Terug
Gepubliceerd op 18/10/2021

Notulen  College van burgemeester en schepenen

ma 13/09/2021 - 13:00 Administratief Centrum Maaseik

Samenstelling

Aanwezig

Johan Tollenaere, Burgemeester; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, Schepen; Bouchera Ait Aadi, Schepen; Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur

Secretaris

Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur

Agendapunten

1.

2021_CBS_00046 - Toetreding tot de Raamovereenkomst(en) voor “Telecommunicatiediensten ten behoeve van de Vlaamse overheid, lokale en provinciale besturen“ (Bestek. Nr. 2017/HFB/OPMB/33326) - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Tollenaere, Burgemeester; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, Schepen; Bouchera Ait Aadi, Schepen; Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
Secretaris
Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
1.

2021_CBS_00046 - Toetreding tot de Raamovereenkomst(en) voor “Telecommunicatiediensten ten behoeve van de Vlaamse overheid, lokale en provinciale besturen“ (Bestek. Nr. 2017/HFB/OPMB/33326) - Goedkeuring

2021_CBS_00046 - Toetreding tot de Raamovereenkomst(en) voor “Telecommunicatiediensten ten behoeve van de Vlaamse overheid, lokale en provinciale besturen“ (Bestek. Nr. 2017/HFB/OPMB/33326) - Goedkeuring

Motivering

Juridisch kader
    Het Bestuursdecreet van 7 december 2018. 

    Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht en in het bijzonder artikel 41, tweede lid 10°.

     De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen. 

    De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen. 

    Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

    Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°. 

    Het artikel 47 van de wet van 17/06/2016 inzake overheidsopdrachten dat bepaalt dat een aanbestedende overheid werken, leveringen en/of diensten kan verwerven van een aankoopcentrale die gecentraliseerde aankoopactiviteiten als bedoeld in artikel 2, 7° b) verricht. 

    Artikel 47 § 2 van de wet van 17/06/2016 inzake overheidsopdrachten dat bepaalt dat de aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren. 

    De beslissing van de Vlaamse Regering van 22 juni 2018 waarbij voornoemde opdracht gegund wordt aan: 

    Wat betreft perceel 1 Vaste telefonie, marketingnummers & vaste datacommunicatie:
    • Proximus NV, met maatschappelijke zetel te 1030 Brussel, Koning Albert II-laan 27 
    Wat betreft perceel 2 Mobiele telefonie, mobiele datacommunicatie voor professioneel gebruik :
    • Proximus NV, met maatschappelijke zetel te 1030 Brussel, Koning Albert II-laan 27 

    Wat betreft perceel 3 Mobiele datacommunicatie voor machines/toepassingen (“Machine to Machine” en “Internet of Things”) :

          °   Orange Belgium NV met maatschappelijke zetel te 1140 Brussel, Bourgetlaan 3

    Wat betreft perceel 4 Virtuele telefooncentrale (Cloud PBX):
    • Nextel NV, met maatschappelijke zetel te 2160 Wommelgem, Koralenhoeve 15
Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Budgetsleutels

6130200|011|AC000088/MJP000699|U | Uitgaven: € 0 | Inkomsten: € 0
6190000|010|AC000088/MJP001836|U | Uitgaven: € 0 | Inkomsten: € 0
6190000|490|AC000088/MJP000697|U | Uitgaven: € 0 | Inkomsten: € 0

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeente  doet beroep op  de opdrachtencentrale van de Vlaamse Gemeenschap voor afname van telecommunicatiediensten aangeboden via de Raamovereenkomst gesloten voor de volgende percelen

  • Perceel 2: Mobiele telefonie, mobiele datacommunicatie voor professioneel gebruik,

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen geeft opdracht om het toetredingsdocument te ondertekenen.

Om een vlotte en correcte opvolging van uw aanvraag tot toetreding tot perceel 2 van de Vlaamse Overheid te garanderen, is het noodzakelijk om 

1) het document "Toetredingsdocument perceel 2.docx" volledig in te vullen (naam, entiteit, functie - zie p1 en 2)

2) het document "Toetredingsdocument perceel 2.docx" te dagtekenen en te ondertekenen met naam en functie (zie p 3) 

3) het ingevulde en ondertekende document in te scannen en te mailen naar  VOtelcoraamcontract2018@proximus.com

2.

2021_CBS_00047 - Uitvoeren van een Werklastmeting voor de schoonmaak van gebouwen stad Maaseik en AGBI. Gunning. - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Tollenaere, Burgemeester; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, Schepen; Bouchera Ait Aadi, Schepen; Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
Secretaris
Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
2.

2021_CBS_00047 - Uitvoeren van een Werklastmeting voor de schoonmaak van gebouwen stad Maaseik en AGBI. Gunning. - Goedkeuring

2021_CBS_00047 - Uitvoeren van een Werklastmeting voor de schoonmaak van gebouwen stad Maaseik en AGBI. Gunning. - Goedkeuring

Motivering

Juridisch kader


De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 92 (de geraamde waarde excl. btw bereikt de drempel van € 30.000,00 niet), en meer bepaald  artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat;

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Goedkeuring wordt verleend aan het gunningsvoorstel, opgesteld door de Aankoopdienst.

Artikel 2

Het verslag van nazicht van de offertes in bijlage maakt integraal deel uit van deze beslissing.

Artikel 3

 

De opdracht “aanvraag werklastmeting schoonmaak” wordt gegund aan de economisch meest voordelige bieder, zijnde Alpheios, Gaston Fabrelaan 50 te 2610 Wilrijk, tegen het nagerekende offertebedrag van € 8.880,00 excl. btw of € 10.744,80 incl. 21% btw.

Artikel 4

De betaling zal gebeuren overeenkomstig de bepalingen voorzien in de offerte en met het krediet ingeschrevenin de budgetsleutels  6103010 voor Stad en 6103010 en 6160619 van het  AGBI.

4.

2021_CBS_00049 - Aankoop borstelwagen via RO Vlaamse Overheid - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Tollenaere, Burgemeester; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, Schepen; Bouchera Ait Aadi, Schepen; Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
Secretaris
Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
4.

2021_CBS_00049 - Aankoop borstelwagen via RO Vlaamse Overheid - Goedkeuring

2021_CBS_00049 - Aankoop borstelwagen via RO Vlaamse Overheid - Goedkeuring

Motivering

Juridisch kader


 De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet), en meer bepaald artikels 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale.

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

Het bestek met nummer 2020/HFB/OP/66086 van de Vlaamse Overheid en de raming voor de opdracht “aankoop borstelwagen via RO Vlaamse Overheid” worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 268.595,04 excl. btw of € 325.000,00 incl. 21% btw.

Artikel 2

Deze opdracht wordt gegund aan Volvo Trucks Belgium, Hunderenveldlaan 10 te 1082 BRUSSEL, tegen het nagerekende offertebedrag van €254.123,00 excl btw of €307.488,83 incl. 21% btw, via de raamovereenkomst die de Vlaamse Overheid sloot op basis van het bestek met nummer 2020/HFB/OP/66086.

Artikel 3

De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 2020/HFB/OP/66086.

Artikel 4

De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in 2021/2430100/02/0119/90.

Artikel 5

De beknopte omschrijving van dit besluit op te nemen in de overzichtslijst welke via het secretariaat overgemaakt wordt aan de Gouverneur van de Provincie Limburg.

3.

2021_CBS_00048 - Ondersteuning projectgroep subsidieaanvraag groenblauw dooraderingsproject .Lastvoorwaarden en gunning. - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Tollenaere, Burgemeester; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, Schepen; Bouchera Ait Aadi, Schepen; Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
Secretaris
Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
3.

2021_CBS_00048 - Ondersteuning projectgroep subsidieaanvraag groenblauw dooraderingsproject .Lastvoorwaarden en gunning. - Goedkeuring

2021_CBS_00048 - Ondersteuning projectgroep subsidieaanvraag groenblauw dooraderingsproject .Lastvoorwaarden en gunning. - Goedkeuring

Motivering

Juridisch kader

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, § 3, 5°, waarbij wordt bepaald dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur. 

Het besluit van de gemeenteraad van 28 januari 2019 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur. 

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 92 (de geraamde waarde excl. btw bereikt de drempel van € 30.000,00 niet) en artikel 42, § 1, 1° d) ii) (de opdracht kan slechts door één bepaalde ondernemer worden uitgevoerd om redenen van: mededinging ontbreekt om technische redenen).

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 57 van het decreet lokaal bestuur (verkorte versie)
Artikel 57 van het decreet lokaal bestuur: Het college van burgemeester en schepenen kan bij reglement bepaalde bevoegdheden aan de algemeen directeur toevertrouwen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

De prijsaanvraag met nr. 2021/062 en de raming voor de opdracht “ondersteuning projectgroep subsidieaanvraag groenblauw dooraderingsproject ”, opgesteld door de aankoopdienst worden goedgekeurd. De raming bedraagt € 3.200,00 excl. btw of € 3.872,00 incl. 21% btw.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht komt tot stand bij wijze van de aanvaarde factuur (overheidsopdracht van beperkte waarde).

Artikel 3

Goedkeuring wordt verleend aan het gunningsvoorstel, opgesteld door de aankoopdienst.

Artikel 4

Deze opdracht wordt gegund aan de economisch meest voordelige bieder (op basis van de prijs), zijnde PLOT | ruimtelijk management, Middelweg 28 te 3001 Heverlee, tegen het nagerekende offertebedrag van € 3.200,00 excl. btw of € 3.872,00 incl. 21% btw.

Artikel 5

De betaling zal gebeuren overeenkomstig de bepalingen voorzien in de offerte en met het krediet ingeschreven in 6169900/02/0119/90.

5.

2021_CBS_00050 - Speelplein Wurfeld. Advies jeugddienst en opstart participatietraject - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Johan Tollenaere, Burgemeester; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, Schepen; Bouchera Ait Aadi, Schepen; Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
Secretaris
Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
5.

2021_CBS_00050 - Speelplein Wurfeld. Advies jeugddienst en opstart participatietraject - Kennisneming

2021_CBS_00050 - Speelplein Wurfeld. Advies jeugddienst en opstart participatietraject - Kennisneming

Motivering

Juridisch kader


Het besluit van de gemeenteraad van 28 januari 2019 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet).

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het College neemt kennis van het voorgestelde plan voor de inrichting van het speelplein/park te Wurfeld.

Artikel 2

Het College gaat akkoord met de organisatie van een inspraakoverleg met de buurtbewoners van het nieuwe speelplein/park op 30 september 2021 om 20u in zaal Wilgenveld

Artikel 3

Het dossier wordt ter goedkeuring geagendeerd op het college nadat het project werd voorgelegd aan de buurtbewoners waarna er ook een aangepaste meetstaat gevraagd kan worden.

6.

2021_CBS_00051 - Leveren, monteren en plaatsen van een overkapping als afscheidsplaats op begraafplaats Neeroeteren. Raming, lastvoorwaarden en leverancierslijst. - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Tollenaere, Burgemeester; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, Schepen; Bouchera Ait Aadi, Schepen; Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
Secretaris
Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
6.

2021_CBS_00051 - Leveren, monteren en plaatsen van een overkapping als afscheidsplaats op begraafplaats Neeroeteren. Raming, lastvoorwaarden en leverancierslijst. - Goedkeuring

2021_CBS_00051 - Leveren, monteren en plaatsen van een overkapping als afscheidsplaats op begraafplaats Neeroeteren. Raming, lastvoorwaarden en leverancierslijst. - Goedkeuring

Motivering

Juridisch kader


Het besluit van de gemeenteraad van 28 januari 2019 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur. 

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen. 

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018. 

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht. 

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen. 

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet). 

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen. 

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

Regelgeving bevoegdheid
Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het bestek met nr. 2021/064 en de raming voor de opdracht “Leveren, monteren en plaatsen van een overkapping als afscheidsplaats op begraafplaats Neeroeteren”, opgesteld door de Aankoopdienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 24.793,38 excl. btw of € 29.999,99 incl. 21% btw.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Artikel 3

Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:

- De Boomkamer, Luerbroek 1046 te 3640 Kinrooi;

- 'T landhuys cvba, Weertersteenweg 103 te 3590 Bocholt;

- Uneik Houten Bijgebouwen, Kapelstraat 57 te 3990 Peer;

- De Roye Bart, Heppeneert 10 te 3680 Maaseik;

- Bell'Arco, Toekomstlaan 4 te 3600 Genk;

- Horrix, Industrieweg 16 te 3620 Lanaken;

- Atrox, Thomasboslaan 104 te 3630 Maasmechelen;

- De mooie veranda, Weertersteenweg 46 te 3680 Maaseik;

- Vandendijck, Weertersteenweg  451 te 3640 Kinrooi;

- BOzArc, Boomse Steenweg  41 te 2630 Artselaar;

- Mobisol, Rijksweg 92 te 3650 Dilsen-Stokkem;

- Eurosol, Neeroeterenstraat  41 te 3680 Maaseik;

- Sane, Maastrichtersteenweg 198 te 3680 Maaseik;

- Japo Hekwerken en Carports, Steenovenstraat 17 te 3941 Eksel;

- Nesa NV, Jagersborg 1038, Gremesloweg 16 te 3680 Maaseik;

- PDP bvba, Toekomstlaan 4 te 3600 Genk;

- Abijver, Vaartstraat 30 te 3600 Genk.

Artikel 4

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 2021/2200100/04/0990

7.

2021_CBS_00052 - Opvolgingsrapport eerste semester 2021 meerjarenplan 2020-2025. - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Johan Tollenaere, Burgemeester; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, Schepen; Bouchera Ait Aadi, Schepen; Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
Secretaris
Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
7.

2021_CBS_00052 - Opvolgingsrapport eerste semester 2021 meerjarenplan 2020-2025. - Kennisneming

2021_CBS_00052 - Opvolgingsrapport eerste semester 2021 meerjarenplan 2020-2025. - Kennisneming

Motivering

Juridisch kader
  • Decreet Lokaal Bestuur d.d. 22/12/2017 (artikel 263)
  • Besluit van de Vlaamse regering d.d. 30/03/2018 (artikel 29)
  • Ministerieel besluit d.d. 26/6/2018 (artikel 5)
Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

Kennis te nemen van volgende documenten i.k.v. de opvolgingsrapportering van het meerjarenplan  2020 - 2025 over het eerste semester 2021:

  • het opvolgingsrapport prioritaire acties periode 1/1/2021 - 30/6/2021
  • het schema J1 met een overzicht van de ontvangsten en uitgaven
  • het schema T2 met een overzicht van de ontvangsten en uitgaven naar economische aard
8.

2021_CBS_00053 - Teambuilding op 1 oktober 2021. Programma. - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Johan Tollenaere, Burgemeester; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, Schepen; Bouchera Ait Aadi, Schepen; Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
Secretaris
Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
8.

2021_CBS_00053 - Teambuilding op 1 oktober 2021. Programma. - Goedkeuring

2021_CBS_00053 - Teambuilding op 1 oktober 2021. Programma. - Goedkeuring

Motivering

Juridisch kader
  • de rechtspositieregeling stad Maaseik
  • het bestuursdecreet van 7 december 2018 
  • het decreet lokaal bestuur en meer bepaald artikel 326 e.v. inzake bestuurlijk toezicht 
  • het decreet lokaal bestuur en meer bepaald artikel 285 e.v. inzake bekendmaking besluiten 
  • de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht 



Regelgeving bevoegdheid
Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

Budgetsleutels

6160400|011|AC000015/MJP001095|U | Uitgaven: € 0 | Inkomsten: € 0
7450100|011|AC000015/MJP001408|O | Uitgaven: € 0 | Inkomsten: € 0

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen keurt het programma voor de teambuilding 2021 goed en geeft opdracht aan de dienst communicatie om verder alle taken uit te voeren voor de organisatie van deze teambuilding.

Artikel 2

De dienst communicatie krijgt de opdracht om de inschrijvingen voor personeel en college te starten.

9.

2021_CBS_00054 - Notulen kerkraad Centraal Kerkbestuur van 25 augustus 2021. - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Johan Tollenaere, Burgemeester; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, Schepen; Bouchera Ait Aadi, Schepen; Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
Secretaris
Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
9.

2021_CBS_00054 - Notulen kerkraad Centraal Kerkbestuur van 25 augustus 2021. - Kennisneming

2021_CBS_00054 - Notulen kerkraad Centraal Kerkbestuur van 25 augustus 2021. - Kennisneming

Motivering

Juridisch kader


  • het bestuursdecreet van 7 december 2018 
  • het decreet lokaal bestuur en meer bepaald artikel 326 e.v. inzake bestuurlijk toezicht 
  • het decreet lokaal bestuur en meer bepaald artikel 285 e.v. inzake bekendmaking besluiten 
  • de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht
  • Art 52/1 § 1, 58 en 60 van het Eredienstendecreet van 7 mei 2004 (en later wijzigingen), betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
Regelgeving bevoegdheid
Artikel 56 §3 7° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 56 §3 7° van het decreet lokaal bestuur: Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de beslissingen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan het college van burgemeester en schepenen voorbehoudt

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Kennis te nemen van de notulen van de kerkraad van het Centraal Kerkbestuur (dd. 25/08/2021).

10.

2021_CBS_00055 - Rapport omtrent debiteurenbeheer van de financieel directeur (jaar 2020). - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Johan Tollenaere, Burgemeester; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, Schepen; Bouchera Ait Aadi, Schepen; Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
Secretaris
Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
10.

2021_CBS_00055 - Rapport omtrent debiteurenbeheer van de financieel directeur (jaar 2020). - Kennisneming

2021_CBS_00055 - Rapport omtrent debiteurenbeheer van de financieel directeur (jaar 2020). - Kennisneming

Motivering

Juridisch kader
  • het bestuursdecreet van 7 december 2018 
  • Artikel 177 van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
  • het decreet lokaal bestuur en meer bepaald artikel 326 e.v. inzake bestuurlijk toezicht 
  • het decreet lokaal bestuur en meer bepaald artikel 285 e.v. inzake bekendmaking besluiten 
  • de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht 
  • Regelgeving bevoegdheid
    Artikel 41 §1 9° van het decreet lokaal bestuur
    Artikel 41 §1 9° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: beslissingen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt

    Besluit

    Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

    Artikel 1

    Er wordt kennisgenomen van het rapport van de financieel directeur betreffende het debiteurenbeheer over het jaar 2020.

    11.

    2021_CBS_00056 - Mandaten Stad dienstjaar 2021, lijst goedgekeurde facturen - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Samenstelling

    Aanwezig
    Johan Tollenaere, Burgemeester; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, Schepen; Bouchera Ait Aadi, Schepen; Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
    Secretaris
    Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
    11.

    2021_CBS_00056 - Mandaten Stad dienstjaar 2021, lijst goedgekeurde facturen - Goedkeuring

    2021_CBS_00056 - Mandaten Stad dienstjaar 2021, lijst goedgekeurde facturen - Goedkeuring

    Motivering

    Juridisch kader
    • Decreet lokaal bestuur van 22/12/2017
    Regelgeving bevoegdheid
    Artikel 56 §3 3° van het decreet lokaal bestuur
    Artikel 56 §3 3° van het decreet lokaal bestuur: Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor het financiële beheer, met behoud van de toepassing van de bevoegdheden van de gemeenteraad

    Besluit

    Het college van burgemeester en schepenen beslist:

    Artikel 1

    Het College keurt de voorgebrachte facturen goed.

    12.

    2021_CBS_00057 - Semestriële rapportering door de financieel directeur. Eerste semester 2021. - Kennisneming

    Kennis genomen
    12.

    2021_CBS_00057 - Semestriële rapportering door de financieel directeur. Eerste semester 2021. - Kennisneming

    2021_CBS_00057 - Semestriële rapportering door de financieel directeur. Eerste semester 2021. - Kennisneming
    13.

    2021_CBS_00058 - Openstelling aanleg wervingsreserve kinderopvang(st)ers Robbedoes. - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Samenstelling

    Aanwezig
    Johan Tollenaere, Burgemeester; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, Schepen; Bouchera Ait Aadi, Schepen; Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
    Secretaris
    Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
    13.

    2021_CBS_00058 - Openstelling aanleg wervingsreserve kinderopvang(st)ers Robbedoes. - Goedkeuring

    2021_CBS_00058 - Openstelling aanleg wervingsreserve kinderopvang(st)ers Robbedoes. - Goedkeuring

    Motivering

    Juridisch kader
    • het bestuursdecreet van 7 december 2018 
    • het decreet lokaal bestuur en meer bepaald artikel 326 e.v. inzake bestuurlijk toezicht 
    • het decreet lokaal bestuur en meer bepaald artikel 285 e.v. inzake bekendmaking besluiten 
    • de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht 
    • de rechtspositieregeling voor het personeel van Stad Maaseik.
    Regelgeving bevoegdheid
    Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
    Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

    Besluit

    Het college van burgemeester en schepenen beslist:

    Artikel 1

    Het college gaat akkoord met het opstarten van de procedure voor de aanleg van een wervingsreserve voor de functie van deeltijds (19u./38u.) contractueel kinderopvang(st)er (C1-C2) binnen de buitenschoolse kinderopvang Robbedoes.

    Artikel 2

    Het college gaat akkoord met de publicatie van de vacature van kinderopvang(st)er binnen de buitenschoolse kinderopvang Robbedoes:

    - in MAzine,

    - op de website van de stad Maaseik,

    - op de website van de VDAB,

    - via de sociale media.

    Artikel 3

    Het college stelt de selectiecommissie voor de functie van kinderopvang(st)er binnen de buitenschoolse kinderopvang Robbedoes als volgt samen:

    - mevrouw Inge NOTERMANS, coördinator kinderopvang De Ballon, Oudsbergen,

    - mevrouw Griet LIBBRECHT, coördinator Robbedoes Opoeteren en Neeroeteren,

    - mevrouw Ilse SNIJKERS, coördinator Robbedoes Maaseik,

    - een medewerker van de dienst Personeel & Organisatie, optredend als secretaris van de selectiecommissie.

    Artikel 4

    Het college stelt de selectieprocedure voor de functie van kinderopvang(st)er binnen de buitenschoolse kinderopvang Robbedoes als volgt vast:

    - Het selectieprogramma zal bestaan uit een praktische proef (100 punten) en een mondelinge proef (100 punten).

    - Om geslaagd te zijn moeten de kandidaten 50% per proef en 60% in totaliteit (praktisch en mondeling) behalen.

    - De selectieprocedure resulteert in een rangschikking van de geslaagde kandidaten op basis van hun eindresultaat.

    Artikel 5

    Het college bepaalt de geldigheidsduur van de wervingsreserve voor de functie kinderopvang(st)er binnen de buitenschoolse kinderopvang Robbedoes op 2 jaar.

    14.

    2021_CBS_00059 - Ontslagname Lize GEUTJENS deskundige omgeving - Goedkeuring

    Goedgekeurd
    14.

    2021_CBS_00059 - Ontslagname Lize GEUTJENS deskundige omgeving - Goedkeuring

    2021_CBS_00059 - Ontslagname Lize GEUTJENS deskundige omgeving - Goedkeuring
    15.

    2021_CBS_00060 - Openstelling aanleg wervingsreserve dossierbeheerder bibliotheek. - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Samenstelling

    Aanwezig
    Johan Tollenaere, Burgemeester; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, Schepen; Bouchera Ait Aadi, Schepen; Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
    Secretaris
    Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
    15.

    2021_CBS_00060 - Openstelling aanleg wervingsreserve dossierbeheerder bibliotheek. - Goedkeuring

    2021_CBS_00060 - Openstelling aanleg wervingsreserve dossierbeheerder bibliotheek. - Goedkeuring

    Motivering

    Juridisch kader
    • het bestuursdecreet van 7 december 2018 
    • het decreet lokaal bestuur en meer bepaald artikel 326 e.v. inzake bestuurlijk toezicht 
    • het decreet lokaal bestuur en meer bepaald artikel 285 e.v. inzake bekendmaking besluiten 
    • de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht 
    • de rechtspositieregeling voor het personeel van de stad Maaseik.
    Regelgeving bevoegdheid
    Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
    Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

    Besluit

    Het college van burgemeester en schepenen beslist:

    Artikel 1

    Het college gaat akkoord met het opstarten van de procedure voor de aanleg van een wervingsreserve voor de functie van voltijds/deeltijds contractueel dossierbeheerder  bibliotheek (C1-C3).

    Artikel 2

    Het college gaat akkoord met de publicatie van de vacature van dossierbeheerder bibliotheek:

    - in Mazine,

    - op de website van de stad Maaseik,

    - op de website van de VDAB,

    - via de sociale media.

    Artikel 3

     Het college stelt de selectiecommissie voor de functie van dossierbeheerder bibliotheek als volgt samen:

    - de heer Stefan Paulissen, bibliothecaris, gemeente Lanaken;

    - mevrouw Saskia Schepers, bibliothecaris, gemeente Heusden-zolder,

    - mevrouw Karla De Greeve, bibliothecaris, stad Maaseik,

    - een medewerker van de dienst Personeel & Organisatie, optredend als secretaris van de selectiecommissie.

    Artikel 4

    Het college stelt de selectieprocedure voor de functie van dossierbeheerder bibliotheek als volgt vast:

    - Het selectieprogramma zal bestaan uit een schriftelijke proef (100 punten) en een mondelinge proef (100 punten).

    - Om geslaagd te zijn moeten de kandidaten 50% per proef en 60% in totaliteit (schriftelijk en mondeling) behalen.

    - De selectieprocedure resulteert in een rangschikking van de geslaagde kandidaten op basis van hun eindresultaat.

    Artikel 5

    Het college bepaalt de geldigheidsduur van de wervingsreserve voor de functie van dossierbeheerder bibliotheek op 2 jaar.

    16.

    2021_CBS_00061 - Ziekenhuis Maas en Kempen vzw. Buitengewone Algemene Vergadering op 29 september 2021 via Teams. Mandateren van de afgevaardigden en goedkeuring agenda en dossiers. - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Samenstelling

    Aanwezig
    Johan Tollenaere, Burgemeester; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, Schepen; Bouchera Ait Aadi, Schepen; Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
    Secretaris
    Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
    16.

    2021_CBS_00061 - Ziekenhuis Maas en Kempen vzw. Buitengewone Algemene Vergadering op 29 september 2021 via Teams. Mandateren van de afgevaardigden en goedkeuring agenda en dossiers. - Goedkeuring

    2021_CBS_00061 - Ziekenhuis Maas en Kempen vzw. Buitengewone Algemene Vergadering op 29 september 2021 via Teams. Mandateren van de afgevaardigden en goedkeuring agenda en dossiers. - Goedkeuring

    Motivering

    Juridisch kader
    • Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur betreffende de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger.
    • de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
    • het bestuursdecreet van 7 december 2018
    • statuten Ziekenhuis Maas en Kempen
    Regelgeving bevoegdheid
    Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
    Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten

    Besluit

    Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

    Artikel 1

    De raad keurt de agenda en de dossiers goed van de Buitengewone Algemene Vergadering van de vzw Ziekenhuis Maas en Kempen dd; 29 september 2021.

    Artikel 2

    De raad mandateert de vertegenwoordigers van de stad Maaseik, burgemeester Johan Tollenaere en schepen Ann-Sofie Custers, die zullen deelnemen ana de Buitengewone Algemene Vergadering van de vzw Ziekenhuis Maas en Kempen op 29 september 2021, op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden onder artikel 1.

    Artikel 3

    Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissing en onder meer kennisgeving hiervan aan de vzw Maas en Kempen, ter attentie van de juridisch deskundige, chris.langens@zol.be.

    18.

    2021_CBS_00063 - Agenda en notulen college van burgemeester en schepenen 06/09/2021. - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Samenstelling

    Aanwezig
    Johan Tollenaere, Burgemeester; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, Schepen; Bouchera Ait Aadi, Schepen; Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
    Secretaris
    Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
    18.

    2021_CBS_00063 - Agenda en notulen college van burgemeester en schepenen 06/09/2021. - Goedkeuring

    2021_CBS_00063 - Agenda en notulen college van burgemeester en schepenen 06/09/2021. - Goedkeuring

    Motivering

    Juridisch kader
    • het bestuursdecreet van 7 december 2018 
    • het decreet lokaal bestuur en meer bepaald artikel 326 e.v. inzake bestuurlijk toezicht 
    • het decreet lokaal bestuur en meer bepaald artikel 285 e.v. inzake bekendmaking besluiten 
    • de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht 
    Regelgeving bevoegdheid
    Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
    Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

    Besluit

    Het college van burgemeester en schepenen beslist:

    Artikel 1

    Het college keurt de agenda en de notulen van de vergadering van het college van burgemeester en schepenen van 06/09/2021 goed en geeft opdracht om deze documenten voor de raadsleden te publiceren op het digitale loket.

    19.

    2021_CBS_00064 - Voorlopige inschrijving - Goedkeuring

    Goedgekeurd
    19.

    2021_CBS_00064 - Voorlopige inschrijving - Goedkeuring

    2021_CBS_00064 - Voorlopige inschrijving - Goedkeuring
    17.

    2021_CBS_00062 - Definitieve agenda gemeenteraad 27 september 2021. - Vaststelling

    Goedgekeurd

    Samenstelling

    Aanwezig
    Johan Tollenaere, Burgemeester; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, Schepen; Bouchera Ait Aadi, Schepen; Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
    Secretaris
    Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
    17.

    2021_CBS_00062 - Definitieve agenda gemeenteraad 27 september 2021. - Vaststelling

    2021_CBS_00062 - Definitieve agenda gemeenteraad 27 september 2021. - Vaststelling

    Motivering

    Juridisch kader

    Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad

    Regelgeving bevoegdheid
    Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
    Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten

    Besluit

    Het college van burgemeester en schepenen beslist:

    Artikel 1

    Opdracht te geven aan de dienst communicatie-secretariaat om de gemeenteraad samen te roepen op 20.00 uur op 27 september 2021.    

    20.

    2021_CBS_00065 - Verdeling - Capucienenstraat / Loerstraat - Advies - Goedkeuring

    Goedgekeurd
    20.

    2021_CBS_00065 - Verdeling - Capucienenstraat / Loerstraat - Advies - Goedkeuring

    2021_CBS_00065 - Verdeling - Capucienenstraat / Loerstraat - Advies - Goedkeuring
    21.

    2021_CBS_00066 - Verdeling - Broekstraat - Advies - Goedkeuring

    Goedgekeurd
    21.

    2021_CBS_00066 - Verdeling - Broekstraat - Advies - Goedkeuring

    2021_CBS_00066 - Verdeling - Broekstraat - Advies - Goedkeuring
    22.

    2021_CBS_00067 - Aanvullend politiereglement op het wegverkeer. Scholtisplein: Kortparkeerplaatsen (shop-and-go). - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Samenstelling

    Aanwezig
    Johan Tollenaere, Burgemeester; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, Schepen; Bouchera Ait Aadi, Schepen; Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
    Secretaris
    Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
    22.

    2021_CBS_00067 - Aanvullend politiereglement op het wegverkeer. Scholtisplein: Kortparkeerplaatsen (shop-and-go). - Goedkeuring

    2021_CBS_00067 - Aanvullend politiereglement op het wegverkeer. Scholtisplein: Kortparkeerplaatsen (shop-and-go). - Goedkeuring

    Motivering

    Juridisch kader


    • het bestuursdecreet van 7 december 2018 
    • het decreet lokaal bestuur en meer bepaald artikel 326 e.v. inzake bestuurlijk toezicht 
    • het decreet lokaal bestuur en meer bepaald artikel 285 e.v. inzake bekendmaking besluiten 
    • de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht 
    • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
    • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
    • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
    • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
    • Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
    • De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
    Regelgeving bevoegdheid
    Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
    De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

    Besluit

    Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

    Artikel 1

    Akkoord te gaan met het voorzien van 6 kortparkeerplaatsen op het Scholtisplein volgens bijgevoegd plan.

    Artikel 2

    De dienst werken voorziet de borden voor het aangeven van de kortparkeerplaatsen (E9a. met onderbord ‘max. 15min.’) volgens bijgevoegd plan.

    Artikel 3

    De dienst communicatie stuurt een kennisgeving naar de bewoners/eigenaars van het Scholtisplein. Bijkomend wordt er een artikel in MAzine geplaatst.

    Artikel 4

    Deze verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het decreet lokaal bestuur.

    Artikel 5

    Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

    23.

    2021_CBS_00068 - Mobiliteit - Wegmarkering tijdelijke hoofdhalte De Lijn Van Eycklaan - Goedkeuring

    Goedgekeurd
    23.

    2021_CBS_00068 - Mobiliteit - Wegmarkering tijdelijke hoofdhalte De Lijn Van Eycklaan - Goedkeuring

    2021_CBS_00068 - Mobiliteit - Wegmarkering tijdelijke hoofdhalte De Lijn Van Eycklaan - Goedkeuring
    24.

    2021_CBS_00069 - Besluit college burgemeester en schepenen over leegstand Van Eycklaan 93 bus 12. Materiële missing. - Goedkeuring

    Goedgekeurd
    24.

    2021_CBS_00069 - Besluit college burgemeester en schepenen over leegstand Van Eycklaan 93 bus 12. Materiële missing. - Goedkeuring

    2021_CBS_00069 - Besluit college burgemeester en schepenen over leegstand Van Eycklaan 93 bus 12. Materiële missing. - Goedkeuring
    25.

    2021_CBS_00070 - 879.5_2018_076_Wurfelderweg 84_Schrapping - Goedkeuring

    Goedgekeurd
    25.

    2021_CBS_00070 - 879.5_2018_076_Wurfelderweg 84_Schrapping - Goedkeuring

    2021_CBS_00070 - 879.5_2018_076_Wurfelderweg 84_Schrapping - Goedkeuring
    26.

    2021_CBS_00071 - Aanvullend besluit op de politie van het wegverkeer. Aanbrengen van snelheidsvertragende elementen op de Spilstraat (tussen Maaseikerlaan-Ophovenstraat) - Goedkeuring

    Goedgekeurd
    26.

    2021_CBS_00071 - Aanvullend besluit op de politie van het wegverkeer. Aanbrengen van snelheidsvertragende elementen op de Spilstraat (tussen Maaseikerlaan-Ophovenstraat) - Goedkeuring

    2021_CBS_00071 - Aanvullend besluit op de politie van het wegverkeer. Aanbrengen van snelheidsvertragende elementen op de Spilstraat (tussen Maaseikerlaan-Ophovenstraat) - Goedkeuring
    27.

    2021_CBS_00072 - Plaatsen van een afsluiting - Olmenweg 31 - Goedkeuring

    Goedgekeurd
    27.

    2021_CBS_00072 - Plaatsen van een afsluiting - Olmenweg 31 - Goedkeuring

    2021_CBS_00072 - Plaatsen van een afsluiting - Olmenweg 31 - Goedkeuring
    28.

    2021_CBS_00073 - Plaatsen van een afsluiting - Heiweg zn. - Goedkeuring

    Goedgekeurd
    28.

    2021_CBS_00073 - Plaatsen van een afsluiting - Heiweg zn. - Goedkeuring

    2021_CBS_00073 - Plaatsen van een afsluiting - Heiweg zn. - Goedkeuring
    29.

    2021_CBS_00074 - Bouwen van een ééngezinswoning - Diestersteenweg18A. - Goedkeuring

    Goedgekeurd
    29.

    2021_CBS_00074 - Bouwen van een ééngezinswoning - Diestersteenweg18A. - Goedkeuring

    2021_CBS_00074 - Bouwen van een ééngezinswoning - Diestersteenweg18A. - Goedkeuring
    30.

    2021_CBS_00075 - Mobiliteit/verkeersveiligheid - Heraanleg Van Eycklaan ter hoogte van hoofdhalte De Lijn - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Samenstelling

    Aanwezig
    Johan Tollenaere, Burgemeester; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, Schepen; Bouchera Ait Aadi, Schepen; Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
    Secretaris
    Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
    30.

    2021_CBS_00075 - Mobiliteit/verkeersveiligheid - Heraanleg Van Eycklaan ter hoogte van hoofdhalte De Lijn - Goedkeuring

    2021_CBS_00075 - Mobiliteit/verkeersveiligheid - Heraanleg Van Eycklaan ter hoogte van hoofdhalte De Lijn - Goedkeuring

    Motivering

    Juridisch kader

    Regelgeving bevoegdheid
    Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
    Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

    Besluit

    Het college van burgemeester en schepenen beslist:

    Artikel 1

    Het college van burgemeester en schepenen gaat principieel akkoord met de voorgestelde herinrichting van de Van Eycklaan ter hoogte van het voorziene Hoppinpunt.

    Artikel 2

    De dienst omgeving en dienst aankoop onderzoeken samen de samenwerkingmogelijkheden met De Lijn betreffende het aanstellen van het studiebureau/ontwerper en de gunning van de uitvoeringswerken.

    Artikel 3

    De dienst omgeving neemt contact op met MOW betreffende de subsidiemogelijkheden en de inrichting van het Hoppinpunt.

    Artikel 4

    Het voorontwerp en definitieve ontwerp zal ter goedkeuring worden voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen. 

    31.

    2021_CBS_00076 - Mobiliteit. Overgangsperiode OV-plan, aanleg hoofdhalte. - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Samenstelling

    Aanwezig
    Johan Tollenaere, Burgemeester; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, Schepen; Bouchera Ait Aadi, Schepen; Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
    Secretaris
    Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
    31.

    2021_CBS_00076 - Mobiliteit. Overgangsperiode OV-plan, aanleg hoofdhalte. - Goedkeuring

    2021_CBS_00076 - Mobiliteit. Overgangsperiode OV-plan, aanleg hoofdhalte. - Goedkeuring

    Motivering

    Juridisch kader

    -

    Regelgeving bevoegdheid
    Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
    Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

    Besluit

    Het college van burgemeester en schepenen beslist:

    Artikel 1

    Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met de voorgestelde oplossing van De Lijn voor de trajectaanpassingen en voor de bijkomend te voorziene  haltes aan de Van Eycklaan.

    32.

    2021_CBS_00077 - Omgevingsvergunning - het slopen van een aanbouw tegen de achtergevel van de bestaande ééngezinswoning, het slopen van de overdekte binnenplaats, het uitbreiden van de werkplaats, het opbreken van de asfaltverharding, het uitbreiden van de garage - Pieter Geunsstraat 21 - Goedkeuring

    Goedgekeurd
    32.

    2021_CBS_00077 - Omgevingsvergunning - het slopen van een aanbouw tegen de achtergevel van de bestaande ééngezinswoning, het slopen van de overdekte binnenplaats, het uitbreiden van de werkplaats, het opbreken van de asfaltverharding, het uitbreiden van de garage - Pieter Geunsstraat 21 - Goedkeuring

    2021_CBS_00077 - Omgevingsvergunning - het slopen van een aanbouw tegen de achtergevel van de bestaande ééngezinswoning, het slopen van de overdekte binnenplaats, het uitbreiden van de werkplaats, het opbreken van de asfaltverharding, het uitbreiden van de garage - Pieter Geunsstraat 21 - Goedkeuring
    33.

    2021_CBS_00078 - Aangenomen protesten na vaststelling parkeerwachter in de periode van 11.06.2021 tem 09.09.2021. - Kennisneming

    Kennis genomen
    33.

    2021_CBS_00078 - Aangenomen protesten na vaststelling parkeerwachter in de periode van 11.06.2021 tem 09.09.2021. - Kennisneming

    2021_CBS_00078 - Aangenomen protesten na vaststelling parkeerwachter in de periode van 11.06.2021 tem 09.09.2021. - Kennisneming
    34.

    2021_CBS_00079 - Verwijdering bomen (sierkers) Campus Van Eyck Burgemeester Philipslaan Maaseik. - Goedkeuring

    Goedgekeurd
    34.

    2021_CBS_00079 - Verwijdering bomen (sierkers) Campus Van Eyck Burgemeester Philipslaan Maaseik. - Goedkeuring

    2021_CBS_00079 - Verwijdering bomen (sierkers) Campus Van Eyck Burgemeester Philipslaan Maaseik. - Goedkeuring
    35.

    2021_CBS_00080 - Organisatie Startdag Chiro Opoeteren 19 september 2021. - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Samenstelling

    Aanwezig
    Johan Tollenaere, Burgemeester; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, Schepen; Bouchera Ait Aadi, Schepen; Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
    Secretaris
    Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
    35.

    2021_CBS_00080 - Organisatie Startdag Chiro Opoeteren 19 september 2021. - Goedkeuring

    2021_CBS_00080 - Organisatie Startdag Chiro Opoeteren 19 september 2021. - Goedkeuring

    Motivering

    Juridisch kader
    • het Ministerieel Besluit van 28 oktober 2020 over de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus Covid 19 in te perken en de wijzigingen hierop.
    • reglement op de organisatie van activiteiten door derden.
    • reglement op de inname van het openbaar domein


    Regelgeving bevoegdheid
    Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
    Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten

    Besluit

    Het college van burgemeester en schepenen beslist:

    Artikel 1

    Het college gaat akkoord met de organisatie startdag van de Chiro Opoeteren op zondag 19 september 2021 aan de eigen jeugdlokalen op voorwaarde dat:

    • de vereniging over een polis BA beschikt met voldoende waarborgen en dekkingen 
    • de geldende covidregels worden nageleefd:
      • tot 200 personen binnen of 400 personen buiten: geen coronabeperkingen.
      • vanaf 200 binnen of 400 personen buiten zijn de gangbare coronaregels van toepassing (afstandsregels, mondmaskers bij verplaatsingen, handhygiëne)
      • indien het praatcafé binnen plaatsheeft, moet de organisator de luchtkwaliteit meten en indien nodig verbeteren.   

    Artikel 2

    Deze beslissing kan te allen tijde worden opgeheven of de voorwaarden veranderd in functie van eventuele wijzigingen van het MB van 28 oktober 2020. 

    36.

    2021_CBS_00081 - Startdag KLJ Voorshoven op 26 september 2021 - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Samenstelling

    Aanwezig
    Johan Tollenaere, Burgemeester; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, Schepen; Bouchera Ait Aadi, Schepen; Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
    Secretaris
    Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
    36.

    2021_CBS_00081 - Startdag KLJ Voorshoven op 26 september 2021 - Goedkeuring

    2021_CBS_00081 - Startdag KLJ Voorshoven op 26 september 2021 - Goedkeuring

    Motivering

    Juridisch kader
    • het Ministerieel Besluit van 28 oktober 2020 over de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus Covid 19 in te perken en de wijzigingen hierop.
    • reglement op de organisatie van activiteiten door derden.
    • reglement op de inname van het openbaar domein
    • het coronaprotocol jeugdwerk
    Regelgeving bevoegdheid
    Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
    Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten

    Besluit

    Het college van burgemeester en schepenen beslist:

    Artikel 1

    Het college gaat akkoord met de inname van een gedeelte van de parkeerplaats op het kerkplein in Voorshoven voor de organisatie van de startdag KLJ Voorshoven op zondag 26 september 2021 van 14.00 tot 17.00 uur op het kerkplein van Voorshoven en verleent vrijstelling van de belasting op de inname, onder de voorwaarden: 

    • de jeugdvereniging respecteert de regels uit het sectorprotocol jeugdwerk. 
    • de organisator beschikt over een polis BA met de nodige dekkingen en waarborgen.
    • bij slecht weer kan de voetbalaccommodatie van Voorshoven gebruikt. worden. De praktische afspraken hierrond kunnen gemaakt worden met de dienst werken, via 089/56 05 60. 
    • de ingenomen zone moet achteraf netjes opgeruimd worden. 
    • de gevraagde nadar (63 stuks) wordt ter plaatse geleverd; de organisator plaatst de nadar zelf en verzamelt het materiaal na afloop op een centrale plaats.   

    Artikel 2

    Het college verleent toelating voor het plaatsen van tijdelijke reclameborden langs de Dijkweg, de Voorshoventerweg en/of de Solterweg.  Deze toelating geldt voor de periode van twee weken voor de start van de activiteit tot de dag na. Het aantal is beperkt tot twee per straat. De borden mogen het zicht niet belemmeren en mogen weggebruikers niet hinderen.  

    Artikel 3

    Ter gelegenheid van de startdag KLJ Voorshoven wordt het kerkplein van Voorshoven deels afgesloten voor alle verkeer op zondag 26 september 2021 van 9.00 uur tot 18.00 uur, op voorwaarde dat de in- en uitrit van de parking wordt vrijgehouden voor doorgaand verkeer.

    De bepalingen van deze verordening moeten aan de weggebruikers ter kennis worden gebracht door middel van de voorgeschreven verkeersborden. Het verkeer zal worden omgeleid middels voorziene aanwijzingsborden. Deze verordening zal worden bekendgemaakt en een afschrift zal worden gezonden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.




    37.

    2021_CBS_00082 - Organisatie Restaurantdag Chiro Neeroeteren 25 en 26 september 2021. - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Samenstelling

    Aanwezig
    Johan Tollenaere, Burgemeester; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, Schepen; Bouchera Ait Aadi, Schepen; Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
    Secretaris
    Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
    37.

    2021_CBS_00082 - Organisatie Restaurantdag Chiro Neeroeteren 25 en 26 september 2021. - Goedkeuring

    2021_CBS_00082 - Organisatie Restaurantdag Chiro Neeroeteren 25 en 26 september 2021. - Goedkeuring

    Motivering

    Juridisch kader
    • het Ministerieel Besluit van 28 oktober 2020 over de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus Covid 19 in te perken en de wijzigingen hierop.
    • reglement op de organisatie van activiteiten door derden.
    • het horecareglement 
    • het covideventprotocol


    Regelgeving bevoegdheid
    Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
    Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten

    Besluit

    Het college van burgemeester en schepenen beslist:

    Artikel 1

    Het college gaat akkoord met de organisatie van de jaarlijkse restaurantdagen op zaterdag 25 en zondag 26 september 2021 in het ontmoetingshuis Voorshoven, onder de voorwaarden: 

    • de organisator beschikt over een polis BA met voldoende waarborgen en dekkingen
    • de activiteit wordt ingericht volgens de gegevens van het covid event risk model 
    • de geldende covidregels die van toepassing zijn voor de horeca worden nageleefd (afstandsregels, mondmaskers bij verplaatsingen, handhygiëne en gasten zittend aan een tafel)
    • de luchtkwaliteit wordt gemeten aan de hand van een CO²-meter. Bij een waarde van 900 ppm neemt de organisator extra maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren. 
    • de gebruiksvoorwaarden van het ontmoetingshuis Voorshoven worden nageleefd.  

    Artikel 2

    Deze beslissing kan te allen tijde worden opgeheven of de voorwaarden veranderd in functie van eventuele wijzigingen van het MB van 28 oktober 2020. 

    38.

    2021_CBS_00083 - Organisatie VTK Onthaaldagen 't Driege 20 t.e.m. 24 september 2021. - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Samenstelling

    Aanwezig
    Johan Tollenaere, Burgemeester; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, Schepen; Bouchera Ait Aadi, Schepen; Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
    Secretaris
    Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
    38.

    2021_CBS_00083 - Organisatie VTK Onthaaldagen 't Driege 20 t.e.m. 24 september 2021. - Goedkeuring

    2021_CBS_00083 - Organisatie VTK Onthaaldagen 't Driege 20 t.e.m. 24 september 2021. - Goedkeuring

    Motivering

    Juridisch kader
    • het Ministerieel Besluit van 28 oktober 2020 over de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus Covid 19 in te perken en de wijzigingen hierop.
    • reglement op de organisatie van activiteiten door derden.
    • het covideventprotocol
    • Gemeentelijk reglement betreffende het kamperen op private terreinen door al of niet georganiseerde groepen. 


    Regelgeving bevoegdheid
    Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
    Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten

    Besluit

    Het college van burgemeester en schepenen beslist:

    Artikel 1

    Het college gaat akkoord met de organisatie van de onthaaldagen van VTK van 20 t.e.m. 24 september 2021 bij Bivak 't Driege, Roosterbergstraat, onder de voorwaarden: 

    • het onthaalweekend wordt ingericht conform het gemeentelijk reglement betreffende het kamperen op private terreinen door al of niet georganiseerde groepen. Dit heeft tot gevolg dat er geen afwijking op de geluidsnormen kan worden toegelaten. Betreffend reglement wordt overgemaakt aan de organisator. 
    • de controle op de deelname/toegangen via CST wordt strikt toegepast
    • de organisator beschikt over een polis BA met voldoende waarborgen en dekkingen
    • activiteiten die volledig of deels buiten doorgaan genieten de voorkeur
    • de organisatoren zien erop toe dat er geen verboden middelen gebruikt worden en voorkomen alcoholmisbruik 
    • voor de binnenlocaties wordt de luchtkwaliteit gemeten door middel van een CO²-meter. Bij een waarde van 900 ppm neemt de organisator extra maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren.
    • wanneer (een deel van) de groep zich op publieke domeinen bevindt, een uitstap organiseert, een winkel bezoekt, ... zijn de coronamaatregelen  van toepassing op die plaats en voor de brede samenleving m.b.t. het houden van afstand, het dragen van mondmaskers, ...

    Artikel 2

    Deze beslissing kan te allen tijde worden opgeheven of de voorwaarden veranderd in functie van eventuele wijzigingen van het MB van 28 oktober 2020. 

    39.

    2021_CBS_00084 - Organisatie Secret Garden 18 en 19 september 2021. - Weigering

    Goedgekeurd

    Samenstelling

    Aanwezig
    Johan Tollenaere, Burgemeester; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, Schepen; Bouchera Ait Aadi, Schepen; Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
    Secretaris
    Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
    39.

    2021_CBS_00084 - Organisatie Secret Garden 18 en 19 september 2021. - Weigering

    2021_CBS_00084 - Organisatie Secret Garden 18 en 19 september 2021. - Weigering

    Motivering

    Juridisch kader
    • het bestuursdecreet van 7 december 2018 
    • het decreet lokaal bestuur en meer bepaald artikel 326 e.v. inzake bestuurlijk toezicht 
    • het decreet lokaal bestuur en meer bepaald artikel 285 e.v. inzake bekendmaking besluiten 
    • de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht 
    • Vlarem II
    • reglement op de organisatie van activiteiten door derden.
    • het covideventprotocol


    Regelgeving bevoegdheid
    Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
    Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

    Besluit

    Het college van burgemeester en schepenen beslist:

    Artikel 1

    Het college heeft de aanvraag bestudeerd en stelt vast dat deze niet volledig is en zeer laat werd ingediend (6 september).

    Het college kan geen goedkeuring verlenen aan de organisatie van Secret Garden op vrijdag 18 en zaterdag 19 september 2021 omdat de aanvraag niet naar behoren kan behandeld worden.

    Het college verleent geen afwijking op de geldende geluidsnormen gezien er reeds diverse muziekactiviteiten werden georganiseerd de voorbije weken en wenst derhalve de openbare rust te garanderen voor de omwonenden.



     

    40.

    2021_CBS_00085 - Subsidieaanvraag aan stad Maaseik voor het 200-jarig “onstaansjubileum” van de Zuid-Willemsvaart - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Samenstelling

    Aanwezig
    Johan Tollenaere, Burgemeester; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, Schepen; Bouchera Ait Aadi, Schepen; Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
    Secretaris
    Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
    40.

    2021_CBS_00085 - Subsidieaanvraag aan stad Maaseik voor het 200-jarig “onstaansjubileum” van de Zuid-Willemsvaart - Goedkeuring

    2021_CBS_00085 - Subsidieaanvraag aan stad Maaseik voor het 200-jarig “onstaansjubileum” van de Zuid-Willemsvaart - Goedkeuring

    Motivering

    Juridisch kader
    • het bestuursdecreet van 7 december 2018 
    • het decreet lokaal bestuur en meer bepaald artikel 326 e.v. inzake bestuurlijk toezicht 
    • het decreet lokaal bestuur en meer bepaald artikel 285 e.v. inzake bekendmaking besluiten 
    • de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht 
    • het decreet houdende de ondersteuning van cultureelerfgoedwerking in Vlaanderen van 15 februari 2021
    Regelgeving bevoegdheid
    Artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur
    Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd op basis van artikel 56-57 van het decreet lokaal bestuur

    Besluit

    Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

    Artikel 1

    Het college keurt  de  opdracht aan de Musea Maaseik  betreffende de subsidiëring van dit project met €5.000,- goed.

    Artikel 2

    Het college neemt kennis van het feit dat het Directiecomité van het AGBI Maaseik €1.000 ter beschikking stelt van de Musea Maaseik voor de ontwikkeling van een eigen inhoudelijk luik voor dit project.

    Artikel 3

    Het college verzoekt de dienst financiën om dit project in de meerjarenplanning voor het jaar 2022.

    41.

    2021_CBS_00086 - Retributiereglement voor de bestuurlijke inbeslagname en de stalling van voertuigen - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Samenstelling

    Aanwezig
    Johan Tollenaere, Burgemeester; Myriam Giebens, Schepen; Ann-Sofie Custers, Schepen; Edgard Stijven, Schepen; Marc Vereecken, Schepen; Guido Geusen, Schepen; Bouchera Ait Aadi, Schepen; Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
    Secretaris
    Ati Wetzels, wnd. algemeen directeur
    41.

    2021_CBS_00086 - Retributiereglement voor de bestuurlijke inbeslagname en de stalling van voertuigen - Goedkeuring

    2021_CBS_00086 - Retributiereglement voor de bestuurlijke inbeslagname en de stalling van voertuigen - Goedkeuring

    Motivering

    Juridisch kader
    • het bestuursdecreet van 7 december 2018 
    • het decreet lokaal bestuur en meer bepaald artikel 326 e.v. inzake bestuurlijk toezicht 
    • het decreet lokaal bestuur en meer bepaald artikel 285 e.v. inzake bekendmaking besluiten 
    • de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht 
    • artikel 173 van de Grondwet;
    • de omzendbrief KB ABB 2019/2 van 15 februari 2019 over de gemeentefiscaliteit
    Regelgeving bevoegdheid
    Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
    De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

    Besluit

    Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

    Artikel 1

    Met ingang vanaf 3 oktober 2021 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt een retributie gevestigd op de bestuurlijke inbeslagname en de stalling van voertuigen op het grondgebied van de stad Maaseik.

    Artikel 2

    In dit reglement wordt verstaan onder:

    • Bestuurlijke inbeslagname: het voertuig dat een gevaar betekent voor het leven en/of de lichamelijke integriteit van personen en/of de veiligheid van goederen wordt aan het vrije beschikkingsrecht van de eigenaar, de bezitter en/of de bestuurder onttrokken, zolang zulks met het oog op de openbare veiligheid en rust vereist is;
    • Voertuig: alle motorvoertuigen, zonder dat deze opsomming beperkend is. Het begrip voertuig houdt eveneens alle toebehoren in, alsook de voorwerpen die er aan vastgemaakt zijn;
    • Forfaitaire retributie bestuurlijke inbeslagname voertuig: de kost voor de inbeslagname en takeling van het voertuig;
    • Bewaarkost: de kost voor het bewaren van het voertuig gedurende de periode van bestuurlijke inbeslagname.

    Artikel 3

    De retributie bestaat uit twee delen en wordt als volgt vastgesteld:

    • Deel 1: Forfaitaire retributie bestuurlijke inbeslagname voertuig:
    • voor een voertuig tot 3.500 kg:

                ° van 8u01 tot 17u00:  225 euro

                ° van 17u01 tot 22u:  275 euro

                ° van 22u01 tot 8u01:  300 euro

            voor een voertuig vanaf 3.500 kg:

                ° van 8u01 tot 17u00:  600 euro

                ° van 17u01 tot 22u:  650 euro

                ° van 22u01 tot 8u01:  700 euro

    • Deel 2: buitenstallingskost per kalenderdag:
      1. voor een voertuig tot 3.500 kg: 3,63 euro
      2. voor een voertuig vanaf 3.500 kg: 7,26 euro

            binnenstallingskost per kalenderdag

    1. voor een voertuig tot 3.500 kg: 6,05 euro
    2. voor een voertuig vanaf 3.500 kg: 14,52 euro

    Artikel 4

    § 1. De retributie is verschuldigd door de persoon die de bestuurder/gebruiker was van het voertuig op het moment van de feiten die aanleiding gaven tot de inbeslagname van het voertuig.

    § 2. De houder van de nummerplaat en/of de eigenaar, dan wel bezitter, van het voertuig is de retributie verschuldigd indien de bestuurder in gebreke blijft.

    Artikel 5

    § 1. De totale retributie is verschuldigd bij opheffing van de bestuurlijke inbeslagname, en dient uiterlijk op het moment van ophaling van het voertuig betaald te worden.

    § 2. De betaling van de retributie dient contant te gebeuren, bij voorkeur met debet- of creditcard. De snelbalie van de stad Maaseik staat in voor de inning van de retributie.

    § 3. Op het moment van ophaling van het voertuig dient de verschuldigde retributie volledig betaald te zijn. Het voertuig wordt niet vrijgegeven zolang de betaling niet voldaan is.

    § 4. Indien de betaling van de volledige retributie niet voldaan is op de voorziene dag van ophaling en/of het voertuig niet opgehaald wordt op de voorziene dag van ophaling, wordt de stalling verlengd en de bijkomende bewaarkost eveneens aangerekend.

    § 5. Het voertuig wordt maximaal tot 6 maanden na de bestuurlijke inbeslagname bewaard. Indien de retributie na die 6 maanden niet betaald is, wordt het voertuig eigendom van de stad overeenkomstig artikel 2279 BW.

    Artikel 6

    Bij gebrek aan betaling beschikt het gemeentebestuur, met het oog op de invordering, over de mogelijkheid om een dwangbevel uit te vaardigen voor de onbetwiste en opeisbare retributie, zoals voorzien in artikel 177 van het decreet lokaal bestuur. Voor de betwiste retributie kan het gemeentebestuur zich tot de burgerlijke rechtbank wenden.

    Artikel 7

    Van dit retributiereglement wordt melding gemaakt bij de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur.

    Het retributiereglement wordt overeenkomstig artikel 286, 287 en 288 van het decreet over het lokaal bestuur afgekondigd en bekendgemaakt.