Terug
Gepubliceerd op 01/12/2021

Notulen  College van burgemeester en schepenen

ma 22/11/2021 - 11:07 ACM

Samenstelling

Aanwezig

Johan Tollenaere, Burgemeester; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, schepen; Bouchera Ait Aadi, schepen; Maike Stieners, algemeen directeur

Secretaris

Maike Stieners, algemeen directeur

Agendapunten

1.

2021_CBS_00496 - Agenda en notulen college van burgemeester en schepenen 15 november 2021. - Goedkeuring

Goedgekeurd
1.

2021_CBS_00496 - Agenda en notulen college van burgemeester en schepenen 15 november 2021. - Goedkeuring

2021_CBS_00496 - Agenda en notulen college van burgemeester en schepenen 15 november 2021. - Goedkeuring
2.

2021_CBS_00497 - Voorlopige agenda gemeenteraad 14 december 2021. - Vaststelling

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Tollenaere, Burgemeester; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, schepen; Bouchera Ait Aadi, schepen; Maike Stieners, algemeen directeur
Secretaris
Maike Stieners, algemeen directeur
2.

2021_CBS_00497 - Voorlopige agenda gemeenteraad 14 december 2021. - Vaststelling

2021_CBS_00497 - Voorlopige agenda gemeenteraad 14 december 2021. - Vaststelling

Motivering

Juridisch kader

Nvt. Punt wordt na vergadering verwijderd.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Voorlopige vaststelling

3.

2021_CBS_00498 - Reglement betreffende het voorafgaand visum door de financieel directeur – vaststellen van de voorwaarden waaronder de financieel directeur de controle (visum) uitoefent. - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Tollenaere, Burgemeester; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, schepen; Bouchera Ait Aadi, schepen; Maike Stieners, algemeen directeur
Secretaris
Maike Stieners, algemeen directeur
3.

2021_CBS_00498 - Reglement betreffende het voorafgaand visum door de financieel directeur – vaststellen van de voorwaarden waaronder de financieel directeur de controle (visum) uitoefent. - Goedkeuring

2021_CBS_00498 - Reglement betreffende het voorafgaand visum door de financieel directeur – vaststellen van de voorwaarden waaronder de financieel directeur de controle (visum) uitoefent. - Goedkeuring

Motivering

Juridisch kader
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 :
    •  artikel 177, 1°: De financieel directeur staat in volle onafhankelijkheid in voor de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn met budgettaire en financiële impact, overeenkomstig de voorwaarden, vermeld in artikel 266 en 267;
    • artikel 266: De voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom zijn onderworpen aan een voorafgaand visum van de financieel directeur, voordat enige verbintenis kan worden aangegaan.  De raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt, na advies van de financieel directeur, de nadere voorwaarden waaronder de financieel directeur de controle, vermeld in het tweede lid, uitoefent. De raad voor maatschappelijk welzijn  kan binnen de perken die vastgelegd zijn door de Vlaamse Regering, en na advies van de financieel directeur, bepaalde categorieën van verrichtingen uitsluiten van de visumverplichting;
    • artikel 267: Als de financieel directeur weigert om een visum te verlenen aan een voorgenomen verbintenis, kan het vast bureau op eigen verantwoordelijkheid viseren. In dat geval brengt het vast bureau de gemotiveerde beslissing van de financieel directeur, samen met zijn eigen beslissing, ter kennis van de raad voor maatschappelijk welzijn;
    • artikel 285 ev. inzake de bekendmaking van besluiten;
    • artikel 326 ev. inzake het bestuurlijk toezicht.
  • Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
  • De wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016 en verdere wijzigingen.
  • De wet van 29 juli 1991 inzake de uitdrukkelijke motiveringsplicht.
  • Het besluit van de Vlaamse Regering d.d. 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen, inzonderheid artikel 99.
  • De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn  van 28 januari 2019 houdende de visumverplichting.
Adviezen
Financieel directeur Gunstig advies
Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 2° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 2° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het vaststellen van andere gemeentelijke reglementen dan die over personeelsaangelegenheden, en het bepalen van straffen en administratieve sancties bij de overtreding van die reglementen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

Begrippen

§1 Financiële verbintenis Elke voorgenomen verbintenis die een financiële impact heeft wordt beschouwd als een financiële verbintenis. Een financiële verbintenis kan dus het gevolg zijn van:

  • een overheidsopdracht
  • een aanwerving of bevordering
  • een werkings- of investeringssubsidie
  • een huurcontract
  • e.a.

§2 Het voorafgaand visum Het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat financiële verbintenissen onderworpen zijn aan een voorafgaand visum van de financieel directeur, dit is voorafgaand aan het aangaan van de verbintenis. Indien de verbintenis reeds is aangegaan, kan retroactief geen voorafgaand visum meer worden gegeven.

  • in het kader van overheidsopdrachten (werkingsuitgaven, investeringsuitgaven, aangaan van leningen en externe financieringen) moet het visum dus toegekend worden vóór de gunning betekend wordt.
  • in het kader van personeelsuitgaven moet het visum toegekend worden vóór de definitieve aanstelling/bevordering van het personeelslid.

Een voorafgaand visum houdt in dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid de beschikbaarheid van de nodige goedgekeurde kredieten en de wetmatigheid van de voorgenomen financiële verbintenis controleert en omvat dus 2 componenten:

  1. De component ‘Voorafgaande kredietcontrole’ : Conform artikel 265 van het decreet over het lokaal bestuur mag een verbintenis alleen worden aangegaan als de financiële gevolgen ervan tijdens de periode van het meerjarenplan passen binnen de ramingen van het meerjarenplan en als de financiële gevolgen voor het lopende boekjaar passen binnen de limitatieve kredieten voor dat boekjaar in het meerjarenplan.
  2. De component ‘Wetmatigheidscontrole’ : De wetmatigheidscontrole omvat:
    • de controle of de toepasselijke wet- en regelgeving werd gerespecteerd (wettigheidscontrole);
    • de controle of de interne controlesystemen en administratieve richtlijnen werden gevolg (regelmatigheidscontrole).

Artikel 2

Categorie vrijgesteld van visumverplichting

In vervanging van de beslissing van de gemeenteraad van 28 januari 2019 sluit de raad alle financiële verbintenissen uit van de visumverplichting, met uitzondering van:

  1. de aanstelling van statutaire personeelsleden;
  2. de aanstelling van contractuele personeelsleden voor onbepaalde duur;
  3. de aanstelling van contractuele personeelsleden voor een periode van één jaar of meer;
  4. de verbintenissen waarvan het bedrag hoger is dan 50.000 euro;
  5. de verbintenissen die een contractuele looptijd hebben van meer dan één jaar en waarvan het jaarlijkse bedrag hoger is dan 25.000 euro;
  6. de investeringssubsidies waarvan het bedrag hoger is dan 10.000 euro.

Bij opeenvolgende contracten voor de aanstelling van contractuele personeelsleden voor dezelfde functie moet de totale duur worden aangenomen voor de toepassing van deze bepaling.

Artikel 3

Wijze waarop het voorafgaand visum wordt aangevraagd

De dossierbeheerder maakt een ontwerpbeslissing in de toepassing Notula, met vermelding van de financiële impact van de verbintenis in het financieel kader van de ontwerpbeslissing. Indien de ontwerpbeslissing betrekking heeft op een financiële verbintenis, die niet vrijgesteld is van de visumverplichting, zie artikel 2, vraagt de dossierbeheerder een voorafgaande visum aan via de notuleringssoftware. Aangezien de behandelingstermijn van een visumdossier vastgelegd is op vijf werkdagen, zie artikel 4, dient een aanvraag ten laatste op woensdagavond (zijnde twaalf kalenderdagen vóór de datum van de beslissing) doorgestuurd te worden naar de visumcel in het notuleringssysteem Notula.

De aanvraag dient vergezeld te zijn van een volledig dossier dat alle documenten bevat die nodig en nuttig zijn voor het verlenen van een voorafgaand visum met betrekking tot respectievelijk de gunning van een overheidsopdracht, de aanstelling of bevordering van personeel, de toekenning van toelagen, huurcontracten, e.a.

  • De ontwerpbeslissing moet de financieel directeur in staat stellen de kredietcontrole uit te oefenen.
    • De ontwerpbeslissing (gunningsbeslissing, toekenningsbeslissing, huur, ...) vermeldt de voorgenomen financiële verbintenis, het/de ramingsnummer(s), het bedrag van de voorgenomen uitgave(n) en de gegevens van de begunstigde van de uitgave (naam, adres, ondernemingsnummer).
    • De aanstellingsbeslissing vermeldt de naam, adres, geboortedatum en de functie van de werknemer, het verloningsniveau van de functie, de tewerkstelling (contractueel/statutair), dienst van tewerkstelling, datum en duur van indiensttreding, geraamde financiële impact.
    • De ontwerpbeslissing bij vaste benoeming of bevordering vermeldt tevens of er een proeftijd gepresteerd werd conform de voorschriften van het statuut en of de evaluatie van de proeftijd positief was.
  • De aanvullende bewijsstukken moeten de financieel directeur in staat stellen de wetmatigheidscontrole uit te oefenen.
    • voor exploitatie- en investeringsuitgaven die voortspruiten uit overheidsopdrachten moet het gunningsdossier toegevoegd worden
    • voor huuruitgaven moet het contract worden toegevoegd.
    • voor personeelsuitgaven (aanwervingen/bevorderingen) worden volgende documenten toegevoegd:
      • vacant verklaring van de functie;
      • publicatie van de vacature;
      • afsluiten van de kandidatenlijst;
      • aanstelling van de selectiecommissie;
      • organisatie van de selectieprocedure;
      • proces-verbaal van het schriftelijk en/of mondeling examen;
      • kennisname van de resultaten van het examen;
      • in geval van vaste benoeming: aanstelling op proef.

Artikel 4

Termijn voor het geven van het voorafgaand visum

De financieel directeur streeft ernaar om het voorafgaand visum te verlenen binnen een termijn van vijf werkdagen na datum van ontvangst van het volledig dossier. Indien de financieel directeur oordeelt dat het dossier onvolledig is, zal hij dit binnen de termijn van vijf werkdagen na datum ontvangst van het dossier via de notuleringssoftware meedelen aan de dossierbeheerder. De dossierbeheerder krijgt de mogelijkheid om het onvolledig dossier aan te vullen, zodat het dossier na aanvulling opnieuw kan ingediend worden conform artikel 3. Indien uit het onderzoek van de financieel directeur de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenis blijkt en indien er voldoende goedgekeurde kredieten zijn, kan een voorafgaand visum worden verleend. Indien het voorafgaand visum niet kan worden verleend, wordt dit door de financieel directeur gemotiveerd. Het ongunstig visum wordt overgemaakt aan de dossierbeheerder en de algemeen directeur. De dossierbeheerder plaatst het ongunstig voorafgaand visum op de agenda van het college van burgemeester en schepenen. Als de financieel directeur, bij gemotiveerde beslissing, aan een voorgenomen verbintenis, weigert een visum te verlenen, kan het college, conform artikel 267 van het decreet over het lokaal bestuur, op eigen verantwoordelijkheid viseren. In dat geval brengt het college de gemotiveerde beslissing van de financieel directeur, samen met zijn eigen beslissing, ter kennis van de gemeenteraad.

Artikel 5

Rapportering

De financieel directeur rapporteert in volle onafhankelijkheid minstens éénmaal per jaar aan de gemeenteraad over de uitvoering van zijn taak van voorafgaande controle van de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenissen. Hij stelt tegelijkertijd een afschrift van dat rapport ter beschikking van het college van burgemeester en schepenen en de algemeen directeur.

4.

2021_CBS_00499 - Mandaten Stad dienstjaar 2021, lijst goedgekeurde facturen. - Goedkeuring

Goedgekeurd
4.

2021_CBS_00499 - Mandaten Stad dienstjaar 2021, lijst goedgekeurde facturen. - Goedkeuring

2021_CBS_00499 - Mandaten Stad dienstjaar 2021, lijst goedgekeurde facturen. - Goedkeuring
5.

2021_CBS_00500 - Bezwaar tegen de aanslag in de belasting op de gebouwen en de woningen die opgenomen zijn in het register van leegstand voor het aanslagjaar 2020. - Goedkeuring

Verdaagd
6.

2021_CBS_00501 - onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking voor speeltuigen voor kinderopvang en dienst jeugd en samenleven. Raming, lastvoorwaarden en leverancierslijst. - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Tollenaere, Burgemeester; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, schepen; Bouchera Ait Aadi, schepen; Maike Stieners, algemeen directeur
Secretaris
Maike Stieners, algemeen directeur
6.

2021_CBS_00501 - onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking voor speeltuigen voor kinderopvang en dienst jeugd en samenleven. Raming, lastvoorwaarden en leverancierslijst. - Goedkeuring

2021_CBS_00501 - onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking voor speeltuigen voor kinderopvang en dienst jeugd en samenleven. Raming, lastvoorwaarden en leverancierslijst. - Goedkeuring

Motivering

Juridisch kader
  • Het bestuursdecreet van 7 december 2018
  • Het decreet lokaal bestuur artikel 326 ev. inzake het bestuurlijk toezicht
  • Het decreet lokaal bestuur artikel 285 ev. inzake de bekendmaking van besluiten
  • De wet van 29 juli 1991 inzake de uitdrukkelijke motiveringsplicht
  • Het delegatiebesluit van 22 november 2021 van het directiecomité AGBI
  • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, § 3, 5°, waarbij wordt bepaald dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur. 
  • Het besluit van de gemeenteraad van 28 januari 2019 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur. 
  • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen. 
  • De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet), en meer bepaald  artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat. 
  • Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen. 
  • Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Regelgeving bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het bestek met nr. 2021/090 en de raming voor de opdracht “speeltuigen dienst kinderopvang en dienst jeugd en samenleven”, opgesteld door de Aankoopdienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 44.630,00 excl. btw of € 54.002,30 incl. 21% btw.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

 

Artikel 3

Stad Maaseik wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van AGBI (Autonoom Gemeentebedrijf Infrastructuur) bij de gunning van de opdracht op te treden.


Artikel 4

In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.

 

Artikel 5

Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de deelnemende besturen.

Artikel 6

Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:

- Proludic BV Speel- en Sporttoestellen, Postbus 14 te  8790 Waregem;

- Europlay  NV, Eegene 9 te 9200 Oudegem;

- Yalp, Nieuwenkampsmaten 12 te NL-7472 De Goor;

- Mekano Play BVBA, Processieweg 3 te 3640 Kinrooi;

- Kompan NV, Bosstraat 15 te 8780 Oostrozebeke.

 

Artikel 7

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het budget  van Dienst jeugd en samenleven  op de budgetsleutel 2021/2300000/03/0752/90 en het budget van Dienst Kinderopvang op de budgetsleutels 2021/2300000/03/945/20 (Robbedoes Neeroeteren) en 2021/2350000/03/0742/30 (AGBI) (Robbedoes Opoeteren).

7.

2021_CBS_00502 - Migratie Cipal-toepassingen naar een extern datacenter. Goedkeuring lastvoorwaarden, gunningswijze en uit te nodigen firma's. - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Tollenaere, Burgemeester; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, schepen; Bouchera Ait Aadi, schepen; Maike Stieners, algemeen directeur
Secretaris
Maike Stieners, algemeen directeur
7.

2021_CBS_00502 - Migratie Cipal-toepassingen naar een extern datacenter. Goedkeuring lastvoorwaarden, gunningswijze en uit te nodigen firma's. - Goedkeuring

2021_CBS_00502 - Migratie Cipal-toepassingen naar een extern datacenter. Goedkeuring lastvoorwaarden, gunningswijze en uit te nodigen firma's. - Goedkeuring

Motivering

Juridisch kader

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, § 3, 5°, waarbij wordt bepaald dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur.

 

Het besluit van de gemeenteraad van 28 januari 2019 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.

 

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

 

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

 

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

 

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

 

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° d) ii) (de opdracht kan slechts door één bepaalde ondernemer worden uitgevoerd om redenen van: mededinging ontbreekt om technische redenen).

 

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

 

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

Regelgeving bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het bestek met nr. 2021/094 en de raming voor de opdracht “Migratie Cipal-toepassingen naar Cipal-datacenter”, opgesteld door de Aankoopdienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 95.041,32 excl. btw of € 115.000,00 incl. 21% btw.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Artikel 3

De ondernemer Cipal Schaubroeck NV, Cipalstraat 3 te 2440 Geel wordt uitgenodigd om een aangevulde offerte in te dienen.

Artikel 4

Het krediet zal verhoogd worden bij de volgende budgetwijziging.

Artikel 5

Afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de Aankoopdienst.

8.

2021_CBS_00503 - onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking voor de raamovereenkomst drukwerken 2022. Raming, lastvoorwaarden en leverancierslijst. - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Tollenaere, Burgemeester; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, schepen; Bouchera Ait Aadi, schepen; Maike Stieners, algemeen directeur
Secretaris
Maike Stieners, algemeen directeur
8.

2021_CBS_00503 - onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking voor de raamovereenkomst drukwerken 2022. Raming, lastvoorwaarden en leverancierslijst. - Goedkeuring

2021_CBS_00503 - onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking voor de raamovereenkomst drukwerken 2022. Raming, lastvoorwaarden en leverancierslijst. - Goedkeuring

Motivering

Juridisch kader
  • Het bestuursdecreet van 7 december 2018
  • Het decreet lokaal bestuur artikel 326 ev. inzake het bestuurlijk toezicht
  • Het decreet lokaal bestuur artikel 285 ev. inzake de bekendmaking van besluiten
  • De wet van 29 juli 1991 inzake de uitdrukkelijke motiveringsplicht
  • Het delegatiebesluit van 22 november 2021 van het vast Bureau en het directiecomité AGBI
  • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, § 3, 5°, waarbij wordt bepaald dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur.
  • Het besluit van de gemeenteraad van 28 januari 2019 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
  • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen. 
  • De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet), en meer bepaald artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat. 
  • Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen. 
  • Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1
Regelgeving bevoegdheid
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het bestek met nr. 2021/084 en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst drukwerken 2022”, opgesteld door de Aankoopdienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 132.138,87 excl. btw of € 140.067,21 incl. 6% btw.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Artikel 3

Stad Maaseik wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van OCMW en AGBI (Autonoom Gemeentebedrijf Infrastructuur) bij de gunning van de opdracht op te treden.

Artikel 4

In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.

Artikel 5

Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de deelnemende besturen

Artikel 6

Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:

- Drukkerij Symons, Meeuwerkiezel 142 te 3960 Bree;

- Drukkerij Gysemberg BVBA, Nijverheidslaan 32 te 3630 Maasmechelen;

- Moderna Printing, Schoebroekstraat 50 te 3583 Paal;

- Drukkerij Paesen, Industrieweg Noord 1199 te 3660 Opglabbeek;

- Hendrix drukkerij, Kiezel Kleine Brogel 55 te 3990 Peer;

- Drukkerij DSW, Julianastraat 12 te NL-6039 AJ  Stramproy.

Artikel 7

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in de budgetsleutels 6130400/02/0119/10 en 6130400/02/0119/10 van stad en de budgetsleutels 2020/6130400/02/0701/10 en 2020/6130400/02/0701/10 van AGBI.

9.

2021_CBS_00504 - Welkombox nieuwe inwoners - Goedkeuring

Afgevoerd
10.

2021_CBS_00505 - Ontslagname dossierbeheerder dienst cultuur ingevolge pensioen. - Kennisneming

Goedgekeurd
10.

2021_CBS_00505 - Ontslagname dossierbeheerder dienst cultuur ingevolge pensioen. - Kennisneming

2021_CBS_00505 - Ontslagname dossierbeheerder dienst cultuur ingevolge pensioen. - Kennisneming
11.

2021_CBS_00506 - Ontslagname kinderopvangster buitenschoolse kinderopvang Robbedoes - Goedkeuring

Goedgekeurd
11.

2021_CBS_00506 - Ontslagname kinderopvangster buitenschoolse kinderopvang Robbedoes - Goedkeuring

2021_CBS_00506 - Ontslagname kinderopvangster buitenschoolse kinderopvang Robbedoes - Goedkeuring
12.

2021_CBS_00507 - Omgeving - het plaatsen van een overkapping met luifel - Kattebeekstraat 1 (Camping Zavelbos) - Goedkeuring

Goedgekeurd
12.

2021_CBS_00507 - Omgeving - het plaatsen van een overkapping met luifel - Kattebeekstraat 1 (Camping Zavelbos) - Goedkeuring

2021_CBS_00507 - Omgeving - het plaatsen van een overkapping met luifel - Kattebeekstraat 1 (Camping Zavelbos) - Goedkeuring
13.

2021_CBS_00509 - Omgevingsvergunning - het regulariseren van een vrijstaand bijgebouw, het plaatsen van een zwembad en aanleggen van verhardingen - Niesstraat 33 - Goedkeuring

Goedgekeurd
13.

2021_CBS_00509 - Omgevingsvergunning - het regulariseren van een vrijstaand bijgebouw, het plaatsen van een zwembad en aanleggen van verhardingen - Niesstraat 33 - Goedkeuring

2021_CBS_00509 - Omgevingsvergunning - het regulariseren van een vrijstaand bijgebouw, het plaatsen van een zwembad en aanleggen van verhardingen - Niesstraat 33 - Goedkeuring
14.

2021_CBS_00510 - Omgevingsvergunning - regularisatie functiewijziging van een woonéénheid op de gelijkvloerse verdieping naar dienstverlening (advocatenkantoor) met 6 bovenliggende appartementen - Spilstraat 18 - Goedkeuring

Goedgekeurd
14.

2021_CBS_00510 - Omgevingsvergunning - regularisatie functiewijziging van een woonéénheid op de gelijkvloerse verdieping naar dienstverlening (advocatenkantoor) met 6 bovenliggende appartementen - Spilstraat 18 - Goedkeuring

2021_CBS_00510 - Omgevingsvergunning - regularisatie functiewijziging van een woonéénheid op de gelijkvloerse verdieping naar dienstverlening (advocatenkantoor) met 6 bovenliggende appartementen - Spilstraat 18 - Goedkeuring
15.

2021_CBS_00511 - Omgeving - het bouwen van een ééngezinswoning - Dornernieuwstraat 80A - Goedkeuring

Goedgekeurd
15.

2021_CBS_00511 - Omgeving - het bouwen van een ééngezinswoning - Dornernieuwstraat 80A - Goedkeuring

2021_CBS_00511 - Omgeving - het bouwen van een ééngezinswoning - Dornernieuwstraat 80A - Goedkeuring
16.

2021_CBS_00512 - Omgevingsvergunning - voor het bouwen van een eengezinswoning met carport - Sint-Laurentiusweg 61 - Goedkeuring

Goedgekeurd
16.

2021_CBS_00512 - Omgevingsvergunning - voor het bouwen van een eengezinswoning met carport - Sint-Laurentiusweg 61 - Goedkeuring

2021_CBS_00512 - Omgevingsvergunning - voor het bouwen van een eengezinswoning met carport - Sint-Laurentiusweg 61 - Goedkeuring
17.

2021_CBS_00513 - Omgevingsvergunning – Verkaveling 874.2/2021/011 Maaseikerlaan (41) – 1 lot open bebouwing - Goedkeuring

Goedgekeurd
17.

2021_CBS_00513 - Omgevingsvergunning – Verkaveling 874.2/2021/011 Maaseikerlaan (41) – 1 lot open bebouwing - Goedkeuring

2021_CBS_00513 - Omgevingsvergunning – Verkaveling 874.2/2021/011 Maaseikerlaan (41) – 1 lot open bebouwing - Goedkeuring
18.

2021_CBS_00514 - aanvullend besluit op de politie van het wegverkeer: Invoeren parkeerbeperking enkel 'parkeerkaarthouders' op de parking achter vroegere ziekenhuis - Goedkeuring

Verdaagd
19.

2021_CBS_00515 - Vrijstelling retributie winterterrassen seizoen 2021-2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Tollenaere, Burgemeester; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, schepen; Bouchera Ait Aadi, schepen; Maike Stieners, algemeen directeur
Secretaris
Maike Stieners, algemeen directeur
19.

2021_CBS_00515 - Vrijstelling retributie winterterrassen seizoen 2021-2022 - Goedkeuring

2021_CBS_00515 - Vrijstelling retributie winterterrassen seizoen 2021-2022 - Goedkeuring

Motivering

Juridisch kader
  • Het bestuursdecreet van 7 december 2018
  • Het decreet lokaal bestuur artikel 326 ev. inzake het bestuurlijk toezicht
  • Het decreet lokaal bestuur artikel 285 ev. inzake de bekendmaking van besluiten
  • De wet van 29 juli 1991 inzake de uitdrukkelijke motiveringsplicht
Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

Akkoord te gaan om geen retributie aan te rekenen voor het plaatsen van winterterrassen voor het seizoen 2021-2022. Deze maatregel is een afwijking van het ‘retributiereglement op het privaat gebruik van het openbaar domein voor mobiele terrassen, stoelen en tafels en andere activiteiten’ van 17 december 2019.