Terug
Gepubliceerd op 27/10/2021

2021_CBS_00326 - Organisatie Dwaallichtjestocht op 20 november 2021. - Goedkeuring

College van burgemeester en schepenen
ma 18/10/2021 - 08:44 ACM
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Johan Tollenaere, Burgemeester; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, schepen; Bouchera Ait Aadi, schepen; Maike Stieners, algemeen directeur

Secretaris

Maike Stieners, algemeen directeur
2021_CBS_00326 - Organisatie Dwaallichtjestocht op 20 november 2021. - Goedkeuring 2021_CBS_00326 - Organisatie Dwaallichtjestocht op 20 november 2021. - Goedkeuring

Motivering

Juridisch kader

  • het Ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken en de wijzigingen hierop
  • het bestuursdecreet van 7 december 2018 
  • het decreet lokaal bestuur en meer bepaald artikel 326 e.v. inzake bestuurlijk toezicht 
  • het decreet lokaal bestuur en meer bepaald artikel 285 e.v. inzake bekendmaking besluiten 
  • de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht 
  • de politieverordening over de openbare rust, openbare veiligheid, openbare reinheid en een gezond leefmilieu
  • het reglement op de organisatie van activiteiten door derden.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college gaat akkoord met de organisatie van de dwaallichtjestocht in Opoeteren op zaterdag 20 november 2021 van 17.00 tot 24.00 uur volgens het voorgestelde parcours, onder de voorwaarden:

  • de deelnemers leven de reglementeringen van de wegcode na.
  • de organisatie voorziet in de inzet van gemachtigde personen, conform de wegcode art.41 & art.59.19, met het oog op de verkeersbegeleiding.
  • de organisatie is in het bezit van een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering met voldoende waarborgen 
  • de organisator staat in voor het opruimen van de onmiddellijke omgeving van de plaats waar de activiteit heeft plaatsgevonden
  • de kosten voor het tijdelijk doven van de straatverlichting worden doorgerekend aan de vereniging.  
  • de activiteit wordt ingericht volgens de regels van het covid event protocol die op dat ogenblik gelden en de organisatoren stellen de deelnemers in kennis van eventuele maatregelen. 

Artikel 2

Het college geeft toelating voor het plaatsen van tijdelijke reclameborden op de volgende locaties: Neeroeterenstraat  - Roosterbegstraat; kasteel De Schans, Neeroeterenstraat - Niesstraat, Gerriskapelstraat. De toelating geldt van twee weken voor de start van de activiteit tot de dag erna. De reclameborden mogen het zicht niet belemmeren.  

Artikel 3

Er worden 15 nadarhekken geleverd volgens de geldende huurvoorwaarden en de  stad dient een aanvraag in bij Fluvius voor het doven van de straatverlichting tijdens de manifestatie. De kosten hiervoor zijn voor rekening van de vereniging.


Bijlagen

  • aanvraag dwaallichtjeswandeling 2021.pdf
  • Dwaallichtjeswandeling 21 november advies dienst werken.pdf
  • Dwaallichtjeswandeling 21 november advies politie.pdf