Terug
Gepubliceerd op 20/10/2021

2021_CBS_00270 - Aanvraag tot omgevingsvergunning - bouwen van een opslagloods/industriegebouw - Kokkelstraat - Weigering

College van burgemeester en schepenen
ma 11/10/2021 - 08:41 ACM
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Johan Tollenaere, Burgemeester; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, schepen; Bouchera Ait Aadi, schepen; Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur

Secretaris

Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
2021_CBS_00270 - Aanvraag tot omgevingsvergunning - bouwen van een opslagloods/industriegebouw - Kokkelstraat - Weigering 2021_CBS_00270 - Aanvraag tot omgevingsvergunning - bouwen van een opslagloods/industriegebouw - Kokkelstraat - Weigering

Motivering

Juridisch kader

  • Het bestuursdecreet van 7 december 2018
  • Het decreet lokaal bestuur artikel 326 ev. inzake het bestuurlijk toezicht
  • Het decreet lokaal bestuur artikel 285 ev. inzake de bekendmaking van besluiten
  • De wet van 29 juli 1991 inzake de uitdrukkelijke motiveringsplicht


Beroepsmogelijkheden – uittreksel uit het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning

Artikel 52. De Vlaamse Regering is bevoegd in laatste administratieve aanleg voor beroepen tegen uitdrukkelijke of stilzwijgende beslissingen van de deputatie in eerste administratieve aanleg.

De deputatie is voor haar ambtsgebied bevoegd in laatste administratieve aanleg voor beroepen tegen uitdrukkelijke of stilzwijgende beslissingen van het college van burgemeester en schepenen in eerste administratieve aanleg.

Artikel 53. Het beroep kan worden ingesteld door:


1° de vergunningsaanvrager, de vergunninghouder of de exploitant;

2° het betrokken publiek;

3° de leidend ambtenaar van de adviesinstanties of bij zijn afwezigheid zijn gemachtigde als de adviesinstantie tijdig advies heeft verstrekt of als aan hem ten onrechte niet om advies werd verzocht;


4° het college van burgemeester en schepenen als het tijdig advies heeft verstrekt of als het ten onrechte niet om advies werd verzocht;


5° de leidend ambtenaar van het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie of bij zijn afwezigheid zijn gemachtigde;


6° de leidend ambtenaar van het Departement Ruimtelijke Ordening, Woonbeleid en Onroerend Erfgoed of bij zijn afwezigheid zijn gemachtigde.

Artikel 54. Het beroep wordt op straffe van onontvankelijkheid ingesteld binnen een termijn van dertig dagen die ingaat:


1° de dag na de datum van de betekening van de bestreden beslissing voor die personen of instanties aan wie de beslissing betekend wordt;


2° de dag na het verstrijken van de beslissingstermijn als de omgevingsvergunning in eerste administratieve aanleg stilzwijgend geweigerd wordt;


3° de dag na de eerste dag van de aanplakking van de bestreden beslissing in de overige gevallen.

 Artikel 56. Het beroep wordt op straffe van onontvankelijkheid per beveiligde zending ingesteld bij de bevoegde overheid, vermeld in artikel 52.

 Degene die het beroep instelt, bezorgt op straffe van onontvankelijkheid gelijktijdig en per beveiligde zending een afschrift van het beroepschrift aan:

1° de vergunningsaanvrager behalve als hij zelf het beroep instelt;

2° de deputatie als die in eerste administratieve aanleg de beslissing heeft genomen;

3° het college van burgemeester en schepenen behalve als het zelf het beroep instelt.

De Vlaamse Regering bepaalt de bewijsstukken die bij het beroep moeten worden gevoegd opdat het op ontvankelijke wijze wordt ingesteld.

Artikel 57. De bevoegde overheid, vermeld in artikel 52, of de door haar gemachtigde ambtenaar onderzoekt het beroep op zijn ontvankelijkheid en volledigheid.

 Als niet alle stukken als vermeld in artikel 56, derde lid, bij het beroep zijn gevoegd, kan de bevoegde overheid of de door haar gemachtigde ambtenaar de beroepsindiener per beveiligde zending vragen om binnen een termijn van veertien dagen die ingaat de dag na de verzending van het vervolledigingsverzoek, de ontbrekende gegevens of documenten aan het beroep toe te voegen.

Als de beroepsindiener nalaat de ontbrekende gegevens of documenten binnen de termijn, vermeld in het tweede lid, aan het beroep toe te voegen, wordt het beroep als onvolledig beschouwd.

Beroepsmogelijkheden – regeling van het besluit van de Vlaamse Regering decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning

Het beroepschrift bevat op straffe van onontvankelijkheid: 

1° de naam, de hoedanigheid en het adres van de beroepsindiener; 

2°  de identificatie van de bestreden beslissing en van het onroerend goed, de inrichting of exploitatie die het voorwerp uitmaakt van die beslissing; 

3°  als het beroep wordt ingesteld door een lid van het betrokken publiek: 

  1. een omschrijving van de gevolgen die hij ingevolge de bestreden beslissing ondervindt of waarschijnlijk ondervindt;
  2. b) het belang dat hij heeft bij de besluitvorming over de afgifte of bijstelling van een omgevingsvergunning of van vergunningsvoorwaarden; 

4°  de redenen waarom het beroep wordt ingesteld. 

Er dient een dossiertaks betaald te worden van € 100,00 op het volgende rekeningnummer van de Deputatie van de provincie Limburg, Universiteitslaan 1 te 3500 Hasselt:

IBAN BE18 0910 1811 3565 – BIC: GKCCBEBB

Met als referentie “beroep omgevingsvergunning OMV_2021089405 .

Het beroepsdossier bevat de volgende bewijsstukken: 

1°  in voorkomend geval, een bewijs van betaling van de dossiertaks; 

2°  de overtuigingsstukken die de beroepsindiener nodig acht; 

3°  in voorkomend geval, een inventaris van de overtuigingsstukken, vermeld in punt 2°. 

Als de bewijsstukken, vermeld in het tweede lid, ontbreken, kan hieraan verholpen  worden overeenkomstig artikel 57, tweede lid, van het decreet van 25 april 2014. 

Het beroepsdossier wordt ingediend met een analoge of een digitale zending. 

Het bevoegde bestuur kan bij de beroepsindiener, de vergunningsaanvrager of de overheid die in eerste administratieve aanleg bevoegd is, alle beschikbare informatie en documenten opvragen die nuttig zijn voor het dossier. 

De beroepsindiener geeft, op straffe van verval, uitdrukkelijk in zijn beroepschrift aan of hij gehoord wil worden. 

Als de vergunningsaanvrager gehoord wil worden, brengt hij het bevoegde bestuur daarvan uitdrukkelijk op de hoogte met een beveiligde zending uiterlijk vijftien dagen nadat hij een afschrift van het beroepschrift als vermeld in artikel 56 van het decreet van 25 april 2014, heeft ontvangen, op voorwaarde dat hij niet de beroepsindiener is. 

Mededeling

Deze gegevens kunnen worden opgeslagen in een of meer bestanden. Die bestanden kunnen zich bevinden bij de gemeente, waar u de aanvraag hebt ingediend, bij de provincie, en ook bij de Vlaamse administratie, bevoegd voor de omgevingsvergunning. Ze worden gebruikt voor de behandeling van uw dossier. Ze kunnen ook gebruikt worden voor het opmaken van statistieken en voor wetenschappelijke doeleinden. U hebt het recht om uw gegevens in deze bestanden in te kijken en zo nodig de verbetering ervan aan te vragen.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Besluit 

Het college van burgemeester en schepenen sluit zich volledig aan bij de motivatie en de conclusie van de gemeentelijke omgevingsambtenaar, zoals dit omstandig in dit besluit is opgenomen.

BIJGEVOLG BESLIST HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN SCHEPENEN IN DE ZITTING VAN 11 OKTOBER 2021 HET VOLGENDE:

Het college van burgemeester en schepenen weigert de aanvraag voor een omgevingsvergunning  het bouwen van een opslagplaats/industriegebouw aan Alwecon.


Bijlagen

  • bezwaar.pdf
  • OMV_2021_182_plannenomgevingsvergunning_11102021.pdf
  • Akte 09102002.pdf