het OCMW, behoudens uitzonderingen die opgenomen zijn in de terbeschikkingstellingsovereenkomst. 

§5. De Stad/het OCMW staat verder in voor de betaling van de bezoldiging (maandsalaris, vakantiegeld, eindejaarspremie, maaltijdcheques, aansluiting hospitalisatieverzekering,...), behoudens uitzonderingen die opgenomen zijn in de terbeschikkingstellingsovereenkomst. De Stad/het OCMW vordert deze kosten terug bij de gebruiker waarnaar het personeelslid ter beschikking is gesteld. 

§6. De juridische werkgever, zijnde de Stad/het OCMW, blijft de tuchtoverheid voor het statutaire personeelslid. Indien er zich feiten voordoen die aanleiding kunnen geven tot een tuchtrechtelijke sanctie zal de gebruiker deze onmiddellijk melden aan de aanstellende overheid.

Artikel 2

Bovenvermelde wijziging van de rechtspositieregeling wordt aan de afgevaardigden van de representatieve vakbonden en vervolgens aan de OCMW-raad ter goedkeuring voorgelegd.

20.

2021_VB_00097 - Besteding resterende subsidies Huis van het Kind Maaseik - Kinrooi - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Tollenaere, Voorzitter; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, Schepen; Bouchera Ait Aadi, Schepen; Maike Stieners, algemeen directeur
Secretaris
Maike Stieners, algemeen directeur
20.

2021_VB_00097 - Besteding resterende subsidies Huis van het Kind Maaseik - Kinrooi - Goedkeuring

2021_VB_00097 - Besteding resterende subsidies Huis van het Kind Maaseik - Kinrooi - Goedkeuring

Motivering

Juridisch kader
  • Het decreet van 29 november 2013 houdende de organisatie van preventieve gezinsondersteuning
  • Het bestuursdecreet van 7 december 2018
  • Het decreet lokaal bestuur artikel 326 ev. inzake het bestuurlijk toezicht
  • Het decreet lokaal bestuur artikel 285 ev. inzake de bekendmaking van besluiten
  • De wet van 29 juli 1991 inzake de uitdrukkelijke motiveringsplicht
Regelgeving bevoegdheid
Artikel 84 §3 3° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 84 §3 3° van het decreet lokaal bestuur: Het vast bureau is bevoegd voor het financiële beheer, onder voorbehoud van de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn

Budgetsleutels

6160450|380|AC000158/MJP001924|U | Uitgaven: € 5.400 | Inkomsten: € 0

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het Vast Bureau geeft de goedkeuring dat Huis van het Kind Maaseik-Kinrooi laptops aankoopt met het resterende subsidiebedrag van ongeveer 5.400,00 euro.

21.

2021_VB_00098 - Samenwerkingsovereenkomst Plan-Trekkers - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Tollenaere, Voorzitter; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, Schepen; Bouchera Ait Aadi, Schepen; Maike Stieners, algemeen directeur
Secretaris
Maike Stieners, algemeen directeur
21.

2021_VB_00098 - Samenwerkingsovereenkomst Plan-Trekkers - Goedkeuring

2021_VB_00098 - Samenwerkingsovereenkomst Plan-Trekkers - Goedkeuring

Motivering

Juridisch kader
  • De OCMW-wet artikel 57. § 1 inzake preventieve hulp door het OCMW.
  • Het bestuursdecreet van 7 december 2018
  • Het decreet lokaal bestuur artikel 326 ev. inzake het bestuurlijk toezicht
  • Het decreet lokaal bestuur artikel 285 ev. inzake de bekendmaking van besluiten
  • De wet van 29 juli 1991 inzake de uitdrukkelijke motiveringsplicht
Regelgeving bevoegdheid
Artikel 84 §1 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 84 §1 van het decreet lokaal bestuur: Het vast bureau bereidt de beraadslagingen en de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn voor. Het vast bureau voert de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn uit

Besluit

Het vast bureau legt het volgende voor aan de raad voor maatschappelijk welzijn:

Artikel 1

De samenwerkingsovereenkomst met de Plan-Trekkers goed te keuren.